رکورد بارش های تهران شکسته شد

تهران (پانا) - مدیرعامل آب منطقه ای استان تهران می گوید میانگین بارش‌ها در استان تهران امسال نسبت به متوسط ۵۰ سال گذشته ۷۱ درصد افزایش داشته و این رکورد جدید است.

کد مطلب: ۱۰۳۷۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد
رکورد بارش های تهران شکسته شد

به گزارش مهر، سید حسن رضوی، مدیرعامل آب منطقه ای استان تهران گفت: میانگین بارش‌ها در استان تهران امسال ۳۸۰ میلی متر ثبت شده که نسبت به متوسط ۵۰ سال گذشته ۷۱ درصد افزایش داشته و این رکورد جدید است. در سال آبی جدید شرایط بارندگی در استان تهران بسیار خوبی بوده است.

وی افزود: امسال نسبت به سال گذشته سال متفاوتی بود به این خاطر که بارش‌ها در سال گذشته بعد از سال‌های خشکسالی اتفاق افتاده بود و مشکلاتی از قبیل سیلاب، شکست مخزن‌ها و آبگرفتگی‌های فراوان را شاهد بودیم. اما امسال از اول مهر سال ۹۸ که بارش‌های آبی سال شروع شده و همچنان ادامه دارد و تا به امروز که فروردین به پایان رسیده است بارندگی‌ها تداوم داشته و به صورت برف و باران بوده است.

رضوی ادامه داد: بارش‌ها نسبت به سال قبل ۱۱ درصد افزایش داشته و این یعنی اینکه شرایط استان تهران، از کشور هم به نسبت بهتر است و امیدواریم تا ۳۱ شهریور ۹۹ که پایان سال آبی جاری است بارندگی‌ها ادامه داشته باشد.

به گفته رضوی، اگر بارش‌ها به همین طریق ادامه دار باشد رکورد بارش‌های ایستگاه‌ها در طول دوران بهره برداری زده خواهد شد و این به نحوی است که برخی از ایستگاه‌ها اگر ۱۰ میلی متر بارندگی داشته باشند رکوردشان در ۷۰ سال گذشته شکسته خواهد شد. در سال ۹۸ در دو ماهه دی و بهمن شرایط خوبی نداشتیم هم با گرمی هوا و هم با کاهش میزان بارش‌ها مواجه بودیم، ولی در ماه آخر سال شرایط بهتر شد و حدود ۶۴ و نیم میلی متر بارندگی در اسفند ثبت کردیم که باعث شد پوشش برفی مناسبی در ارتفاعات داشته باشیم.

رضوی ادامه داد: شرایط در فروردین ۹۹ با شروع سال جدید در سه مرحله تغییر کرد و تقریباً هوا بهاری زمستانی و همراه با برف و باران بود که باعث شد تا ۱۹/۲ دهم میلی متر از ششم تا دهم فروردین ماه و از دهم تا دوازدهم ۱۶.۷ دهم میلی متر بارندگی و سیزدهم و چهاردهم فروردین ۱۰ میلی متر بارندگی و بعد از آن ۵ روز متوالی بارش باران داشتیم. بنابر اقدامات پیشگیرانه لایه روبی که در پاییز و زمستان انجام دادیم حدود ۲۰ درصد نقاط آسیب پذیر را ترمیم کردیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تهران افزود: بارش‌ها در شروع سال ۹۹ باعث شد ۵ سد اصلی در استان تهران ذخیره خوبی داشته باشند و کوه‌های البرز کامل سفید پوش شده و می‌تواند در روزهای آینده سدها را باز هم تغذیه کند. با گرم شدن هوا در اردیبهشت ورودی سیلاب‌ها به سدها را خواهیم داشت که بر همین اساس حجم مخازن را با توجه به تجربه سال گذشته از همین حالا کم کرده ایم و امروز مجموعاً ۷۶۵ میلیون متر مکعب آب در سدهای استان تهران داریم که نسبت به حجم پارسال ۴۰ میلیون متر مکعب کمتر است.

وی افزود: از نظر شرایط مصرف در سال آبی جدید ۲۱ درصد از حجم سدها را به شرب اختصاص دادیم و ۷۴ درصد را به بخش کشاورزی اختصاص دادیم که در ۱۵ سال گذشته بی سابقه بوده است. امیدواریم با همراهی مردم در مصرف آب امسال و حتی سال آینده مشکلی نداشته باشیم و با بهره برداری تصفیه خانه ششم و انتقال آب سد لتیان به شهر جدید پردیس و انتقال بخشی از آب سد نمرود به صنایع پایین دستی استان که وزارت نیرو قول داده است این سه طرح را تا پایان خرداد افتتاح کند امسال مشکل خاصی از نظر تامین آب نداریم.

رضوی همچنین در خصوص تامین برق سدهای تهران هم گفت: ۲۷۵ مگاوات نیروگاه برق آبی داریم که حدود ۵۴۹ مگاوات ساعت در سال ۹۸ برق تولید کردیم و پیش بینی این است که امسال بتوانیم رکورد سال گذشته را بزنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار