حذف عوارض واردات خاک سرب، تولید را تسهیل می‌کند

تهران (پانا) - معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) می گوید امروز به عنوان یک راهکار موقت برای تامین نیاز واحدهای سرب و روی، نسبت به واردات خاک با حدف عوارض اقدام کرد که تسهیل کننده کار در این بخش باشد.

کد مطلب: ۱۰۳۷۳۸۳
لینک کوتاه کپی شد
حذف عوارض واردات خاک سرب، تولید را تسهیل می‌کند

به گزارش ایرنا، «محمد آقاجانلو» گفت: سازمان ایمیدرو در ارتباط با بخش معدن و صنایع معدنی واحدهای وابسته برنامه ریزی به منظور تولید ماده معدنی و توازن بخشی به زنجیره تولید را انجام می دهد.

براساس کارنامه تجارت خارجی در سال ۹۷ ارزش صادرات زنجیره روی به رقم ۲۵۵.۸ میلیون دلار رسید که در مقایسه با سال ۹۶ کاهش ۳۶ درصدی داشت.

همچنین واردات زنجیره روی در همان سال ۲۹.۲ میلیون دلار بود که در مقایسه با عملکرد سال ۹۶ کاهش ۵۱.۸ درصدی را ثبت کرد.

آقاجانلو توضیح داد: اکنون سازمان ایمیدرو تدوین طرح جامع سرب و روی، استخراج زیر زمینی معدن انگوران(زنجان)،احداث کارخانه های مهدی آباد(یزد) به منظور تولید ماده اولیه صنایع معدنی و تولید فلز سرب و روی و توسعه اکتشاف های سرب و روی و درخواست پروانه های جدید را در برنامه خود دارد.

میزان صادرات زنجیره سرب نیز در سال ۹۷ رقم ۱۲۸ میلیون دلار را نشان می دهد که در مقایسه با عملکرد سال ۹۶ افت ۵۲ درصدی داشت.

علاوه براین واردات زنجیره سرب در سال ۹۷ هم به رقم ۴۲.۸ میلیون دلار رسید که در قیاس با سال ۹۶ کاهش هفت درصدی را نشان داد.

معاون طرح های توسعه ایمیدرو افزود: واقعیت اینکه فاصله نسبتا بالایی میان ظرفیت نصب شده تولید فلز (سرب و روی) با ظرفیت معادن فعال کشور وجود دارد، بنابراین بدیهی است که واحدهای تولیدی در کنار مصرف فعلی خاک انگوران باید به روز رسانی شوند.

وی اضافه کرد: کنسانتره مهدی آباد در آینده در مدار تولید قرار می گیرد، اما، اکنون باید واحدهای تولیدی با شرایط کانسنگ های جدید بروز رسانی شوند.

پیش از این بهره برداران و واحد های تولیدی در انگوران براین موضوع تصریح داشتند که کیفیت خاک معدن تنزل یافته و از وزارت صنعت، معدن وتجارت خواستار مساعدت در زمینه واردات این ماده معدنی شده بودند.

اکنون فعالیت واحدهای تولید سرب و روی انگوران تا حد ۵۰ درصد برآورد می شود، اما این مهم با ورود مجموعه مهدی آباد به مدار تولید برطرف می شود، در عین حال تدبیر موقت و کوتاه مدت با رایزنی اهل حرفه مورد انتظار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار