شبکه شاد در راستای انسجام بخشی به آموزش‌های مجازی است

شیراز(پانا)- مدیر کل آموزش و پرورش فارس به آموزش‌های خودجوش ارائه شده توسط معلمان به صورت مجازی در پی تعطیلی مدارس اشاره کرد و گفت: شبکه آموزشی دانش‌آموزان یا همان سامانه شاد در راستای انسجام بخشی به این آموزش ها ایجاد شده و پیش بینی می‌شود به مرور بستر مناسبی برای این امر خواهد شد.

کد مطلب: ۱۰۳۷۲۴۹
لینک کوتاه کپی شد
شبکه شاد در راستای انسجام بخشی به آموزش‌های مجازی است

فرهاد اسماعیلی در برنامه زنده تلویزیونی " کارنامه " از شبکه استانی ، یکی از مهم ترین اقدامات انجام شده در فارس را رونمایی از برنامه های عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: این سند بالاترین مرجع رسمی برای فعالیت های آموزش و پرورش است که در همه ادارات آموزش و پرورش در سراسر استان از برنامهدهای عملیاتی آن رونمایی شد و در زمینه عملیاتی کردن آن نیز اقدامات خوبی انجام شده و تداوم خواهد داشت.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس در تشریح برخی از فعالیت‌های آموزش و پرورش فارس در طول سال گذشته، این اقدامات را به عنوان گوشه‌ای از تلاش‌های فرهنگیان فارس معرفی کرد و گفت: ارسال کمک‌های دانش‌آموزان و فرهنگیان استان و به مناطق سیل زده و زلزله زده ، برگزاری نشست های مختلف خبری با حضور اصحاب رسانه با هدف تبیین فعالیت ها، دیدار با خانواده معظم شهدا و جانبازان فرهنگی استان، تهیه و توزیع مقادیری پوشاک و نزدیک به ۸۰۰ میلیون ریال نوشت افزار در بین دانش آموزان بی بضاعت، برخی از این تلاش ها بوده که انجام شده است.

او افزود: در حوزه معاونت تربیت بدنی و سلامت نیز می توان به میزبانی استان فارس در برگزاری مسابقات و همایش های مختلف ورزشی در سطح استانی و کشوری ،کسب سه مقام برتر کشوری توسط همکاران فرهنگی در جشنواره نوجوان سالم و دیگربخش های فرهنگی، اجرای طرح مراقبت از خود در مدارس با هدف مقابله با اعتیاد و آسیب های اجتماعی و برگزاری کارگاه و جلسات آموزشی برای فرهنگیان در این زمینه ،احداث ۱۲ زمین چند مصنوعی فوتبال با هدف توسعه فضای ورزشی در استان،احداث یکصد سالن ورزشی سرپوشیده، ۵ استخر شنا و آماده‌سازی ۸ کلاس درس تربیت بدنی برای شهرستان مختلف و کسب چندین مقام جهانی ،همچون کسب مقام اول جهانی در رشته تکواندو، کسب مقام اول در مسابقات المپیک جوانان جهان در رشته‌های کشتی و کاراته و مقام اول آسیا در رشته دوومیدانی توسط دانش آموزان فارسی و اعزام 20 تیم از دانش آموزان دختر و پسر فارس به مسابقات ورزشی کشوری و کسب مقام های مختلف تیمی و انفرادی اشاره کرد.

اسماعیلی همچنین با تمجید از نقش اولیا و خانواده های دانش آموزان در موفقیت آموزش و پرورش در اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و ورزشی گفت: در بسیاری از موفقیت هایی که دانش آموزان استان در عرصه های مختلف خصوصا" ورزش دانش آموزی کسب میشود اولیا و خانواده ها نقش بسزا و انکار ناپذیری دارند.

او توجه به دوره ابتدایی را از سیاست های مهم کاری خود دانست و گفت: در این حوزه نیز تلاش های خوبی انجام شده که از آن جمله می توان به برگزاری دور های توانمند سازی و ضمن خدمت ویژه راهبران آموزشی ، همکاری با دفتر تالیف کتب درسی در تهیه محتوای آموزشی برای دوره پیش دبستانی و دبستان، برگزاری دوره‌های آموزشی برای مربیان پیش‌دبستانی، آموزش 2 هزار نفر از اولیای دانش آموزان فارس در قالب طرح سفیران توصیفی، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و تربیتی ویژه اولیای دانش آموزان پایه اول در سراسر فارس و اجرای سایر طرح های مختلف استانی و ملی اشاره کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس در تشریح فعالیت های حوزه سواد آموزی استان نیز گفت: یکی از مهمترین توفیقات این حوزه کسب رتبه برتر کشوری توسط استان فارس در اجرای طرح های مختلف سواد آموزی در سال گذشته بود.

او افزود: جذب بیش از 30 هزار مخاطب در دوره های سواد آموزی استان و رشد 11 درصدی نگهداشت مخاطب سوادآموزی در فارس نسبت به 2 سال قبل، راه اندزای 40 مرکز یادگیری محلی در سطح استان، آموزش عملی نماز ویژه سواد آموزان ، آموزش مقدماتی رایانه ویژه سواد آموزان ،اجرای طرح خواندن با خانواده، پی گیری آموزش برای سواد آموزان اتباع خارجی، همکاری با نهاد های مختلف همچون نیروهای مسلح ، اداره زندانها و ...رشد 11 درصدی در اجرای طرح های آموزشی ویژه سواد آموزان و اجرای دهها طرح استانی و ملی ، بخشی از فعالیت های سواد آموزی فارس در سال گذشته بوده است.

اسماعیلی به برخی از فعالیت های حوزه آموزش متوسطه نیز اشاره کرد و گفت: در دوره متوسطه موضوع کنکور ، برگزاری المپیاد های علمی ،جشنواره خوارزمی به عنوان مطالبه مردم نمود بیشتری دارد.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس افزود: در همین راستا نیز با تلاش کارشناسان آموزش و پرورش فارس ، طراحی و راه اندازی سامانه جامع کنکور برای اولین بار در کشور انجام شد، همچنین کسب 7 رتبه تک رقمی، رشد 10 درصدی در کسب رتبه های زیر ۱۰۰۰ نیز به عنوان یک شاخص مهم ،کسب نقره المپیاد جهانی زیست شناسی ،کسب 7 مدال طلا المپیاد علمی کشوری ، کسب مقام اول در جشنواره خوارزمی در سطح کشور ،کسب مقام اول ودوم کشوری در هنرهای تجسمی رشته های هنرستانی و توسعه و تجهیز هنرستان ها از دیگر اقدامالت انجام شده در این حوزه است.

او به فعالیت های معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان نیز اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز اقداماتی همچون ؛ برگزاری بیش از 900 نمایشگاه در مدارس استان، تجهیز 32 هزار کتابخانه کلاسی در فارس،برگزاری مسابقات پرسش مهر و کسب رتبه اول کشوری، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری در ۵۸ رشته و هنرهای آوایی با حضور پیش از 200هزار دانش‌آموز و همکار فرهنگی ، کسب رتبه اول کشوری در سرود و نقاشی ، کسب 12 رتبه اول، ۱۴ رتبه دوم و 36 رتبه سوم کشوری در جشنواره فرهنگی هنری، کسب رتبه بر تر کشوری در جشنواره شورای های دانش آموزی انجام شده است.

ارائه خدمات مشاوره ای و روانشناختی ویژه دانش آموزان و اولیا، اعزام بیش از 2 میلیون و 450 هزار نفر دانش آموز استان به اردو و بازدیدهای مختلف ، کسب 9 مقام برتر کشوری در انشای نماز، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، برگزاری جشن تکلیف با حضور ۱۰ هزار دانش‌آموز دختر در حرم مطهر شاهچراغ (ع) ، کسب رتبه دوم و سوم کشوری جشنواره تدریس برتر، برگزاری بیش از ۲۰ هزار جلسه گفتمان دینی در مناسبت‌های مختلف از دیگر اقدامات این حوزه بوده است که اسماعیلی به آنها اشاره کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس در تشریح فعالیت های حوزه پژوهشی به برگزاری چهل و هشتمین جشنواره فیلم رشد در 40 منطقه آموزش و پرورش، برگزاری همایش تجلیل از ۵۰۰ معلم نمونه، برگزاری ۱۸۶ عنوان دوره ضمن خدمت در قالب سه هزار و ۶۵۲ کلاس و دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ساعت برای فرهنگیان،برگزاری مسابقه تخصصی برای جذب نیروی انسانی و کسب مقام اول کشوری اقدام پژوهی و پژوهش سرای برتر کشوری اشاره کرد.

او به تلاش های حوزه معاونت پشتیبانی این اداره کل نیز اشاره کرد و گفت: افتتاح مجموعا ۵۸ پروژه آموزشی، نمازخانه، دارالقرآن با 720 کلاس درس با همکاری اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان، کسب رتبه اول کشوری در اسکان نوروزی در سال گذشته و اجرای برنامه های مختلف از فعالیت های این حوزه بود.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه در دولت تدبیر وامید فعالیت های خوبی در حوزه احداث و نوسازی فضاهای آموزشی دراستان انجام شده است، از صداوسیمای استان خواست تاضمن دعوت از مدیرکل نوسازی مدارس استان از نزدیک این اقدامات به اطلاع مردم خوب استان رسانده شود.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس در ادامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، گفت: مهمترین اولویت ما سلامتی دانش آموزان است و با تعطیلی آموزش به شکل حضوری ، ادامه روند آموزشی دانش آموزان به صورت مجازی پیوسته ادامه داشته و همکاران ما به صورت خود جوش و جهادی به فعالیت های آموزشی خود ادامه دادند.

او با اشاره به کمبود زیرساخت ها و بروز مشکلاتی در زمینه برگزاری کلاس درس به صورت مجازی در همه استان، گفت: بر اساس بررسی های کارشناسی در این زمینه، ۵۳۰ نقطه استان از اینترنت بی بهره اند که معادل یک هزار و 34 کلاس درس است، 250 نقطه در استان دسترسی به آنتن تلویزیون ندارند، 1470 نقطه دسترسی به تلفن ثابت ندارند و 130 نقطه نیز رادیو ندارند.

اسماعیلی افزود: بر اساس این ارزیابی، همکاران ما تلاش کردند تا با فراهم کردن امکانات مختلف، روند آموزش را در این مناطق ادامه دهند تا جایی که در برخی از نقاط با رعایت دستورالعمل های بهداشتی اقدام به اعزام نیرو برای آموزش دانش آموزان شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس در مورد برگزاری امتحانات و پایان سال تحصیلی نیز گفت: در برگزاری امتحانات سلامت دانش آموزان اولویت ما است و بر همین اساس برگزاری آزمون به صورت حضوری و بارعایت دستورالعمل های بهداشتی تنها در پایه دوازدهم و به دلیل برگزاری امتحانات نهایی مطرح است که با قطعی شدن این موضوع اطلاع رسانی خواهدشد.

او همچنین گفت: با توجه به انجام آموزش مجازی به اشکال مختلف که از طریق آموزش‌های تلویزیونی و آموزش های مجازی همکاران در قالب سامانه های مختلف همچون سامانه وزارتی شاد انجام می شود،آموزش تمام محتوای کتب درسی در دستور کار است.

اسماعیلی در ادامه به موضوع سرویس مدارس دانش آموزان نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به تعطیلی مدارس ناشی از شیوع کرونا و بروز اختلال در سرویس دهی سرویس مدراس ، با در نظر گرفتن دستورالعمل وزارتی و نگاه حمایتی از رانندگان سرویس و بیکاری آنها ناشی از این اختلال، لازم است ضمن بررسی دقیق موضوع، نحوه پرداخت حق سرویس رانندگان نیز به نحوی محاسبه شود که نه موجب زیان خانواده ها شود و نه زیان رانندگان.

مدیر کل آموزش و پرورش به موضوع مدارس غیر دولتی نیز اشاره کرد و گفت: طبق قانون ، حقوق نیروهای شاغل در مدراس غیر دولتی باید به صورت کامل پرداخت شود و از سوی دیگر به توجه به قوانین حاکم بر این مدراس و ادامه روند آموزشی دانش آموزان در فضای مجازی، پرداخت شهریه نیز کامل است.

او در ادامه گفت: با شیوع ویروس کرونا ، علاوه بر راه اندازی آموزش های مجازی و ایجاد آرامش در فضای عمومی جامعه و در بین خانواده ها ،آموزش و پرورش و فرهنگیان فارس با در نظر گرفتن مسئولیت اجتماعی که داریم، اقدامات مختلفی انجام دادند که تولید ماسک و مواد ضدعفونی مورد تایید علوم پزشکی توسط هنرستان و حضور داوطلبانه همکاران در ضدعفونی کردن سطح شهر و مدارس و مراکز مختلف از آن جمله است.

اسماعیلی آموزش های ارائه شده توسط همکاران به صورت مجازی را تایید کرد و گفت، هر اقدامی که پس از این برای آموزش دانش آموزان پیش بینی شود در ادامه آموزش معلمان خواهد بود.

او همچنین در مورد برنامه های حوزه کاری خود در سال تحصیلی آینده گفت، توانمند سازی معلمان، توسعه و تجهیز هنرستان های استان، پی گیری موضوع آسیب های اجتماعی دانش آموزان و اجرای عدالت آموزشی از مهمترین این موراد است.

مدیر کل آموزش و پرورش در توصیه به خانواده ها، دانش آموزان و فرهنگیان استان، گفت، لازم است به منظور حفظ سلامتی افراد جامعه، با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در زمینه رعایت فاصله اجتماعی ، برای ریشه کنی این بیماری تلاش کنیم تا در آینده نزدیک شاهد حضور دانش اموزان در فضای مدرسه باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار