گروه خونی در ابتلا به کرونا نقش دارد؟

رشت (پانا) - سخنگوی دانشگاه علوم پزشگی گیلان، با اشاره به مطالعات کشورهای مختلف درباره نقش گروه خونی در میزان ابتلا به کرونا، یادآور شد هنوز مبنای قطعی برای آسیب پذیری گروه های خونی وجود ندارد و خیلی زود است تا به اطلاعات موثق درباره کرونا برسیم.

کد مطلب: ۱۰۳۷۳۵۲
لینک کوتاه کپی شد
گروه خونی در ابتلا به کرونا نقش دارد؟

به گزارش ایسنا، محمدرضا نقی پور با بیان اینکه در حال حاضر در فاز مدیریت کرونا هستیم، اظهار کرد: خوشبختانه آن موج وحشتناک بیماری دیگر وجود ندارد و مدیون همکاری مردم در تغییر رفتار به سمت حفاظت فردی و فاصله گذاری فیزیکی هستیم.

وی اپیدمی کرونا را کماکان در سطح جامعه فعال دانست و افزود: هم اکنون صدها نفر از هم استانی های ما در بیمارستان بستری هستند و روزانه بین ۵۰ تا ۷۰ بیمار جدید با علائم تنفسی داریم؛ البته به همین نسبت از بیمارستان ها مرخص می شوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تداوم شیب نزولی کرونا را منوط به همکاری هرچه بیشتر مردم دانست و تصریح کرد: مردم باید قرنطینه را جدی بگیرند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا روز به روز شاهد کاهش آمار مبتلایان باشیم و به شرایط قبل از کرونا بازگردیم.

نقی پور، با اشاره به افزایش حضور مردم در سطح شهر به دنبال اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند، اضافه کرد: مردم بعد از تعطیلات نوروز کم کم قرنطینه را کنار گذاشتند، زیرا می خواهند به زندگی عادی خودشان بازگردند. بنابراین باید از خودشان در مقابل این عفونت محافظت کنند. خوشبختانه درگیر شدن مردم با بحران کرونا و تلاش برای کنترل این اپیدمی از طریق آموزش نکات بهداشتی بسیار کمک کننده بوده است.

وی از مردم خواست مقابله با کرونا را تبدیل به فرهنگ رفتاری خودشان کنند و گفت: قبل از کرونا عادات زیادی داشتیم که اکنون آنها را انجام نمی دهیم. مردم در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند و رفتارهای تعیین کننده درباره پایان این اپیدمی دارند.

این متخصص اپیدمیولوژی، غفلت از کرونا را به معنی شروع موج دوم دانست و بیان کرد: قدم به قدم با کرونا جلو می رویم و از برنامه او خبر نداریم، اما ابزار موثر ما عادات رفتاری و فرهنگ مردم است که باید بر مبنای حفاظت فردی باشد.

نقی پور، حمل و نقل عمومی را پاشنه آشیل فاصله گذاری اجتماعی دانست و عنوان کرد: باید سعی کنیم خودمان را با زندگی جدید پساکرونا وفق دهیم و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم.

وی با اشاره به مطالعات کشورهای مختلف درباره نقش گروه خونی در میزان ابتلا به کرونا، یادآور شد: هنوز مبنای قطعی برای آسیب پذیری گروه های خونی وجود ندارد و خیلی زود است تا به اطلاعات موثق درباره کرونا برسیم و باید در مسیر کرونا جلوتر رویم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، کروناویروس را نسبتا بزرگ و سنگین دانست و اظهار کرد: نباید در هوا دنبال کرونا بگردیم، زیرا این ویروس روی سطوح می نشیند. داده های علمی نشان می دهد کروناویروس از طریق هوا منتقل نمی شود؛ مگر در حالت عطسه و سرفه مستقیم و راه اصلی انتشار آن از طریق سطوح است. بنابراین شستن مرتب دست ها با آب و صابون مورد تاکید است.

وی جنس و ماده سطح را تعیین کننده ماندگاری ویروس دانست و گفت: هرچه به سمت فلزات می رویم ماندگاری کرونا بیشتر است، اما به صورت پیش فرض همه سطوح می تواند آلوده به کرونا باشد. هنگام بازگشت به خانه نیز بهتر است سریعا لباس ها تعویض و در محل جداگانه نگهداری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار