آمریکا بازنده نقشه خودنوشته نفتی

سید مهدی حسینی*

‌قیمت نفت WTI در روز دوشنبه کاهش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد و تقریبا رایگان شد. کاهش قیمت نفت سبک آمریکا نتیجه سیاست‌های خودخواسته دولت آمریکاست، همان‌طور که رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد اکنون زمان خرید نفت است.

کد مطلب: ۱۰۳۸۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد

جنگ نفت بیش از شش هفته پیش راه افتاد و عربستان‌سعودی به عنوان هم‌پیمان آمریکا با روسیه وارد جنگ مستقیم نفتی شد. این اقدام به دستور آمریکا به عربستان شروع شد و هدف آمریکا تکمیل ذخایر استراتژیک نفت با ارزان‌ترین قیمت بود. با این اقدام آمریکا، کشورهای چین، ژاپن و کره که مصرف‌کننده بالای نفت محسوب می‌شوند هم شروع به تکمیل ذخایر استراتژیک خود کردند. جنگ نفتی همچنان ادامه داشت تا این‌که کرونا جهان را فرا گرفت. در حالی که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کرد رشد اقتصادی جهان 3.5 درصد رشد داشته باشد اما اکنون اعلام کرده 3.5 درصد کاهش خواهد یافت که با پیش‌بینی قبلی 7 درصد فاصله دارد. شیوع ویروس کرونا قیمت نفت را به دلیل کاهش تقاضا در بازارهای جهانی پایین آورد و این کاهش نرخ موجب شد کشورهای مصرف‌کننده نفت بیشتر سود کنند تا کشورهای صادرکننده.

اگر نگاهی به آمار و ارقام کشورهای صادرکننده بزرگ نفت در جهان بیندازیم مشخص می‌شود که آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده در جهان بیشترین سود را داشته است. آمریکا روزانه 14 میلیون بشکه نفت، عربستان 12 میلیون بشکه، روسیه 11 میلیون بشکه، عراق پنج میلیون بشکه و امارات 3.5 میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند و حدود 30 میلیون نفت مازاد تقاضا وجود دارد. این اقدام آمریکا برای کنار گذاشتن توافق اوپک‌پلاس برای کاهش ده میلیون بشکه نفت بود تا بتواند ذخایر استراتژیک خود را با حداقل قیمت تکمیل کند؛ غافل از این‌که در روی یک پاشنه نمی‌چرخد.

دخالت آمریکا در بلندمدت تأثیر خود را از دست می‌دهد و دیگر قیمت‌ها به قبل باز نخواهد گشت. در آن زمان آمریکا متضرر اصلی بازی خودگردان خودش خواهد بود و نفت شیل که هشت میلیون بشکه در روز تولید دارد به دو میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد. از سوی دیگر آمریکا بارها اعلام کرده نیاز به نفت خاورمیانه ندارد اما از دست رفتن تولید شش میلیون بشکه در روز دوباره سرمایه‌گذارانی که در دریای شمال وارد شده بودند را راهی خاورمیانه برای نفت ارزان خواهد کرد.
کاهش قیمت نفت در اقتصاد ایران تأثیر ندارد و یک‌بار از محل از‌دست‌رفتن صادرات نفت آسیب‌دیده است. از سوی دیگر باید توجه داشت که نفت ارزان این فرصت را به دنبال دارد که بتوانیم دوباره وارد بازار نفت شویم؛ اما مهم‌تر از ورود به بازار نفت ساخت پالایشگاه برای میعانات گازی است که پالایشگاه سیراف در چند فاز پیش‌بینی‌شده و از نان شب واجب‌تر است تا آنها تکمیل شود. پالایشگاه ستاره خلیج فارس، میعانات گازی را دریافت و به بنزین تبدیل می‌کند و اگر این پالایشگاه نبود مجبور بودیم گاز برداشت نکنیم که آسیب‌های برداشت نکردن گاز بسیار بیشتر است. زمانی که گاز برداشت می‌شود مایعی همراه با آن بیرون می‌آید که به میعانات گازی معروف است و باید پالایشگاهی مانند سیراف که پایه آن این مایع گازی است ساخته شود و فرآورده آن مورد استفاده قرار گیرد.

*کارشناس نفت

منبع: جام‌جم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار