رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت؛

تاکنون هیچ پیش‌بینی برای زمان نجات بشر از کرونا اعلام نشده است

تهران (پانا)‌ - رئیس‌جمهوری در جلسه امروز هیات دولت تاکید کرد تاکنون هیچ سازمان و مرکزی در سراسر جهان نتواسته پیش‌بینی کند که بشر چه زمانی از کرونا نجات پیدا خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۰۴۸۱۱۰
لینک کوتاه کپی شد
تاکنون هیچ پیش‌بینی برای زمان نجات بشر از کرونا اعلام نشده است

حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت گفت: پیشاپیش حلول ماه مبارک رمضان را که در هفته آینده این برکت بر ما نازل می‌شود، به مردم عزیز و همچنین همه مسلمانان، تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. این ماه، رحمت، برکت، معرفت و مغفرت است و بهترین روزها، بهترین شب‌ها، بهترین ساعت‌ها و بهترین لحظات پیش روی ما است و خداوند فیض خودش را در روزهای آینده به عنوان باز شدن درهای رحمت آسمان بر ما نازل می‌کند و ما باید از این شرایط بهره و استفاده برگیریم. ماه رمضان، ماهی است که ما را به اعتماد، روحیه، مسیر احسان و یاری دیگران تشویق می‌کند و همیشه و در همه سال‌ها نیازمند رمضان بودیم و همیشه هستیم و امسال نیاز ما بیش از سال‌های گذشته است.

وی ادامه داد: تقریباً در این ماه‌های اخیر بشر فهمید که در برابر قدرت لایزال الهی و تحولات طبیعت تا چه حد ناتوان است و همه غرورها و تبخترهایی که کنار و گوشه جهان مشاهده می‌کردیم و اظهار قدرت‌هایی که می‌شد، دیدیم که یک موجود بسیار ریز، پنهان و نادیدنی از یک نقطه شروع و آغاز می‌شود و همه جهان را طی و تمام مردم جهان را گرفتار می‌کند. معلوم است توان و قدرت بشر بسیار محدود و ناچیز است و باید همیشه اتکای ما به آن قدرت و رحمت بی‌پایان الهی باشد، البته امسال، سال خاصی برای ما و برای همه مسلمانان است و ماه رمضان همیشه توأم با خاطره‌هایی از اجتماعات در محل عبادت، خواندن قرآن، خواندن مناجات و اجتماع در مساجد بود که امسال شرایط خاصی داریم. همه مسلمان‌ها تقریباً دارای همین شرایط هستند و عبادت‌ها بیشتر عبادت‌های جمعی نیست و فردی می‌شود و البته ان‌شاء الله اخلاص، خلوص و توجه مردم در نبود اجتماعات و آن معنویتی که در آن اجتماعات ملموس می‌شد، برای ما به نحوی جبران می‌شود.

روحانی افزود: در روایات آمده که ماه رمضان، فقط لب فرو بستن از طعام و شراب نیست و اینکه خوردنی و آشامیدنی را در ساعات روز تنها کنار بگذاریم و آن روایت می‌گوید که ماه رمضان این است که زبان‌ها و چشم‌ها مهار شود و کینه‌ها از دل‌ها رخت بر بندد و لب از دروغ گفتن، افترا و تهمت بپرهیزد و ان‌شاء الله این ماه رمضان یک ماه رمضان واقعی برای همه ما و موجب تحول بزرگ در جامعه ما از لحاظ معنوی باشد. ما هم نیاز به معنویت و هم نیاز به علم و دانش داریم. معنویت هم دستور خداوند است و علم، دانش و فراگیری هم دستور خداوند است و دین ما دین علم، تحقیق، مراجعه به خبره‌ها و متخصصین است و اساس دین بر مبانی استوار بوده و است بنابراین منافاتی ندارد که ما هم به متخصص مراجعه کنیم و هم به نتیجه علم و دانش و تحقیقات پایبند باشیم و در عین حال مناجات، دعا، معنویت و توجه‌مان هم بیش از سال‌های گذشته باشد. باید یک دست ما به سوی آسمان و دریافت رحمت از خداوند و یک دست ما هم به سوی کار و تلاش و فعالیت هم در زمینه سلامت جامعه و هم در زمینه معیشت جامعه باشد.

مهارت کادر درمان ایران برای مقابله با کرونا روز به روز بیشتر می‌شود

رئیس دولت تدبیر و امید گفت: مردم ما کاملاً مطلع هستند که داستان این ویروس به یک آزمونی برای کارآمدی همه کشورها و نظام‌های جهان تبدیل شده و شما می‌بینید همه کشورها در کنار هم در یک رقابت شدید برای سلطه بر این ویروس، یافتن درمان، کوتاه کردن دوران بیماری و مهم‌تر از همه برای پیشگیری از شیوع این بیماری هستند. همه ملت‌ها هم تلاش و کوشش می‌کنند، بعضی‌ها بیشتر موفق بودند و بعضی‌ها کمتر موفق بودند و در پایان کار است که آن وقت نمره‌ها معلوم می‌شود. باید به پاییز برسیم تا جوجه‌ها را بشماریم. ببینیم پایان کار به کجا می‌رسیم. الحمدالله آنچه می‌توانیم درباره ایران‌مان ادعا کنیم این است که مهارت کادر درمان و تسلط آن‌ها بر کار، روز به روز بیشتر شده است.

هوشیاری، همکاری و همدلی مردم نمایان بود

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز پزشکان و پرستاران ما به مراتب از اول فروردین یا از اول اسفند، سلطه و تسلط و مهارت و آشنایی‌شان و توانمندی‌شان در زمینه مقابله و مبارزه با این ویروس بیشتر شده است، گفت: این یک امتیاز بزرگ است و البته در کنار کار و تلاش، بحمدالله خلوص، اخلاص، فداکاری، وطن‌پرستی، وطن‌دوستی و ایثار در راه خداوند، ماه‌های معنویت رجب، شعبان و رمضان همه این‌ها دست به دست هم داده و امروز می‌بینید که پزشکان و پرستاران ما با همه توان و کل کادر درمانی تلاش می‌کنند و از طرف دیگر شاهد هوشمندی و همکاری مردم هستیم. مردم ما بسیار همکاری کردند، قبلاً هم اشاره کردم، امروز هم باز آمار را دیدم نشان می‌دهد که در هفته اول فروردین که تقریباً با سخن گفتن با مردم و اقناع مردم از آنان خواسته شده بود که سفرها را کم کنند مردم پاسخ بسیار خوبی دادند. این آمار نشان می‌دهد که مسافرت با اتوبوس 80 درصد، با ریل و قطار 96 درصد، با هواپیما 83 درصد و سفر دریایی 98 درصد کاهش پیدا کرد و تردد جاده‌ای 63 درصد کاهش پیدا کرد. این نشان هوشیاری، همکاری و همدلی مردم است.

وی با بیان اینکه مردم ما به کادر درمان و دولت و همه اندیشمندان و علما و صاحبنظران پاسخ مثبت دادند، به تأمین تجهیزات اشاره کرد و افزود: چرا در روزهای اول پرستارها و پزشک‌ها نگران بوده و بیشتر در معرض خطر بودند، چون تجهیزات کافی در بیمارستان نبود، ماسکی که مورد نیاز آن‌ها بود به اندازه کافی نبود، لباسی که مورد نیاز آن‌ها بود به اندازه کافی نبود و شاید در بعضی از بیمارستان‌ها دستگاه تنفس مصنوعی که می‌خواستند به اندازه مورد نیاز نبود، کیت‌های تشخیص به اندازه مورد نیاز نبود و حتی مواد ضدعفونی کننده و وسایل بهداشتی به اندازه کافی نبود.

اکنون می‌توانیم کیت تشخیص کرونا صادر کنیم

روحانی ادامه داد: یک جهاد عظیم و مستمری در کشور شروع شد. بخش دولتی، خصوصی، عمومی و غیردولتی همه پای کار آمدند. اینکه امروز در زمینه مواد ضدعفونی‌کننده، شوینده و بهداشتی، نه تنها توان ما به گونه‌ای است که نیاز داخلی‌مان تأمین می‌شود حتی قدرت صادرات داریم و می‌توانیم بخشی از این‌ها را به کشورهایی که نیازمند هستند، صادر کنیم. حتی در زمینه ماسک که هنوز نیازهای داخلی را تأمین می‌کنیم، در آینده امیدوارم به نقطه‌ای برسیم که در این زمینه‌ها بتوانیم صادرکننده باشیم و در زمینه کیت‌های تشخیص الان می‌توانیم صادرکننده باشیم که نیاز داخلی ما زیاد است ولی می‌توانیم. می‌توانیم کیت تشخیص بیماری، کیت تشخیص آنتی‌بادی و سرولوژی نیاز خود را تأمین کنیم و به تدریج و قدم به قدم جلو می‌رویم و در آینده هم توانمند هستیم که حتی صادر کنیم.

رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد: بسیار مهم بود که در روزهای سخت کرونا همه پای کار بودند و در اینجا باید از تمام دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح و بخش خصوصی تشکر کنم که در روزهای سخت، یعنی روزهای پایانی اسفند و روزهای اول فروردین که روزهای پیک در این بیماری بود، همه پای کار آمدند و در کارخانجات و کارگاه‌ها مشغول کار، تولید و فعالیت شدند. اگر این فعالیت‌ها نبود، آن وقت بازار ما اشباع نبود و نیازمندی‌های مردم تأمین نبود، چون تنها مبارزه با این ویروس نیست بلکه حل معضلات، مشکلات و نیازمندی‌های ضروری و روزمره مردم هم حائز اهمیت است که کار بسیار عظیم و بزرگی انجام گرفت و واقعاً جای تشکر از ملت بزرگ، کارآفرینان، شرکت‌های دانش‌بنیان و همه آن‌هایی دارد که در این زمینه تلاش و کوشش کردند.

گروه کوچکی روز تحریم کاسب تحریم و روز کرونا کاسب کرونا هستند

وی ادامه داد: بگذریم از یک گروه کوچکی که کاسب‌اند و روز تحریم، کاسب تحریم‌ و روز کرونا، کاسب کرونا هستند. یک افکار کودکانه و بچه‌گانه‌ای در ذهن یک اقلیت کوچکی سیر می‌کند و خیلی متأسفیم این اقلیت کوچک خط را از بیرون می‌گیرد و متاسفانه هر چه آن‌ها می‌گویند، اینها دومرتبه تکرار می‌کنند و بلندگویی هستند که حرف بیگانگان را تکرار می‌کنند. راجع به آمار تردید می‌کنند، راجع به درمان تردید می‌کنند، راجع به پیشرفت کشور تردید می‌کنند و راجع به کارآمدی نظام تردید می‌کنند و صبح تا شب، "الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ"، دنبال وسوسه هستند. در فضای مجازی و غیرمجازی، گوشه روزنامه، کنار آن رسانه و همه جا دنبال این هستند که مردم را به اضطراب و عدم اعتماد دعوت کنند. شما می‌دانید هیچ دارویی برای کرونا بالاتر از اعتماد مردم و روحیه مردم نیست و اگر روحیه، اعتماد به هم و نشاط روحی ما بالا باشد، این ویروس کمتر در ما اثر می‌گذارد.

روحانی اضافه کرد: وقتی جامعه‌ای دچار اضطراب، دلهره، تاریکی، ناامنی و آینده به هم ریخته و نامطمئن باشد، معلوم است که تاثیر این ویروس در آن شرایط بیشتر می‌شود و بعضی‌ها فکر نکنند که اگر در مبارزه با کرونا موفق شدیم، بدان معنی است که دولت موفق شده است، خیر. به خاطر همین هم بعضی‌ها دستپاچه شدند در حالی که اصلا این کار تنها دولت نیست و اول کار ملت است و اگر ما در برابر این ویروس موفق بودیم و عملکرد ما موفق بود، این به معنی پیروزی ملت و کادر درمان ما است.

کار مقابله با کرونا تمام نشده است، مردم روحیه یکپارچه قبل را ادامه دهند

رئیس‌چمهوری گفت: حالا کارمندان دولت و آن‌هایی که کار و تلاش می‌کنند آن‌ها هم جزو ملت هستند، آن‌ها که جدا از ملت نیستند، همه دست به دست هم دادیم و این کار یک کار ملی بود. تا اینجا موفقیت‌های نسبی را در مقابله با این بیماری و این ویروس به دست آوردیم اما اگر فکر کنیم کار را تمام کردیم و این قدم‌های پایانی است حتما ضرر کردیم و ممکن است تمام زحمات گذشته یک آن از دست برود. یعنی یک کاری نکنیم حبط عمل شود. کسی ممکن است چند سال خیلی کار خوب انجام دهد بعد یک عملی انجام دهد که تمام اعمال گذشته‌اش نابود شود و حبط عمل شود. حبط عمل نکنیم. به هر حال این همه زحمت و تلاش، ایام عید این همه کنار هم بودیم و مراعات کردیم و روز سیزده بدر آن همه مراعات کردیم، ملت یکپارچگی خود را برای مقابله با این ویروس نشان داد، همان روحیه را باید ادامه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اینکه به تدریج یک بازگشایی‌هایی شروع شد، این ضرورت کشور بود و این ضرورت اگر با ادامه راه مردم در اجرای پروتکل‌های بهداشتی توام شود، ان‌شاءالله موفق خواهیم بود. تا امروز این چنین بوده یعنی در این مدتی هم که یک بازگشایی‌هایی شروع شد بحمدالله مردم مراعات کردند. آمار و ارقام نشان می‌دهد که ما یک اوجی در این بیماری نداشتیم اما اگر دچار اوج شویم و فکر کنیم که کار تمام شده و پیروز و موفق شدیم، این بزرگترین مشکلی است که خدای ناکرده ممکن است دامن ما را فرا بگیرد. همچنان خروج از خانه در غیرضرورت، مخالف پروتکل‌های بهداشتی است، باز تردد در خانه‌های همدیگر مخالف ضرورت‌های بهداشتی است، هرگونه تجمع به خلاف است. دستگاه‌ها هم باید مواظب باشند چیزی را اعلام نکنند که در یک پیشخوانی اجتماع مردمی درست کنند. هر که امروز می‌خواهد تصمیم بگیرد چون هنوز افکار ما افکار قبل از کرونا هست. گاهی در شرایط کرونا تصمیم نمی‌گیریم و یک دستورالعملی صادر می‌کنیم، یک کاری را انجام می‌دهیم و یک اجتماع درست می‌کنیم این اجتماع مضر است.

تا الان زمان خلاص شدن بشر از کرونا پیش‌بینی نشده است

روحانی با بیان اینکه یکی از موارد مهم امر به معروف در شرایط فعلی این است که مردم را به فاصله‌گذاری هوشمند و به اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مداوم دعوت و ترغیب کنیم و بخواهیم و حتی گاهی امر کنیم آنجایی که لازم است و مرتب از نهی از منکر کنیم، افزود: نهی از منکر همین اجتماعات است، نهی از منکر این است که پروتکل‌های بهداشتی زیر پا گذاشته نشود. منکر الان این است که فکر کنیم شرایط، کاملاً شرایط قبل از کرونا است، نه ما هنوز در شرایط کرونا هستیم و من خدمت مردم عزیز و بزرگوار عرض می‌کنم تا امروز هنوز هیچ دانشمند، هیچ مرکز درمانی، بهداشتی، و هیچ سازمان بین‌المللی، نتوانسته پیش‌بینی کند که بشر کی از کرونا خلاص می‌شود.

رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: اگر می‌شد پیش‌بینی کرد، خیلی خوب بود اما این ویروس قابل پیش‌بینی نیست، ویروس ناشناخته است، بشر با آن آشنا نیست. امروز یک تصمیم می‌گیرند، فردا دومرتبه تغییر می‌دهند، یک دستورالعمل امروز در سطح جهان صادر می‌کنند و فردا یکی دیگر و این روند بدان دلیل است که هنوز در حال سعی و خطا در بعضی از امور و هنوز در حال تحقیق و دستیابی به دستورالعمل‌های روشن و مسلم هستند. چون روشن نیست، ممکن است این بیماری یک ماه روبروی ما باشد، ممکن است 2 ماه، 10 ماه، یا آخر سال. برای ما روشن نیست. تا زمانی که بشر به یک درمان قطعی برای این بیماری نرسد و یا به یک واکسن مطمئن نرسد، این شرایط وجود دارد. پس تا ماه‌های آینده و تا روشن و قطعی شدن مسأله، زندگی ما باید زندگی در فضای کرونا باشد باید بگوییم کرونا است و آن وقت همه احتیاط‌های لازم را انجام دهیم.

کرونا همه پیش‌بینی‌های اقتصادی را از بین برده است

رئیس‌جمهوری گفت: ما هم در کارهایی که امروز شروع کردیم، هم احتیاط کردیم و هم تدریج را مراعات کردیم و هم اصول علمی و بهداشتی را همیشه مد نظر قرار دادیم. هر قدمی که برداشتیم، از وزارت، بهداشت و درمان خواستم که پایش، رصد و بررسی کند و به ما خبر دهد و بگوید تا اگر جایی خطا و اشتباه بوده، اصلاح شود یا حتی راهی که می‌رویم اگر ببینیم مشکل ایجاد می‌کند، ممکن است باز هم یک مدتی متوقف کنیم. این در اختیار مردم عزیز و بزرگوار ماست و اگر مردم همه اصول بهداشتی را مراعات کنند و در این فکر باشند که مشکلات تمام نشده، با همکاری حتماً موفق می‌شویم، جلو می‌رویم و روند هم روند نزولی می‌شود. از استان‌هایی که الان برای حدود 2، 3 هفته روندشان نزولی است و از تلاش‌های زیادی که در آن استان‌ها انجام گرفته است، واقعاً باید تشکر کنیم. بعضی از استان‌ها روند صعودی بود و بحمدالله در روزهای اخیر یک مقداری پایین آمده و شرایط فرق کرده است و هنوز هم در چند استان مشکل داریم و باید مراقبت‌مان، مراقبت بیشتری باشد تا از این مسأله بتوانیم عبور کنیم. مسأله دیگری که می‌خواهم در اینجا به آن توجه بدهم، اینکه امروز تمام جهان از لحاظ اقتصادی و اداره کشور دچار مشکل شده است و چه کسی فکر می‌کرد که یک ویروس بتواند اینچنین اقتصاد را بالا و پایین کند و تمام پیش‌بینی‌های اقتصادی را از بین ببرد و در تمام پیش‌بینی‌های اقتصادی که 6، 7 ماه پیش بود، الان همه تجدید نظر کنند.

شرایط اقتصادی ما هم الان نسبت به دنیا شرایط آرام‌تری است

وی اضافه کرد: شما ببینید نسبت به واردات، صادرات، نیازمندی‌ها و مخصوصاً در بعضی از امور، مثل سفر، گردشگری، حمل و نقل چه شرایط ویژه‌ای امروز در دنیا ایجاد شده است وشرایطی که امروز راجع به نفت مشاهده می‌کنیم، کم‌نظیر بوده است که در عرض چند ماه اینچنین سیر نزولی در قیمت نفت و درخواست نفت در دنیا داشته باشیم. همه کشورهای نفت‌خیز از جمله ما وقتی این شرایط پیش‌می‌آید، ضرر می‌کنیم منتها ضرر برخی خیلی بالا است و ضرر ما یک مقداری کمتر است. نفت نمی‌بریم چون بعضی‌ها دیدم تیترهایی را انتخاب کردند مثل اینکه این یک موفقیت بزرگ برای ما و یک شکست بزرگ برای بعضی بود؛ نه این اتفاق برای همه و ما مشکل درست کرده است. منتها هر کشوری به نفت خام متکی بود، شرایطش سخت‌تر شده است و چون اتکا ما به نفت خام خواسته یا ناخواسته و با اراده خودمان و یا با تحمیل دشمن کمتر شده است، حتماً خسارت‌های ما کمتر خواهد بود. شرایط اقتصادی ما هم الان نسبت به دنیا شرایط آرام‌تری است.

روحانی با تشکر از بخش اقتصاد کشور افزود: ما در 3 ماهه آخر سال و 3 ماهه چهارم سال، در کشاورزی و در صنعت رشد داریم که البته این رشدها، تقریباً به شرایط قبل از کرونا مربوط می‌شود ولی امیدوارم بعد از کرونا هم بتوانیم مسلط شویم و بتوانیم این رشد را حفظ کنیم و در بخش‌های مختلف این کار را انجام دهیم. بعضی از شرکت‌ها ضرر کردند، بعضی از شرکت‌ها امروز فعالیت‌شان چند برابر شده و بعضی از محصولات است که امروز صادرات‌ آن چند برابر شده است و بعضی از محصولات که می‌خواهیم به آن برسیم هر چه داشته باشیم، می‌توانیم صادر کنیم پس خط صادرات را باید بعضی جاها عوض کنیم، برخی از فعالیت اقتصادی را در بعضی از جاها باید عوض کنیم و برخی از فعالیت‌های اقتصادی را باید بیشتر یاری و کمک کنیم. در جلسه قبلی دولت مفصل بحث کردیم که همه وزرا در بخش خودشان راه‌حل و طرح‌های جدیدی را برای شرایط امروز ارایه بدهند و همه دوستان آماده کردند و این‌ها بررسی می‌شود و در جلسه بعدی دولت بحث می‌کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید آمار و ارقام که در تورم مشاهده می‌شود را خوب ارزیابی کرد و گفت: تورم نقطه نقطه ما به 19 درصد رسیده و اینکه تورم 12 ماهه به 32 درصد رسیده است، این قدم نشان دهنده این است که مسیر، باز هم کاهش تورم است البته این روزها، شرایط ما سخت‌تر شده است و این شرایط، پیچیده است اما در عین حال همچنان این امیدواری وجود دارد که بتوانیم تورم را مهار کنیم.

امسال هم باید به صادرات غیرنفتی اتکا کنیم

رئیس‌جمهور روحانی از بانک مرکزی خواست تلاش خود را ادامه دهد، وی افزود: اینکه امروز در تلاش‌ها و فعالیت‌ها می‌بینیم که مسایل بهره‌های بین بانکی، مقداری کاهش پیدا کرده و شرایط بهتر شده، معنایش این است که می‌توانیم شرایطی را بوجود بیاوریم که اقتصاد متحول شود. باید به بخش‌های کارگاه‌های متوسط و کوچک از جمله در برخی از امور صادراتی، توجه ویژه‌ای داشته‌ایم چرا که باید امسال نیز مثل پارسال اتکای ما به صادرات غیرنفتی باشد. در این شرایط هم در بورس در هفته‌های گذشته قدم خوبی در زمینه شرکت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) برداشته شد که مورد استقبال مردم قرار گرفت و تأثیرگذار بود.

شاهد خبرهای خوبی در بورس برای مردم عزیز خواهیم بود

روحانی ادامه داد: در روزهای آینده و هفته‌های آینده شاهد یک قدم مهم از طرف وزارت اقتصاد خواهیم بود که آن هم باز سهامی را البته به صورت واحدهایی که در صندوق است، واحدهای ETF ان‌شاء الله آماده می‌شود از بانک‌های مهم، از سهام بیمه‌های مهم و این‌ها ترکیب شده و این سهام عرضه می‌شود و هر کسی هم می‌تواند تا 2 میلیون تومان این سهام را خریداری کند و از یک تخفیفی هم برخوردار می‌شود. به نظر من باز هم در هفته‌های آینده شاهد خبرهای خوبی در بورس برای مردم عزیز خواهیم بود و این یکی از راه‌های حرکت اقتصادی ما است. امسال که سال جهش تولید است، یکی از راه‌های آن فعالیت درست بانک‌ها است، یکی از راه‌های مهم، بازار سرمایه است و یکی از مسایل مهم در بازار کار است که باید کاری کنیم که اشتغال را بوجود بیاوریم و جبران کنیم.

باید بیکاری‌ها را جبران کنیم

رئیس دولت تدبیر و امید با خوب ارزیابی کردن شرایط آمار اشتغال تا قبل از کرونا، گفت: یعنی آمار ماه اسفند در اشتغال، قبل از مسایل تأثیرات کرونا، خوب است و 1.7 واحد درصد بیکاری کاهش پیدا کرده است اما همه می‌دانیم که سال جدید در فصل بهار، یک شرایط خاصی داریم و باید خودمان را آماده کنیم تا بیکاری‌ها را به یک نحوی جبران کنیم.

آمریکایی‌ها روزی خودشان را همه کاره دنیا می‌دانستند و امروز جزو کشورهای گرفتار دنیا هستند

رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه همه چیز در سایه وحدت و یکپارچگی به دست می‌آید، گفت: کشور چند پارچه و چندپاره به هیچ جا نمی‌رسد. شما امروز می‌بینید که در آمریکا رئیس‌جمهورش مردم را به اغتشاش دعوت می‌کند. یک همچون چیزی در تاریخ کم سراغ داشتیم که رئیس‌جمهور کشوری گروهی از مردم را به اغتشاش در خیابان دعوت و علیه عده‌ای از فرمانداران قانونی، مواضع بسیار سخیفی را اتخاذ کند. اصلا معلوم است که این کشور کاملا به هم ریخته و نمی‌دانند باید در درمان و در بیکاری چه کار کنند. در مساله شیل اویل گرفتاری‌های زیادی پیدا کرده‌اند. آن‌ها روزی خودشان را همه کاره دنیا می‌دانستند و امروز جزو کشورهای گرفتار دنیا هستند. ما باید از آن‌ها درست عبرت بگیریم.

امسال سال وحدت و اتحاد است، باید دست هم را بگیریم و در کنار هم باشیم

وی ادامه داد: اگر کشور ما چند پاره شود یعنی هر کسی هر گوشه‌ای بخواهد کاری انجام دهد، متحد نباشیم و وحدت نداشته باشیم، یک بهانه جزئی پیدا کنیم، حالا بنده‌ خدایی آمده گزارشی بدهد یک اشتباهی کرده حالا اشتباه او را بگیریم و تکرار کنیم و به این دستگاه بگوییم تو دنبال کن، به آن دستگاه بگوییم تو دنبال کن، خودِ مولف فهمیده اشتباه کرده و آمده عذرخواهی کرده باز دنبال آن اشتباه افتادید، ما باید یادمان باشد که رقابت انتخاباتی سال 96 سه سال است که تمام شده، 96 رقابت انتخاباتی بود الان 99 هستیم، سال بعد انتخابات است. مجلس هم که انتخابات آن تمام شد دیگر رقابت انتخاباتی نداریم همه باید برای کشورمان و ملت‌مان کار کنیم، حالا انتخاباتی سال آینده هست باز سال آینده شروع کنیم. اشکالی ندارد؛ سال آینده که شروع شد باز هم هیچ وقت دعوا خوب نیست، هیچ وقت رقابت ناسالم خوب نیست، رقابت غیراخلاقی خوب نیست ولی اگر کسانی لازم می‌دانند این‌ها را برای سال آینده بگذارند. امسال سال وحدت و اتحاد است، باید دست هم را بگیریم و در کنار هم باشیم.

روحانی خطاب به مردم ایران گفت: من خدمت شما ملت بزرگ شهادت می‌دهم این دولت و دستگاه اجرایی از آبان پارسال تا امروز یک روز استراحت نداشت تمام تعطیلات، جمعه، روز عید، سیزده بدر و در تمام روزها مشغول کار بودند و خدا را گواه می‌گیرم که هیچ روزی نشد که در آخر وقت، آخر وقتی که می‌گویم یعنی 10 شب و 11 و 12 شب با یک دستگاه و وزارتخانه‌ای تماس بگیرم مخصوصا وزارت بهداشت و درمان و مخصوصا وزارت کشور اینهایی که بارشان در این مقطع سنگین‌تر است و اینها سر کار نباشند و در دفتر کارشان نباشند. این یک نعمت است و خدمت به مردم نعمت است و منتی نیست و در پیشگاه خداوند شکرگزاری می‌کنیم. در آن روایت پیغمبر می‌گوید: خداوند اگر می‌خواهد خیری را بر کسی نازل کند رفع حاجات مردم را در دست او قرار می‌دهد اگر ما بتوانیم مشکلی را حل کنیم و خداوند اراده کرده باشد که مشکلی در جامعه به دست ما حل شود این رحمت خداوند بر ماست و ما چیزی نمی‌خواهیم و از هیچ کس تشکر نمی‌خواهیم. ما فقط می‌خواهیم عمل ما را خدای بزرگ، اگر چه ممکن است نقص هم داشته باشد، مورد قبول خود قرار دهد.

رئیس‌جمهوری در پایان گفت: ملت ما به آینده خود امیدوار باشد، چرا همدیگر را تشویق نکنیم چرا همدیگر را کمک نکنیم، چرا دنبال این باشیم که جایی و گوشه‌ای چیزی را پیدا کنیم و دائم آن را بزرگ کنیم. رسانه‌های ماهواره‌ای به اندازه کافی هستند برای اینکه دروغ بگویند و نقایص را بزرگ کنند دیگر نیاز به این داخلی‌ها نیست، فعلا ما در این شرایط به یاری هم بشتابیم و ان شاءالله بتوانیم از این روزها عبور کنیم و در ماه مبارک رمضان که ماه خیر و برکت و رحمت است از این ماه حداکثر استفاده را ببریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار