آیا با آغاز طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» باید منتظر پیک دوم کرونا باشیم

تهران (پانا) - یک متخصص اپیدمیولوژی با بیان اینکه تمام پیش‌بینی‌ها درباره کرونا وابسته به رفتار مردم و مسئولان است، درباره پیک دوم کرونا با آغاز طرح فاصله‌گذاری هوشمند توضیحاتی ارایه داد.

کد مطلب: ۱۰۳۷۲۴۵
لینک کوتاه کپی شد
آیا با آغاز طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» باید منتظر پیک دوم کرونا باشیم

دکتر امیر یونسی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به آغاز فاصله‌‌گذاری هوشمند امکان دارد که درصورت افزایش حضور مردم با موج جدیدی از اپیدمی کرونا مواجه شویم، اظهار کرد: هنوز از پیک کرونا در کشور عبور نکردیم و نمی‌توان با نزولی شدن آمار ابتلا و فوتی ناشی از بیماری کرونا که در روزهای اخیر گزارش می‌شود خوشحال باشیم و علاوه بر آن نمی‌توان با افزایش چند روزه آمار، نگران شد چون هنوز به طور کامل به مرحله کنترل بیماری نرسیده‌ایم.

احتمال دارد با تغییر رفتارهای مردم و افزایش حضور در جامعه با پیک جدیدی از این اپیدمی روبرو شویم

این متخصص اپیدمیولوژی با تاکید بر حذف ترددهای غیر ضرور از سوی مردم گفت: تاکنون غالب مردم مسایل بهداشتی و فاصله‌گذاری را رعایت کرده‌اند و تاکید می‌شود مردم تا جایی که می‌توانند از ترددهای غیرضرور جلوگیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه واکنش‌های ویروس کرونا به عنوان ویروسی بیولوژیک، اقدامات پیشگیرانه را برای همه کشورهای دنیا از جمله ایران دشوار کرده است، گفت: طبق تحقیقاتی که انجام شده است، نمی‌توان به طور قطع زمانی را برای پایان این ویروس اعلام کرد و اساسا کووید ۱۹ بیماری پیچیده‌ای است و نیازهای مداخله آن نیز متفاوت است.

این پزشک در ادامه گفت: با این حال وقتی ترددها افزایش پیدا کند، احتمال ایجاد این پیک وجود دارد و ممکن است موارد مرگ و میر و تلفات پیک دوم از پیک اول بالاتر باشد. کرونا با رفتارهای اشتباه مردم می‌تواند شعله‌ور شود و از اتفاقاتی که در پی افزایش ترددها در جامعه صورت می‌گیرد، باید احساس نگرانی کرد.

وی با بیان اینکه دو موضوع رعایت مسایل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از راهکارهای مهم برای کنترل اپیدمی کرونا است، گفت: اگر رفتار ما در جامعه کنترل شده نباشد، دوباره با پیک جدید و روند افزایشی مبتلایان به کرونا مواجه خواهیم شد اما هر چه فاصله‌گذاری اجتماعی بیشتر رعایت شود، میزان موفقیت در برابر این ویروس افزایش می‌یابد.

این مدرس دانشگاه گفت: طرح فاصله‌گذاری هوشمند از سوی دولت در حال اجراست و صنوف نیز به صورت پلکانی در حال بازگشایی هستند و قطعا رفتار مردم در کنترل این بیماری موثر خواهد بود و باید بیشتر از گذشته توصیه‌ها را جدی بگیرند.

وی توصیه کرد: مردم تا جایی که می‌توانند از حمل و نقل عمومی استفاده نکنند و در زمان خرید نیز فاصله فیزیکی را از دیگران رعایت کنند تا بتوان این اپیدمی را کنترل کرد.

یونسی با بیان اینکه بازشدن صنوف نباید به معنای عادی شدن اوضاع باشد، گفت: احتمال دارد با تغییر رفتارهای مردم و افزایش حضور مردم در جامعه با پیک جدیدی از این اپیدمی روبرو شویم و ترس ما نیز از این موضوع است.

این پزشک در پایان توصیه کرد که افراد دارای بیماری زمینه‌ای و سالمندان به هیچ وجه از خانه خارج نشوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار