نامه واردکنندگان نهاده های دامی به وزیر جهاد

تهران (پانا) - واردکنندگان نهاده های دامی در نامه ای به وزیرجهاد ضمن ارائه پیشنهاداتی برای تنظیم بازارنهاده ها، اعلام کردند:ادامه روندفعلی منجر به کاهش جوجه ریزی، کمبود مرغ و افزایش قیمت آن درآینده می شود.

کد مطلب: ۱۰۳۷۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد
نامه واردکنندگان نهاده های دامی به وزیر جهاد

به گزارش مهر، واردکنندگان نهاده‌های دامی در نامه‌ای به وزیر جهاد ضمن ارائه پیشنهاداتی برای تنظیم بازار نهاده‌ها، اعلام کردند: ادامه روندفعلی منجر به کاهش جوجه ریزی، کمبود مرغ و افزایش قیمت آن درآینده می‌شود. در متن این نامه است:

جناب آقای دکتر خاوازی

وزیر محترم جهاد کشاورزی

با سلام و احترام؛

ضمن تبریک مجدد به مناسبت انتخاب جنابعالی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی و آرزوی موفقیت، توجه جنابعالی را به موارد زیر در زمینه نهاده‌های دامی (جو، ذرت، کنجاله و سویا) جلب می‌نمائیم:

۱- در یک سال اخیر مسئولین محترم آن وزارتخانه با پافشاری بر ایجاد سامانه بازارگاه سعی در تنظیم بازار نهاده‌های دامی به صورت یکطرفه داشته که به رغم تشکیل جلسات کارشناسی متأسفانه با اصرار بیش از حد مسئولین و اجرایی کردن سامانه که اساساً با هدف تأمین مالی تولید طراحی شده بود، عملًا مشکلات توزیع کالا برای وارد کنندگان و تأمین برای مصرف کنندگان را افزایش داده اند و حتی ظرفیت‌های موجود تأمین مالی توسط واردکننده و فروشنده را نیز متوقف نموده است. بدون شک تشکیل دوباره جلسات کارشناسی حذف موازی کاری و پایش اتفاقات حادث شده بر پایه منافع تولیدکنندگان این بخش می‌تواند در بهبود رضایت نسبی واردکنندگان و تولیدکنندگان نهاده‌های دامی مؤثر واقع شود.

۲- قیمت فروش فعلی نهاده‌های دامی (جو، ذرت، کنجاله و سویا) مصوب مرداد ماه ۹۷ است. در این مدت به استثنای نرخ ارز بقیه هزینه‌ها از قبیل هزینه‌های بندری، انبارداری و به خصوص انتقال ارز (۱۲ تا ۱۶ درصد بسته به نوع ارز تخصیصی) و همچنین دموراژ، افزایش قابل توجهی داشته است.

۳- به رغم موجودی بیش از ۳ میلیون تن کالاهای اساسی (دانه روغنی، کنجاله سویا، جو و ذرت) متعلق به بخش خصوصی در بنادر ورودی کشور، بازار نهاده‌های دامی ملتهب بوده و مصرف کنندگان (مرغداری‌ها و دامداری‌ها) بیش از قیمت مصوب مجبور به تهیه کالا می‌باشند. این در حالی است که قیمت مرغ آماده مصرف به شدت تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا و رکود اقتصادی قرار گرفته و این بیم می‌رود که در دوره آتی جوجه ریزی شاهد دو موضوع غیر قابل کنترل باشیم:

الف) عدم تمایل مرغداری‌ها به جوجه ریزی و به تبع آن کمبود مرغ و افزایش بی رویه قیمت آن در بازار برای یک ماه آتی

ب) کمبود نهاده‌های دامی در دو هفته آتی به دلیل عدم تخصیص ارز و ترخیص آن از بنادر ورودی کشور

۴- لذا برای روانسازی عرضه جو و ذرت و جلوگیری از رسوب آن در گمرکات و جلوگیری از افزایش قیمت پیشنهاد می‌گردد:

الف) بند ۳ تصمیمات جلسه یکصد و بیست و نهم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که طی نامه شماره ۳۰۴۷ مورخ ۹۹.۱.۱۹ معاون اقتصادی عنوان وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ گردیده به شرح زیر اصلاح و ابلاغ گردد:

«در صورت ارائه تاییدیه وزارت صمت مبنی بر قرار گرفتن در صف تخصیص ارز، کالاهای اساسی موجود در گمرکات کشور با رعایت سایر ضوابط ورود کالا به کشور قابلیت ترخیص را خواهند داشت.»

ب) روند پیش فروش نهاده‌ها کماکان ادامه یافته و واردکنندگان کما فی السابق مستندات فروش (مشخصات و آدرس خریدار) را) را به وزارت جهاد کشاورزی ارائه نمایند.

ج) حضرتعالی به عنوان متولی بخش، به استناد بند ۳-۲ و ۴-۲ مصوبه ۶۰.۷۴۷۴۶ مورخ ۹۸.۳.۸ کارگروه تنظیم بازار مبنی بر ضرورت محاسبه هزینه‌های ناشی از تحریم در قیمت‌های مصوب و همچنین بند ۷ مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار به شماره ۶۰.۳۲۶۹۰ مورخ ۹۸.۱۲.۱۱ مبنی بر اعمال هزینه‌های انتقال ارز در قیمت برنج وارداتی، بازنگری در قیمت فروش نهاده‌های دامی را خواستار شوید.

بدون شک روند پایدار واردات و تأمین خوراک دام کشور مستلزم واقعی شدن قیمت واردات بخش خصوصی می‌باشد. یادآوری این نکته را لازم میدانیم که بخش خصوصی و مجموعه واردکنندگان نهاده‌های دامی در سالهای اخیر نقش بسزایی در ثبات بازار نهاده‌ها و تأمین پروتئین مورد نیاز کشور را داشته اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار