94 هزار دانش آموز پایه نهم خراسان رضوی در سال تحصیلی 99-98 مشمول فرآیند هدایت تحصیلی خواهند شد

مشهد(پانا)- معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی اعلام کرد 94 هزار دانش آموز پایه نهم استان در سال تحصیلی 99-98 مشمول فرآیند هدایت تحصیلی خواهند شد.

کد مطلب: ۱۰۳۷۸۴۰
لینک کوتاه کپی شد
94  هزار دانش آموز پایه نهم خراسان رضوی در سال تحصیلی 99-98 مشمول فرآیند هدایت تحصیلی خواهند شد

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی، رضا صابری تولایی معاون آموزش متوسطه این اداره کل در این خصوص گفت: یکی از انتخاب های سرنوشت سازی که در زندگی فرد نقش تعیین کننده ای دارد انتخاب رشته تحصیلی و شغلی است و 94 هزار دانش آموز پایه نهم استان در سال تحصیلی 99-98 مشمول فرآیند هدایت تحصیلی خواهند شد.

وی افزود: هدایت تحصیلی فرآیندی است که طی آن با ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره، به دانش آموزان کمک می شود تا براساس استعدادها، توانایی‌ها، علائق و ویژگی های شخصیتی، اولویت های ادامه تحصیل آن ها در شاخه ها و رشته های تحصیلی تعیین شود.

صابری تولایی ملاک ها و معیارهای هدایت تحصیلی دانش آموزان را سوابق تحصیلی (35 امتیاز) و بررسی های مشاوره ای (65 امتیاز) برشمرد و ادامه داد: سوابق تحصیلی دانش آموزان براساس نمرات کتبی دروس تخصصی پایانی نوبت دوم (خردادماه) در پایه های هفتم، هشتم و نهم مربوط به آن رشته تحصیلی محاسبه می شود. همچنین بررسی‌های مشاوره‌ای شامل نظرسنجی از دانش‌آموزان (10 امتیاز)، نتایج آزمون‌های مشاوره‌ای شامل آزمون‌های توانایی‌ و رغبت عمومی و اختصاصی(30 امتیاز)، نظرسنجی از دبیران (10 امتیاز)، نظرسنجی از والدین (5 امتیاز) و نظر نهایی مشاور (10 امتیاز) است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: در پایان امتحانات خردادماه برای هر دانش آموز دو نمونه برگ شماره شش و هفت صادر می شود و با توجه به این دو نمون برگ و براساس اولویت های الف، ب و ج با نظر مشاورین مدارس، دانش آموز می تواند در یکی از شاخه های کاردانش، فنی و حرفه ای و نظری ثبت نام کند که شاخه نظری شامل رشته های علوم تجربی، ریاضی و فیزیک، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی، شاخه کاردانش شامل زمینه های صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر با 41 رشته و شاخه فنی و حرفه ای شامل زمینه های صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر با 160 رشته است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ابتکارات آموزش و پرورش خراسان رضوی در چند سال گذشته، تشکیل کمیته فرعی هدایت تحصیلی در ادارات نواحی و شهرستان های استان بوده است. این کمیته وظیفه راهنمایی و هدایت دانش آموزان را جهت انتخاب شاخه و رشته تحصیلی متناسب با سوابق تحصیلی و آزمون های مشاوره ای بر عهده داشته است. یکی از اهداف اصلی هدایت تحصیلی، توزیع متوازن دانش آموزان یا به عبارت دیگر تحقق توسعه متوازن بوده است. به‌طوری که براساس تکالیف برنامه شششم توسعه باید 50 درصد دانش آموزان در شاخه نظری و 50 درصد دیگر در شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش ادامه تحصیل نمایند.

صابری تولایی افزود: در سال تحصیلی 99-98 حدود 94 هزار دانش آموز پایه نهم خراسان رضوی مشمول فرآیند هدایت تحصیلی خواهند شد. از آنجایی که به دلیل شرایط کرونایی در کشور وقفه ای آموزشی در فعالیت های عادی مدارس ایجاد شد هر چند به منظور جبران این وقفه آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بهره گیری از شبکه شاد و با همکاری مدیران و معلمان و مشارکت دانش آموزان، آموزش مجازی فعال بوده و امر آموزش را به خوبی انجام داده اند. با این حال با توجه به شرایط خاص سال تحصیلی تاکنون سیاست های وزارت در خصوص هدایت تحصیلی ابلاغ نشده است. به محض ابلاغ این سیاست ها به اطلاع دانش آموزان و اولیای محترم آنها خواهد رسید.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی در پایان گفت: در مجموع سیاست های کلی هدایت تحصیلی همچون سنوات گذشته و برای هر دانش آموز دو نمونه برگ شماره شش و هفت صادر و براساس اولویت های کسب شده (الف، ب و ج) دانش آموزان می توانند نسبت به انتخاب رشته خود اقدام نمایند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار