حسینی خبر داد: ایجاد اتاق بازی در تمامی مدارس مستقل نابینایان

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام کرد با راه‌‌اندازی 11 اتاق بازی در سال 97 و 11 اتاق بازی دیگر در سال 98 تمامی 21 مدرسه ویژه نابینایان در کشور دارای اتاق بازی شده‌اند و برای تجهیز هر یک از این اتاق‌های بازی 100 میلیون ریال از طرف سازمان آموزش و پرورش استثنایی اختصاص یافته است.

کد مطلب: ۱۰۳۷۲۰۱
لینک کوتاه کپی شد
حسینی خبر داد: ایجاد اتاق بازی در تمامی مدارس مستقل نابینایان

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در جلسه شورای برنامه ریزی سازمان آموزش و پرورش استثنایی که با محوریت بررسی برنامه‌های حوزه معاونت برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی برگزار شد گفت: هم اکنون 16 مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده‌های دانش‌آموزان با نیاز های ویژه در کشور داریم که در سال جاری با راه‌اندازی 16 مرکز جدید این تعداد به 32 مرکز خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در سطح آموزش و پرورش استثنایی باید تألیف و مناسب سازی کتب درسی همواره در دستور کار باشد افزود: تاکنون 20 کتاب ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تالیف شده است، 109 کتاب مناسب سازی شده است و 2 درس افزار نیز تولید شده است.

وی افزود: پوشش بیش از ۸۲ هزار دانش‌آموز استثنایی، ۷۵ هزار دانش‌آموز طرح تلفیقی، ۲ هزار دانش‌آموز اتیسم و ۱۴ هزار نوآموز پیش دبستانی از جمله خدمات سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که تداوم دارد.

وی با اشاره به سیر نظام برنامه ریزی در ایران افزود: برنامه ریزی برای توسعه در هر کشوری با توجه به نیازها و شرایط و متقضیات آن کشور صورت می‌گیرد و در نظام جمهوری اسلامی نیز برنامه‌های کوتاه مدت بودجه‌ای سالانه، برنامه‌های میان مدت 5 ساله، برنامه بلند مدت و چشم انداز 20 ساله تهیه و اجرایی شده است.

وی افزود: با پایان جنگ و ضرورت‌های موجود برای بازسازی هر چه سریع‌تر کشور در سال 68 اولین برنامه میان مدت پنج ساله تدوین شد و اکنون با پایان یافتن ششمین برنامه میان مدت توسعه وارد هفتمین برنامه میان مدت خواهیم شد.

وی اشاره کرد: با توجه ضرورت تبیین یک چشم انداز برای آینده کشور سند چشم انداز بیست ساله کشور در سال 82 تدوین شد و با توجه به اینکه آغاز این سند از سال 1384 مد نظر قرار گرفته بود، اهداف تعریف شده در آن باید تا سال 1404 به عنوان افق این چشم انداز محقق شود و بر همین اساس، از این سند به عنوان «چشم انداز 1404» یا «ایران 1404» هم یاد می‌شود.

معاون وزیر با بیان اینکه طراحی، اجرا، نظارت و بهبود عملکرد چهار جز اصلی هر نظام برنامه ریزی است افزود: برای رسیدن به نظام جامع برنامه ریزی مطلوب، شناسایی وضع موجود، جمع آوری و به روز آوری داده ها و ترسیم وضع مطلوب و آرمانی باید مد نظر قرار بگیرد.

معاون وزیر با اشاره به فعالیت‌های حوزه معاونت برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی افزود: در سال گذشته 3 برنامه در قالب 71 فعالیت در این حوزه تدوین شده است که از این میزان 21 فعالیت به طور کامل محقق شده است، 5 فعالیت در حال انجام است، 9 فعالیت هنوز انجام نشده است و ۱۲ فعالیت نیز چند بخشی و بین بخشی است که نیاز به هماهنگی بیشتر دارد.

وی افزود: در مجموع 45 برنامه هنوز محقق نشده است که این برنامه‌ها باید در سال جاری نیز دیده شده و استمرار یابد.

حسینی بیان کرد: در سازمان آموزش و پرورش استثنایی نظام برنامه ریزی به لحاظ کمی و کیفی گسترش خواهد یافت و علاوه بر افزایش تعداد برنامه‌ها، سه سند تحولی اضافه شده است و درهر شش زیر نظام سند تحول بنیادین نیز برنامه خواهیم داشت.

حسینی با اشاره به آفت های موجود در سازمان‌ها گفت: تعارض‌های سازمانی و عدم هماهنگی بین بخشی و درون بخشی از آفت‌های هر سازمانی است و آفت‌های هر سازمان است و افت‌های هر سازمانی است و ارتقای مولفه‌های فرهنگ سازمانی، هم رایی و تعلق بخش‌های مختلف هر سازمان و نشستن تعلق سازمانی بجای تملک سازمانی از جمله رازهای موفقیت هر سازمانی است.

معاون وزیر یکی از فعالیت‌های خوب آموزش و پرورش استثنایی را تدوین اسناد راهبردی در حوزه‌های مختلف دانست و افزود: با توجه به طراحی سه بسته تحولی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی باید تمامی اسناد با بسته های تحولی منطبق شود.

وی شروع و استمرار زبان نهضت اشاره و خط بریل و آموزش‌های منزل محور را از فعالیت‌های ویژه آموزش و پرورش استثنایی دانست و افزود: طراحی اپلیکیشن جامع آموزش گروه‌های هفت گانه دانش آموزان استثنایی در دستور کار قرار دارد که می‌تواند کمک بزرگی برای آموزش‌های مجازی ومنزل محور باشد.

حسینی خواستار تمرکز ویژه بر مسائل فنی و حرفه‌ای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه شد و گفت: برگزاری جشنواره ملی مهارتی، نیاز سنجشی رشته‌های فنی و حرفه‌ای، تدوین سند جامع راهبردی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی، استاندارد سازی کارگاه‌های دوره‌های حرفه‌ای و پیش حرفه‌ای، آموزش همراه با تولید باید در آموزش و پرورش استثنایی و برای مهارت آموزی این دانش‌آموزان پیگیری شود.

وی با تشکر از همراهی محققین دانشگاهی با آموزش و پرورش استثنایی گفت: 131 محقق دانشگاهی در قالب 16 هزار ساعت و در کارگروه‌های مختلف همکاری کرده‌اند که باید به سمت بهره وری بیشتر این آموزش‌ها حرکت کنیم.

حسینی خواستار توجه ویژه به مراکز مشکلات ویژه یادگیری شد و افزود: 740 مرکز ویژه مشکلات یادگیری در کشور داریم که این مراکز یاری دهنده آموزش و پرورش عادی و آموزش و پرورش استثنایی هستند و توسعه کمی و کیفی مراکز مشکلات یادگیری، تمرکز بر دیر آموزها و تدوین استانداردهای لازم این مراکز باید در دستور کار قرار گیرد.

وی در پایان گفت: قشر بندی حرفه‌ای معلمان، ایجاد دبیرخانه‌های استانی، نظارت همتا، بانک زمان، توسعه کمی و کیفی مدارس مراکز غیردولتی، مشارکت اولیا در قالب پارلمان و مدرسه یاری از جمله‌های طرح‌های مرتبط با حوزه معاونت آموزشی است که نیاز به پیگیری مستمر دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار