حسینی مطرح کرد؛

ارائه سه راهکار برای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان در دوران کرونا

تعرفه پایگاه‌های سنجش برای مناطق سیل زده و زلزله زده، دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار و عشایر رایگان است

تهران (پانا) - با حضور رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، معاونان سلامت و تربیت بدنی و آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش و مدیران کل وزارت بهداشت نشست شورای راهبردی "طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی" برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۳۷۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد
ارائه سه راهکار برای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان در دوران کرونا

سید جواد حسینی در این نشست ضمن تبریک فرارسیدن هفته سلامت به همه تلاش گران عرصه سلامت گفت: با توجه به شیوع کرونا در سال تحصیلی پیش رو سه راهکار برای اجرای "طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی" پیش بینی شده است.

وی افزود: در صورت اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اتمام بحران، طرح سنجش با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و در صورت لزوم با تغییر در ساختار اجرایی و افزایش مراکز سنجش اجرا خواهد شد.

وی گفت: در صورت اعلام بحران متوسط و اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا، شروع با تاخیر به همراه رعایت فاصله گذاری اجتماعی، افزایش تعداد پایگاه‌ها و تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی خاص پایگاه‌های سنجش در دستور کار قرار دارد.

حسینی بیان کرد: در صورت ادامه یافتن بحران در تابستان، طرح سنجش از طریق خود اظهاری والدین در سامانه مجازی پیگیری خواهد شد و فقط دانش‌آموزانی که بر اساس اعلام والدین نیاز به ارجاع داشته باشند به مراکز تخصصی ارجاع داده خواهند شد و با شروع سال تحصیلی می‌توان فرآیند طرح سنجش را برای تمامی دانش‌آموزان پیگیری کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به بیان اهداف طرح سنجش پرداخت و افزود: غلبه بر فقر آزمونی از طریق ایجاد بانک و پایگاه آزمون‌ها، شناسایی بازمانده‌ها و پوشش 100 درصدی دانش‌آموزان بدو ورود به دبستان و پوشش 70 درصدی پیش دبستانی‌ها از اهداف اصلی طرح سنجش است.

وی افزود: پیشگیری از بروز و تشدید بیماری‌ها، کمک به بهبود کیفی آموزش و کنترل بعضی از عوامل موثر بر افت تحصیلی و بررسی میزان شیوع اختلالات جسمانی و روانی کودکانی که وارد مدرسه می شوند از جمله اهداف طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است.

وی اشاره کرد: تهیه شناسنامه سلامت الکترونیکی برای تمامی نوآموزان و دسترسی به اطلاعات جامع آموزشی، بهداشتی و خانوادگی برای استفاده در برنامه ریزی آموزشی و بهداشتی متناسب با استعداد نوآموزان، ارائه توصیه‌های بهداشتی، آموزشی و روان شناختی به والدین و نوآموزانی که از مشکلات جزئی رنج می‌برند، بررسی ارتباط بین متغیرها و فراهم کردن زمینه‌های مناسب تحقیقاتی و پژوهشی و کمک به اولیای دانش‌آموزان برای صرفه جویی در زمان و پرهیز از سردرگمی از دیگر اهداف طرح است.

معاون وزیر با بیان اینکه یافته‌های این طرح برای برنامه‌ریزی‌های پژوهانه و مدیریتی بی بدیل است افزود: در سال گذشته و در بیش از 60 هزار پایگاه سنجش طرح سلامت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی از سوی 23 هزار نفر نیروی انسانی متخصص مورد سنجش قرار گرفته‌اند.

وی افزود: تعرفه پایگاه‌های سنجش برای مناطق سیل زده و زلزله زده، دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار و عشایر رایگان است و در سال گذشته 85 درصد از والدین تعرفه تمام بها را پرداخته‌اند و برای 10 درصد نیز تعرفه نیم بها محاسبه شده است.

حسینی با ارائه آماری از نتایج سال گذشته طرح سنجش افزود: 71 درصد نوآموزان مراجعه کننده به پایگاه‌های سنجش سابقه پیش دبستانی داشته‌اند و 29 درصد نیز پیش دبستانی نرفته‌اند. 23 درصد والدین نوآموزان بدو ورود به دبستان نسبت خویشاوندی با یکدیگر دارند و 4.4 درصد مادران و 3.4 پدران نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی بی سواد هستند.

وی گفت: 3 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان کوتاه قدی شدید دارند، 1.4 درصد لاغری شدید ،5.5 درصد با چاقی شدید مواجه هستند و 73 درصد این نوآموزان دندان‌های خراب دارند.

معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی طرح سنجش در دستور قرار دارد افزود: یکی از مهمترین خروجی‌های این طرح مداخلات به هنگام طلایی و کمک به پیشگیری از معلولیت‌ها است.

وی با بیان اینکه هدف نهایی پوشش ۱۰۰ درصدی طرح سنجش است گفت: در سال جاری پوشش ۹۹ درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان و ۷۰ درصد پیش دبستانی ها هدف گذاری شده است

وی خواستار شناسایی غایبان و مداخلات موثر برای حضور آنان در پایگاه‌های سنجش شد و افزود: گام اول شناسایی نوآموزان است و بعد از مشخص شدن مشکلات احتمالی نوآموزان باید پیگیر وضعیت این نوآموزان بود و خدمات توانبخشی و آموزشی را به آنان ارائه داد.

وی افزود: کمبود نیروی انسانی و آموزش معلمان چند مهارتی از جمله چالش‌های طرح سنجش است که با ورود دانشگاه فرهنگیان به سمت پرورش معلمان چند مهارتی می توان قدری از این چالش را حل کرد. توجه ویژه به دانش‌آموزان دیر آموز و مراکز مشکلات ویژه یادگیری با همکاری معاونت آموزش ابتدایی می‌تواند به مداخلات موثر بعد از طرح سنجش منجر شود.

حسینی با بیان اینکه باید به سمت افزایش پوشش طرح سنجش در پیش دبستانی حرکت کنیم افزود: با توجه به لزوم مداخلات به هنگام و طلایی افزایش پوشش تحصیلی نیاز به هماهنگی بین آموزش و پرورش و بهزیستی دارد.

معاون وزیر با اشاره به داده کاوی نتایج طرح سنجش افزود: در زمینه طرح سنجش باید به سمت علمی کردن گزارشات و استخراج مقالات علمی معتبر حرکت کنیم.

وی خواستار افزایش مداخلات مدیریتی در طرح سنجش شد و افزود: نتایج و خروجی‌های این طرح باید در اختیار تمامی ذینفعان از جمله مدارس برای مداخلات موثر قرار گیرد.

معاون وزیر در پایان بااشاره به جهش تحصیلی گفت: جهش تحصیلی موضوعی است که باید با ورود معاونت ابتدایی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی ساماندهی شود و با توجه به آسیب‌های زیاد این طرح باید سمت حذف آن حرکت کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار