معرفی یک زیستگاه جدید فلامینگوهای ایران در مستند «مرغ آتش»

تهران (پانا) - مستند «مرغ آتش» با محوریت تلاش‌های یک گروه فیلمسازی برای ثبت تصاویری منحصر به فرد از این پرنده و ثبت یک زیستگاه جدید از فلامینگوهای ایران به کارگردانی حجت‌الله طاهری آماده نمایش شد.

کد مطلب: ۱۰۳۷۴۲۸
لینک کوتاه کپی شد
معرفی یک زیستگاه جدید فلامینگوهای ایران در مستند «مرغ آتش»

به گزارش روابط عمومی خانه مستند، فلامینگوها در مناطق ساحلی دریاها و دریاچه‌های شور و کم عمق به سر می‌برند و آشیانه را به شکل توده‌ای کاسه مانند که از گل است و کمی بالاتر از آب قرار دارد، می سازد و همانجا تولید مثل می‌کند. تا پیش از این تصور می‌شد زیستگاه این پرندگان در ایران، در دریاچه ارومیه، فارس و سیستان باشد اما برای اولین بار در مستند «مرغ آتش» یک زیستگاه جدید از فلامینگوها در ایران معرفی خواهد شد.

بهمن ماه سال 98 ؛ ۲ قطعه «فلامینگوی کوچک» در خورهای تالاب شادگان، در حوزه جغرافیایی آبادان، توسط علی سجاد جلالی محیط‌بان آبادانی مشاهده و ثبت شد و به دنبال این ماجرا گروه تصویربرداری مستند «مرغ آتش» با حضور در این منطقه برای اولین اقدام موفق به شناسایی زیستگاهی جدید از این پرنده عظیم‎الجثه در نواحی جنوبی ایران شدند و بیش از 5 هزار فلامینگو در این منطقه شناسایی شد.

تا پیش از این تصور می‌شد زیستگاه اصلی «فلامینگوی کوچک» در کشور یمن است و در سال‌های گذشته در کشور کویت و در استان سیستان و بلوچستان نیز تعدادی از این گونه مشاهده شده بود اما در خوزستان امسال برای نخستین بار ثبت شده است و در مستند «مرغ آتش» نحوه زاد و تولد و فرزندآوری این پرندگان نیز به تصویر کشیده شده است.

به دلیل بازه زمانی محدود فلامینگوها برای تولید مثل و نگهداری از تخم‌ها تصویربرداری مستند «مرغ آتش» 6 سال به طول انجامیده است.

مستند «مرغ آتش» به کارگردانی حجت‌الله طاهری و تهیه‌کنندگی عطا پناهی تولید شده در خانه مستند انقلاب اسلامی و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار