زنان در بحران کرونا

معصومه ابتکار*

 در چشم‌اندازی دورنما و سه بعدی نیز می‌توان میلیون‌ها زنی را دید که لحظه‌ای از تلاش برای حفاظت از خانواده و جامعه خود در مقابل این بلای نوظهور کوتاهی نکردند؛ مانند عزیزانی که به دعوت دولت برای در خانه ماندن پاسخ مثبت داده و در ایجاد فضای آرام و پر مهر و محبت تلاش کردند. 

کد مطلب: ۱۰۴۸۰۶۴
لینک کوتاه کپی شد

با همه‌گیری بیماری کووید۱۹ صحنه‌های بدیعی از انسانیت ظاهر شد که نقشبند بسیاری از آنها زنان بوده‌اند:
۱- پزشکان زن که با فداکاری و احساس مسوولیت به مداوای بیماران کرونایی همت می‌گمارند و مدت‌ها خود را از دیدار همسر و فرزندان‌شان محروم می‌کنند.
۲- پرستاران زن که در پرستاری از بیماران دلسوزانه و با مراقبت‌های ویژه خدمت‌رسانی می‌کنند.
۳- زنان متخصص در آزمایشگاه‌ها، بخش‌های اداری و خدمات بیمارستان‌ها که با جان و دل برای پیشبرد امور بیماران تلاش کرده‌اند.
۴- زنان دانشگاهی و محقق که با گسترش فعالیت‌های پژوهشی خود در زمینه‌های تشخیصی، واکسن و درمان در رشته‌های مختلف علوم پایه پزشکی مانند ویروس‌شناسی، ایمنی‌شناسی و... فارموکولوژی فعالیت دارند و سبب پیشرفت‌های چشمگیر کشور در این عرصه شده‌اند.
۵- همسران و خانواده‌های مردانی که به عنوان پزشک، پرستار و کادر درمانی آنها را پشتیبانی کرده و به این مدافعان سلامت روحیه و قوت قلب بخشیده‌اند.
۶- زنان فعال اقتصادی، کارآفرین، جهادگر و بسیجی که در تولید فرآورده‌های بهداشتی از پشتیبانی دریغ نکرده و ضمن برپا داشتن پرچم اشتغال، بخشی از نیازهای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی درگیر با کرونا را پاسخ گفته‌اند.
۷- خیرین، سمن‌ها و داوطلبانی که بدون چشمداشت و در پاسخ به ندای درون خود در یک جهاد ملی مشارکت کرده و مال و وقت خویش را صرف آسیب‌دیدگان کرده‌اند.
۸- زنان فعال در رسانه‌ها و عرصه فرهنگ و هنر که به اطلاع‌رسانی و انگیزه بخشی اهتمام ورزیدند؛ از شبکه‌های اجتماعی تا رسانه ملی و با اخبار نادرست و جنگ روانی بدخواهان مقابله کرده‌اند.

این تصاویر ۸گانه و آن چشم‌انداز دورنما وقتی در کنار تلاش‌ها و فداکاری‌های مردان این سرزمین در مقابله با کووید۱۹ قرار می‌گیرد کامل می‌شود و در همین نقطه باید علت صاف شدن منحنی میزان مبتلایان و متوفیان کرونا را جست‌وجو کرد. البته از آنجا که هنوز مبارزه با کرونا به ‌طور جدی باید استمرار یابد، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تلاش برای حداکثر زمان در خانه ماندن، نقش زنان همچنان مهم و دشوار است‌. در ادامه راه باید زنان و مردان و خانواده‌ها به چند نکته مهم توجه داشته باشند. در این چالش که برخی آن را بیداری کووید۱۹ خوانده‌اند بسیاری از عادت‌ها و الگوهای متداول زندگی تغییر کرده و در واقع انسان‌ها تحت تاثیر این وضعیت، اولویت‌های خود را تغییر داده‌اند. مطالعات در برخی کشورها از جمله ایران حاکی از توجه بیشتر افراد به اخلاقیات، معنویت و تقویت حس فداکاری و از خودگذشتگی اشاره است. اما این واقعیت را نباید نادیده گرفت که بیکاری، رکود و افت شاخص‌های اقتصادی از تبعات همه‌گیری کووید۱۹ در جهان است. اگر چه کشور ما با سال‌ها مقاومت در مقابل تحریم‌ها، تاب‌آوری بیشتری از خود نشان داده، در عین حال با توجه به مشاغل از دست رفته و به سبب آن احتمال بروز ناملایمات در خانواده‌ها، باید برای حمایت از اقشار آسیب‌دیده بیش از پیش تلاش شود.

دولت دوازدهم در پاسخ عاجل به این موضوع اقدامات زیر را انجام داده است:
۱- تسهیلات یک تا ۲ میلیون تومانی برای ۴ میلیون خانوار
۲- کمک هزینه ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی برای ۳ میلیون نفر در ۴ نوبت
۳- پرداخت وام یک میلیون تومانی قرض‌الحسنه برای همه یارانه بگیران
در این رویکرد، توجه ویژه به زنان سرپرست خانوار شده است.
علاوه‌بر این با تاکید ویژه رییس‌جمهور موضوع اشتغال و توجه به مشاغل از دست رفته در اولویت کاری قرار گرفته و همه دستگاه‌ها برای این مساله برنامه ارایه داده‌اند. معاونت نیز در موضوع زنان سرپرست خانوار با همکاری تشکل‌های هم‌پیمان امکان تولید فرآورده‌های بهداشتی را فراهم کرده است. همچنین آموزش مهارت‌های متنوع زندگی برای خانواده‌ها در لینک‌هایی با مطالب متنوع مانند «خانواده در خانه»، «بهار در خانواده» و پادکست‌ها و اینفوگرافیک «خانه‌مان» در سایت و شبکه‌های اجتماعی قرار داده شده است. برای توان‌افزایی سازمان‌های مردم نهاد در مقابله با کرونا نیز دوره‌های مجازی جلب مشارکت و ارایه محتوای آموزشی جهت استفاده در جوامع محلی تحقق یافته و ادامه دارد.
لازم است بدانیم بحران کرونا یک بحران جهانی است و هیچ کشوری از مشکلات آن مستثنی نبوده و همه باید تلاش کنیم با برنامه‌ریزی، درایت و خلاقیت از آن عبور کنیم.

*معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور

منبع: اعتماد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار