پیشنهاد اختصاص یارانه خرید کتاب درسی برای خانوار آسیب دیده از کرونا

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از ارائه پیشنهادی به وزیرآموزش و پرورش برای در نظر گرفتن یارانه خرید کتاب درسی به خانواده‌های آسیب دیده از ویروس کرونا برای سال تحصیلی 1399-1400 خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۳۷۵۸۳
لینک کوتاه کپی شد
پیشنهاد اختصاص یارانه خرید کتاب درسی برای خانوار آسیب دیده از کرونا

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حجت‌الاسلام علی ذوعلم در نشست کارگروه‌های برنامه‌ریزی سفارش و توزیع کتاب‌های درسی که به صورت ویدئوئی برگزار شد، ضمن تبریک ایام ماه شعبان و فرارسیدن ماه رمضان، ماه میهمانی خدا، از تلاش‌های موثر صورت گرفته در این ایام برای تعطیل نشدن جریان آموزش قدردانی و بیان کرد: جریان خوبی شکل گرفته که امیدواریم تکامل یافته، اشکالاتش برطرف شده و به سمت بسته یادگیری مرکب از بسترها و ابزارهای مختلف حرکت کنیم.

او با اشاره به مشکلات مالی و اقتصادی ناشی از ویروس کرونا و سختی تهیه کتب درسی سال 99 به ویژه برای خانواده‌هایی که چند فرزند محصل دارند، گفت: پیشنهادی از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مبنی بر در نظر گرفتن یارانه‌ای ویژه مهرماه 99 از محل منابع مدیریت کرونا برای تأمین بخشی از هزینه خرید کتاب درسی خانوار اختصاص یابد، به وزیر آموزش و پرورش ارائه شده که وی هم قول مساعد پیگیری داده است.

به طور میانگین برای 15 تا 45 درصد مدارس استان‌ها از جهت میزان توانمندی و یا وجود مدارس کمتر توانمند، یارانه‌ای تعلق می‌گیرد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: درصورت تصویب این پیشنهاد، به طور میانگین برای 15 تا 45 درصد مدارس استان‌ها -متناسب با وضعیت استان- از جهت میزان توانمندی و یا وجود مدارس کمتر توانمند، یارانه‌ای تعلق می‌گیرد که بین 30 تا 70 درصد قیمت پشت جلد کتاب‌های درسی را شامل شود. در واقع سهمیه‌ای برای هراستان مشخص شده و تلاش ما این است که هیچ دانش‌آموزی در سال تحصیلی آتی به دلیل نداشتن کتاب و لوازم‌التحریر از تحصیل محروم نشود.

ذوعلم تأکید کرد باید شهرستان‌هایی که مدارس در حد متوسط و کمتر برخوردار بیشتری دارند، مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: درخواستم از مدیران استان‌ها و معاونان آموزشی این است که این موضوع را با جدیت دنبال کنند و از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش و کمک خیران محلی نیز در این زمینه استفاده کنند. اگر این طرح به نتیجه رسید اعلام خواهیم کرد. امیدواریم بتوانیم تسهیلاتی را برای کمک به خرید کتاب درسی قرار دهیم. البته کتب دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان به روال سال‌های گذشته رایگان خواهد بود. خوشبختانه تلاش جدی در سطح استان به‌ویژه در یک سال گذشته برای افزایش کیفیت آموزش صورت گرفته است.

اینکه کتاب‌های درسی با آرامش، به طور کامل و صحیح به دست دانش‌آموزان برسد مساله بسیار مهمی است

وی گفت: کتاب درسی به عنوان مهمترین بخش از بسته یادگیری، نقش محوری در یادگیری، جلب اعتماد معلمان برای ارائه، جدی گرفتن دروس و فضای درسی دارد. اینکه کتاب‌های درسی با آرامش، به طور کامل و صحیح به دست دانش‌آموزان برسد مساله بسیار مهمی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: اقدامات لازم برای تأمین کاغذ مورد نیاز چاپ کتب درسی از سال گذشته شروع شد و همکاران ما در معاونت توسعه منابع و پشتیبانی، اداره کل نظارت بر نشر و توزیع و دو شرکت چاپ و نشر و افست در تلاش شبانه روزی هستند تا فرایند چاپ و آماده سازی کتب درسی به موقع و بدون تأخیر پیش برود.

ذوعلم با تأکید بر اینکه چاپ کتب درسی سال تحصیلی 1399-1400 از آبان‌ماه سال 98 آغاز شده است، گفت: اسفند ماه سال 98 نیز ضوابط و شیوه‌نامه توزیع کتب درسی آماده و ابلاغ شد و این فرایند ادامه دارد.

نکات مهم در شیوه‌نامه توزیع کتب درسی

وی به دو نکته مهم در شیوه‌نامه توزیع کتب درسی اشاره کرد و گفت: نخست آنکه کارگروه‌های شکل گرفته به ریاست مدیرکل استان باید به طورجدی فعالیت کنند تا از همین حالا از بروز هرگونه ناهماهنگی پیشگیری کنیم. نکته دوم هم تأکید بر مشارکت کتابفروشی‌ها و بخش فعال فرهنگی در توزیع کتب عمومی و درسی در سطح کشور است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: موارد لازم در شیوه‌نامه مزبور اشاره و مذاکرات با اتحادیه‌های کتابفروشی‌ها انجام شده است. درخواستم این است که مدیران کل استانی با کانون‌ها، انتشاراتی‌ها، مراکز توزیع و کتابفروشی‌ها تعامل داشته و برای کمک دعوت کنند تا بار توزیع کتب درسی تاحدامکان بر دوش مدارس قرار نگیرد.

ذوعلم ادامه داد: البته برخی مدارس داوطلب بودند این کار را انجام دهند ولی تأکید ما این است که همکاران ما در مدارس و مناطق از مسئولیت اجرایی توزیع کتب درسی فارغ باشند و بار اصلی بر دوش کتابفروشی‌ها قرار بگیرد؛ البته با یک سود معقول که در شیوه نامه لحاظ شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برضرورت تقویت جایگاه معاونت‌های پژوهشی در استان‌ها تأکید کرد و گفت: معاونت‌های پژوهشی رکن اساسی در استان هستند و اگر آموزش و پرورش مبتنی بر پژوهش نباشد نمی‌توانیم به آموزش و پرورش کیفی دست پیدا کنیم. همکاران ما در معاونت‌های پژوهشی استان‌ها، نگهبان و پاسدار مقوله پژوهش هستند و به همین دلیل است که باید به دنبال تثبیت، تکمیل و تقویت این تشکیلات در استان‌ها باشیم. این امر نیازمند حمایت مدیران کل استانی است.

تخلف آشکار برخی مدارس در دریافت وجه کتب درسی

ذوعلم به تخلف آشکار برخی مدارس در دریافت وجه کتب درسی بیش از قیمت پشت جلد اشاره کرد و گفت: گاهی شنیده شده در برخی مدارس بیش از قیمت مندرج در پشت جلد، دریافت شده که این کار تخلف آشکار است و اگر یک مورد هم وجود داشته باشد خوب نیست و باید از وقوع آن پیشگیری کنیم. قطعاً ادارات نظارتی استان باید حساس باشند و برخورد کنند.

وی ادامه داد: سال گذشته اگر چه تلاش زیادی صورت گرفت که کتاب‌های درسی به موقع به دست دانش‌آموزان برسد اما به هرحال این کار در برخی مدارس با کُندی صورت گرفت. در هرسال باید بالغ بر 45 میلیون تن کاغذ تهیه کنیم. دو شرکت بزرگ شبانه روزی تلاش می‌کنند که حتی یک دانش‌آموز هم در اول مهر بدون کتاب درسی نباشد. با این حال اگر در یک منطقه تعللی صورت گیرد و کتاب به دست دانش‌آموز نرسد و بعداً رسانه‌ای شده یا مورد سوءاستفاده قرار بگیرد انصاف نیست. تشکیل کارگروه برای همین است که ادارات کل استانی این مسئله مهم را راساً مدیریت و مراقبت کنند که تخلفی صورت نگیرد.

ذوعلم از متصدیان توزیع در استان‌ها هم قدردانی و اعلام کرد: موافق ارتقای شغلی این افراد هستیم که باید پیشنهاد و درخواست آن از سوی استان‌ها انجام شود و ما آن را دنبال کنیم. توزیع کتاب درسی یک کار مدیریتی نرم تلقی می‌شود و صرفا بارزدن و رساندن کتاب‌ها به مدرسه نیست.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پایان تأکید کرد که تلاش می‌کنیم دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها از اینکه کتاب‌های درسی شان به طور کامل اول مهر در اختیارشان قرار می‌گیرند خرسند باشند و بتوانیم به سهم خود، دین‌مان را نسبت به تلاشی که در سطح جامعه در این روزها در حال انجام است بخوبی ادا کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار