مقدمات تولید پادتن کرونا در کشور فراهم شد

تهران (پانا) - به‌گفته سرپرست پروژه پلاسما درمانی کرونا در ایران با سعی و تلاش محققان ایرانی مقدمات تولید ایمنوگلوبولین اختصاصی (پادتن) کرونا در کشور فراهم شده است.

کد مطلب: ۱۰۳۷۳۲۴
لینک کوتاه کپی شد
مقدمات تولید پادتن کرونا در کشور فراهم شد

به‌گزارش ایرنا، ایمنوگلوبولین اختصاصی علیه کرونا را می‌توان از پلاسمای انسانی تولید کرد. به‌عبارتی با خالص سازی پلاسما می‌توان آنتی بادی یا پادتن اختصاصی ضدکرونا ساخت و آنها را در ویال (ظروف شیشه‌ای) کوچک نگهداری کرد.

مانند ایمنوگلوبولین‌های وریدی که از پلاسمای انسانی تهیه می‌شود که داروی با ارزش و گرانی است، می‌توان ایمنوگلوبولین اختصاصی علیه کرونا را هم تولید کرد.

حسن ابوالقاسمی اظهار کرد: فعالیت‌های تحقیقی تولید آنتی بادی علیه کرونا در کشور آغاز شده و به نظر می‌رسد قابلیت تولید ایمنوگلوبولین اختصاصی علیه کووید- ۱۹ در ایران وجود داشته باشد.

وی اظهار کرد: ایده نهایی ما ساخت پادتن علیه کرونا است و این کار در حال طی کردن مراحل خودش است به عبارتی دانشمندان ایرانی برای ساخت ایمنوگلوبولین اختصاصی علیه کرونا، گام‌های ارزشمندی برداشته‌اند.

سرپرست پروژه پلاسما درمانی کرونا در ایران بیان کرد: کارهای خوبی در این زمینه در کشور انجام شده و منتظر تائید آنها از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم.

وی افزود: با انجام این کار هم نیاز به پلاسما برطرف نمی‌شود، به نظر می‌رسد پلاسما غیر از ایمنوگلوبولین اختصاصی، حاوی مواد دیگری است که در سیستم ایمنی بدن می‌تواند دخالت کند و باعث بهبودی آن شود.

سرپرست پروژه پلاسما درمانی کرونا در ایران، خالص‌تر شدن پلاسما و امکان نگهداری راحت‌تر را از جمله مزیت‌های این طرح اعلام کرد و گفت: پلاسما در دمای کمتر از منهای ۲۰ درجه و در کیسه‌های مخصوص باید نگهداری شود، اما در این حالت نمونه‌ها در ویال کوچک‌تر و قابل حمل‌تر در داروخانه‌ها هم نگهداری خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از پادتن کرونا می‌توان به عنوان راهکار درمانی استفاده کرد، گفت: اگر مطالعات این موضوع را ثابت کند، وزارت بهداشت می‌تواند به عنوان روش درمانی به دیگران توصیه کند.

ابوالقاسمی ادامه داد: کشورهای دیگر هم به‌دنبال این کار هستند، منتهی آنها تاکنون اهداکنندگان زیاد نداشتند و در نتیجه تحقیقات آنها در حد محدود انجام داده است و باید دید در آینده آنان چه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ما در زمینه صنعت پلاسما به خصوص در دهه ۸۰ بسیار رشد و موفقیت‌های خوبی کسب کردیم، افزود: برخی کشورها اعلام کردند که پلاسما را در اختیار آنها قرار دهیم تا ایمنوگلوبولین اختصاصی علیه کرونا تولید و برای ما ارسال کنند که فعلا ما به دنبال این راهکار نیستیم و بیشتر می‌خواهیم به خودمان متکی باشیم.

ابوالقاسمی گفت: تاکنون در کشور امکان تولید ایمنوگلوبولین عمومی (iv ig) نداشتیم و مجبور بودیم پلاسما را به خارج از کشور ارسال و در آنجا (iv ig) تولید و برای ما ارسال شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار