حسینی خبر داد: تالیف و بازبینی چهار جلد از کتب درسی دانش‌آموزان کم توان ذهنی در دوره ابتدایی

تهران (پانا) - جلسه شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و اعضای شورای معاونان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۳۷۴۶۲
لینک کوتاه کپی شد
حسینی خبر داد: تالیف و بازبینی چهار جلد از کتب درسی دانش‌آموزان کم توان ذهنی در دوره ابتدایی

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید جواد حسینی در این جلسه گفت: معلمان مسئولیت پذیرترین قشر جامعه هستند و وقتی ضرورتی احساس کنند همواره در خط مقدم انجام کار هستند و در این ایام وظیفه تاریخی خود را از طریق آموزش مجازی ایفا خواهند کرد.

وی با تاکید بر عضویت همه مدیران و معلمان آموزش و پرورش استثنایی در شبکه شاد افزود: باید تلاش کنیم تمام دانش‌آموزانی که به امکانات فناوری و دیجیتالی دسترسی دارند عضو شبکه شاد شوند.

وی با بیان اینکه نزدیک به 80 درصد معلمان و مدیران آموزش و پرورش استثنایی تاکنون عضو شبکه شاد شده‌اند، افزود: تمامی مدیران و معلمان آموزش و پرورش استثنایی که هنوز شبکه شاد را نصب نکرده‌اند در اولین فرصت با اتصال و نصب به شبکه شاد، فرآیند آموزش را شروع کنند.

وی افزود: شبکه شاد یک جهاد فناوری است که باید به آن نگاه ویژه داشت و تمامی محتوای درسی باقیمانده کتب باید در شبکه شاد و از طریق آموزش‌های تلویزیونی تدریس شود و به اتمام برسد.

وی با تاکید بر شناسایی تمامی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه که دسترسی به امکانات فناوری و دیجتیالی ندارند، اشاره کرد: مدیران مدارس و روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها باید برای بقیه دانش‌آموزانی که امکانات دسترسی به شبکه شاد را ندارند روش‌های جایگزین را در نظر بگیرند تا از ظهور شکاف‌های آموزشی و نابرابری آموزشی در بستر جدید جلوگیری شود.

حسینی با تاکید بر ترسیم چشم انداز برای تمامی برنامه‌ها به‌ویژه شبکه شاد گفت: ارتباط و گفت‌وگوی مدام بین مدرسه تا ستاد و ارتباط مدیران مدارس با معلمان و اولیا و انتقال ضرورت و ویژگی‌های شبکه شاد به آنان موجب گسترش استفاده از این شبکه خواهد شد.

وی خواستار استفاده از ظرفیت خیران در تامین تجهیزات فناوری دانش‌آموزان با نیاز ویژه شد و افزود: خیرین همیشه پای کار بوده‌اند و در تامین امکانات دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مناطق محروم پیش قدم خواهند بود.

حسینی با بیان اینکه کانال ویژه آموزش و پرورش استثنایی در شبکه شاد ایجاد شده است افزود: باید تمام همت و تلاش خود را به‌کار ببندیم تا از بستر این کانال بتوانیم تمامی نیازمندی‌های آموزش و پرورش استثنایی را رفع کنیم.

وی افزود: شبکه شاد بستر جدید ارتباطی است و مدیریت کلاس، ارزشیابی، ارائه محتوای نیازمند استفاده از خلاقیت همه معلمان و مدیران است.

معاون وزیر با بیان اینکه ستاد راهبری، نظارت و کیفیت بخشی به شبکه شاد در آموزش و پرورش استثنایی تشکیل شده است گفت: تحلیل وضعیت مدارس، دانش‌آموزان، مدیران و معلمان به لحاظ امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای استفاده از شبکه شاد اولین ماموریت این ستاد است.

وی افزود: پوشش ۵ هزار کلاس چند پایه، اتصال نوآموزان و والدین دوره‌های پیش دبستانی در گروه‌های مختلف با طیف‌های متفاوت، ورود ۹ هزار معلم رابط در آموزش‌های تلفیقی فراگیر برای پوشش بیش از ۲۳ هزار دانش‌آموز در ۲۰ هزار مدرسه پذیرا از جمله مواردی است که نیاز به پیگیری ستاد راهبری دارد.

‌وی افزود: ایجاد نرم افزار گویا ساز در شبکه شاد برای ورود دانش‌آموزان با آسیب بینایی، اتصال ۷۲۰ مرکز ویژه مشکلات یادگیری به شبکه شاد حل مشکل ورود دروس کارگاهی متوسطه حرفه‌ای و پیش حرفه‌ای در این شبکه، تعریف کلاس‌ها و مدارس ضمیمه و فراهم آوردن امکان عضویت همکاران گروه توانبخشی و مشاوره از جمله مشکلاتی است که ستاد راهبری باید پیگیری کند‌.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه جلسه با اشاره به نزدیکی هفته بزرگداشت مقام معلم گفت: ستاد بزگداشت مقام معلم در آموزش و پرورش استثنایی ایجاد شده است و فعالیت‌های ویژه‌ای برای این هفته تدارک دیده شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه مهمترین بخش پروژه مهر ساماندهی نیروی انسانی است افزود: برنامه ریزی برای ساماندهی نیروی انسانی در سال تحصیلی پیش رو و جبران کمبود نزدیک به 12 هزار نیروی آموزش و پرورش استثنایی از طریق کارگروه ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی در حال انجام است.

وی افزود: تحلیل روند سال گذشته ساماندهی نیروی انسانی، وضعیت بازنشستگی و جذب نیروی انسانی، وضعیت دانش‌آموزان، وضعیت اضافه تدریس معلمان، افزایش تعداد معلمان تمام وقت، ارتقای صلاحیت‌ها و محاسبه کمبودها در زمینه نیروی انسانی باید در دستور کار کارگروه ساماندهی نیروی انسانی قرار گیرد.

معاون وزیر در ادامه با اشاره به "طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی" و با بیان اینکه طرح سنجش فراگیرترین طرح در آموزش و پرورش استثنایی است، افزود: شرایط کشور و آموزش و پرورش با وجود ویروس کرونا تغییر کرده است و با توجه به این شرایط برای طرح سنجش در سال تحصیلی پیش رو سه سناریوی مختلف طراحی شده است.

وی افزود: مدل اول در صورت اتمام بحران کرونا اجرایی می‌شود که در این صورت طرح سنجش بدون تغییر درساختار پایگاه‌ها در زمان مقرر و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی اجرا خواهد شد.

وی گفت: در صورتی که بحران متوسط باشد دو برنامه "شروع با تاخیر بدون فاصله گذاری اجتماعی همراه با افزایش تعداد پایگاه‌ها" و "شروع با تأخیر و اجرای فاصله گذاری اجتماعی همراه با تغییر در ساختار پایگاه‌ها" اجرایی خواهد شد.

حسینی اشاره کرد: در صورت تشدید بحران نیز تغییر در فرایند اجرا و ساختار پایگاه‌ها را در طرح سنجش خواهیم داشت.

معاون وزیر در پایان این جلسه خواستار تشکیل جلسات ستاد راهبری، کیفیت بخشی و نظارت شبکه شاد، ستاد بزرگداشت مقام معلم، کارگروه ساماندهی نیروی انسانی و شورای راهبری طرح سنجش در هفته جاری شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار