معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر :

رضایی: دستور جمع آوری تمامی فرآورده های رانیتیدین از سطح استان

بوشهر(پانا) - همزمان با صدور اطلاعیه سازمان غذا و داروی کشور در خصوص موضوع وجود ترکیباتی مضر در فرآورده‌های رانیتیدین اقدامات لازم جهت جمع‌آوری آن در سطح استان بوشهر صورت گرفت .

کد مطلب: ۱۰۳۷۳۹۲
لینک کوتاه کپی شد
رضایی: دستور جمع آوری تمامی فرآورده های رانیتیدین از سطح استان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، یحیی رضایی افزود: طبق بررسی‌های آزمایشگاهی توسط مراجع معتبر بین‌المللی و داخلی، در کل دنیا به یک جمع‌بندی کلی رسیدند و آن جمع‌آوری این فرآورده از سطح عرضه بود.
وی گفت: با توجه به نتایج آزمایشگاهی مشخص شده است، در طول زمان مصرف این فرآورده سطوح پایینی از ناخالصی نیتروزامین بنام NDMA بوجود می‌آورد که مصرف طولانی مدت آن برای سلامتی مضر است.
معاون غذا و داروی دانشگاه اضافه کرد: طی نامه‌ای رسمی، در خصوص جمع‌آوری رانیتیدین به تمامی داروخانه‌های سطح استان اعم از خصوصی و دولتی و تمامی مراکز درمانی دانشگاهی و غیردانشگاهی، همچنین سازمان نظام پزشکی استان به منظور اطلاع رسانی به جامعه پزشکی جهت عدم تجویز داروی نامبرده، اقدام شده است.
رضایی تأکید کرد: تمامی مراکز عرضه این دارو از زمان دریافت نامه این معاونت ملزم به جمع‌آوری و عدم فروش به بیماران هستند، زیرا برای همیشه از چرخه توزیع در بازار دارویی حذف شده‌است و شرکت‌های پخش موظف به برگشت تمامی فرآورده‌ها از همه مراکز توزیع دارو هستند و در صورت مشاهده فروش در داروخانه، این معاونت با داروخانه متخلف طبق قوانین و ضوابط برخورد خواهد کرد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: داروهای مختلفی وجود دارد که با بلوکه کردن گیرنده H2 و یا مکانیسم‌های دیگر در بدن مانع از ترشح بیش از حد اسید در دستگاه گوارش و جلوگیری از ناراحتی در دستگاه گوارش می‌شود که از جمله آنها می‌توان به فاموتیدین، سایمیتیدین، امی پرازول، اس امپرازول، پنتوپرازول و داروهایی از این قبیل اشاره کرد.
وی افزود: به تمامی مصرف‌کنندگان رانیتیدین توصیه می‌شود در صورت مصرف رانتیدین ضمن قطع دارو حتما با پزشک معالج خود برای استفاده از داروی جای‌گزین مشورت کرده و از مصرف خودسرانه داروی جایگزین پرهیز کنند.
رضایی در پایان تاکید کرد: هم استانی‌های عزیز می‌توانند در صورت مشاهده فروش داروی رانیتیدین توسط داروخانه‌ها از طریق سامانه تلفنی 190 به این معاونت شکایت خود را اعلام کنند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار