رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور خبر داد

راه‌اندازی «سامانه دوست» برای برگزاری آزمون‌های آنلاین به همراه بانک سوالات تستی و تشریحی

برنامه‌های سازمان بسیج فرهنگیان کشور در سال ۹۹ اعلام شد

تهران (پانا) - رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور از راه‌اندازی«سامانه دوست»خبر داد و گفت این سامانه از زیر ساخت‌های لازم و کافی برای برگزاری آزمون‌های آنلاین به همراه بانک سوالات تستی و تشریحی برخوردار است.

کد مطلب: ۱۰۳۷۰۳۹
لینک کوتاه کپی شد
راه‌اندازی «سامانه دوست» برای برگزاری آزمون‌های آنلاین به همراه بانک سوالات تستی و تشریحی

عباس مطهری در گفت‌وگو با پانا، ضمن قدردانی ویژه از وزیر آموزش و پرورش، معاونان وی، معلمان، کارکنان و مدیران مدارس، گفت: در این شرایط خاص کشور، این عزیزان با تمام توانشان حتی در ایام تعطیل، مجاهدانه پیگیر بودند تا نقش آموزش و پرورش درباره دانش‌آموزان به نحو احسن عملیاتی شود و در همین راستا، ادارات کل استان‌ها، مناطق و نواحی آموزش و پرورش، مدیران و معلمان مدارس بسیار فعالانه ظاهر شدند؛ به طوری‌که قبل از راه‌اندازی شبکه آموزش از طریق صداوسیما، بسیاری از معلمان با دانش‌آموزان کلاس‌شان در پیام‌رسان‌ها ارتباط برقرار کرده و همچنان به وظیفه معلمی خود عمل می‌کردند.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور، در ادامه از دانش‌آموزان هم تشکر کرد که پا به پای معلمان در گروه‌های جهادی شرکت کردند و بسیجی‌وار، زحمات فراوانی در اقدامات علیه کرونا کشیدند و بسیج دانش‌آموزی در این امر بسیار فعال ظاهر شد.

وی همچنین متذکر شد: اقدامات بسیج فرهنگیان جدای از دستگاه آموزش و پرورش نیست و در تمامی مراتب وزارتخانه از سطح کشور تا مدرسه، کاملا هماهنگی وجود داشته و خواهد داشت.

فرهنگیان بسیجی در کنار فرزندان کادر درمانی

مطهری در تشریح فعالیت‌های فرهنگیان بسیجی در شرایط جدیدی که ویروس کرونا بر اوضاع جامعه حاکم کرده است، در دو قالب کلی تخصصی و عمومی، عنوان کرد: در بُعد تخصصی علاوه بر آموزش در فضای مجازی، فرهنگیان بسیجی ابتکار جدیدی را نیز به خرج دادند و آن اینکه، آن‌ها از طریق بسیج جامعه پزشکی با کادر درمان شامل پزشکان، پرستاران و کارمندان وزارت بهداشت که این روزها به نوعی درحالت جنگی قرار دارند و نمی‌توانند به خانه‌هایشان بروند و دور از فرزندانشان هستند، ارتباط گرفته و به آموزش فرزندان آن‌ها پرداختند تا حداقل کمی از دغدغه‌های این قشر بکاهند.

نقش فرهنگیان بسیجی در پویش‌های جهادی کشور

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور، اشاره‌ای هم به بُعد عمومی فعالیت‌های فرهنگیان بسیجی در شرایط کرونا داشت و در این باره گفت: فعالیت‌های معلمان در فضای مجازی و حقیقی در این ایام واقعا شایان ذکر است؛ در فضای مجازی، به دلیل مرجعیت و فعالیت‌های گسترده معلمان، شاهد هستیم که فرهنگیان بسیجی با تولید محتوا، جهت‌دهی به این حرکت جهادی را بخوبی انجام داده و اخبار فعالیت‌هایشان را پوشش دادند و در فضای حقیقی نیز از کمک‌های مالی و یَدی دریغ نکردند و در پویش‌های جهادی کشور نقش داشتند که این اقدامات عبارتند از: غربالگری در ورودی شهرها، تشکیل تیم‌های جهادی برای سمپاشی و گندزدایی اماکن مختلف، کمک‌رسانی در تهیه بسته‌های غذایی و اهداء به نیازمندان، تامین نیازمندی‌های افراد کهنسال که در معرض آسیب هستند، تولید ماسک در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، مدارس، مسجد یا مکان‌های تعبیه شده از سوی بسیج و سپاه، اهدای خون به صورت گروهی و ... که فعلاً درحال تکمیل اطلاعات مربوطه هستیم و بعد از دریافت آمار دقیق از استان‌ها، اعلام خواهیم کرد.

درخشش فرهنگ ایرانی و اسلامی در قشر فرهنگیان

وی به برخی شبهات ایجاد شده درخصوص احتمال حضور کمرنگ فرهنگیان بسیجی در حرکت‌های جهادی علیه کرونا به دلیل چالش‌هایی که به لحاظ حقوقی در رتبه‌بندی معلمان ایجاد شده بود، پاسخ داد و اشاره کرد: به وضوح دیدیم فرهنگ ایرانی و اسلامی که در ملت ایران وجود دارد، در این قشر زحمتکش موج می‌زند و نه تنها مشکلات فرهنگیان مانع از حضور آن‌ها در میدان پیکار با کرونا نشد بلکه حتی بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش کمک‌های مومنانه، فرهنگیان بسیجی بسیار جدی‌تر و وسیع‌تر پای کار آمدند و وارد میدان جهاد شدند.

کمک فرهنگیان به خسارت‌دیدگان سیل سیستان و بلوچستان و بیماران کرونا

مطهری مصداق این کمک‌های مومنانه را در مشارکت فرهنگیان بسیجی در سیل سیستان و بلوچستان دانست که گواه بر این مدعاست و بیان کرد: در سیل این استان، سه نوع خسارت داشتیم؛ خسارت به اماکن آموزش و پرورش، خسارت به فرهنگیان و خسارت به دانش‌آموزان. در پی این موضوع، به وزیر آموزش و پرورش اعلام کردیم که خسارت فرهنگیان آن استان را با کمک فرهنگیان کشور ترمیم خواهیم کرد. سپس با اعزام یکی از معلمان جهادی، به اتفاق نماینده وزارتخانه، معلمانی که آسیب دیده بودند شناسایی و براساس شدت آسیب (شدید، متوسط و کم) دسته‌بندی شدند، سپس کار بین استان‌ها تقسیم و کمک‌های مالی فرهنگیان جمع آوری و به حساب اعلامی در حال واریز است. فرهنگیان بعضی استان‌ها، حتی از رقمی که تعیین سهم شده بود، بیشتر کمک کردند. با توجه به مبلغی که سازمان بسیج سازندگی به این امر اختصاص داده امیدواریم به محض فروکش کردن تب کرونا روند جبران خسارت فرهنگیان عزیز جنوب سیستان به اتمام برسد.

راه‌اندازی «سامانه دوست» از سوی سازمان بسیج فرهنگیان

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کل کشور، اقدام این سازمان برای راه‌اندازی «سامانه دوست» با هدف ارائه خدمات درسی به معلمان و دانش‌آموزان را یادآوری کرد و گفت: در روز سه شنبه 13 اسفند 98 جلسه ای با معاون متوسطه و فرمانده مرکز بسیج وزارتخانه و نماینده معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش برگزار کردیم و آمادگی سازمان بسیج فرهنگیان برای بسترسازی ارتباط مجازی بین معلمان و دانش‌آموزان را از طریق این سامانه پیشنهاد دادیم که آن عزیزان گفتند در پی راه‌اندازی سامانه‌ای از سوی وزارتخانه هستند. با این حال، سامانه دوست (دانش و سنجش تمرینی) راه‌اندازی و معرفی شد. این سامانه از زیر ساخت‌های لازم و کافی برای برگزاری آزمون‌های آنلاین به همراه بانک سوالات تستی و تشریحی برخوردار است.

برنامه‌های سازمان بسیج فرهنگیان کشور در سال 99

وی در ادامه، ضمن تقدیر از زحماتی که فرماندهان و مدیران گرانقدر رده های بسیج فرهنگیان در وزارتخانه، استان‌ها و مناطق و نواحی آموزش و پرورش بر عهده دارند و همچنین تشکر از حمایت‌های مدیران مراتب وزارتخانه از بسیج فرهنگیان، مهم‌ترین برنامه‌های سازمان بسیج فرهنگیان کل کشور در بخش استانی در سال 99 را اینچنین توضیح داد:

1. تقویت مجموعه بسیج فرهنگیان رأس برنامه‌های سال 99 است چرا که «اعتلای بسیج» فرمان امام خامنه ای مدظله العالی است و در سخنان اخیرشان، بحث قوی شدن ایران را مطرح کردند؛ بنابراین، بسیج و متعاقب آن بسیج فرهنگیان نیز باید قوی شود. این سازمان در تلاش است استحکام درونی در تشکیلات بسیج فرهنگیان ایجاد شود تا ماموریت اصلی که همانا کمک کردن به دستگاه و مدیران آموزش و پرورش و یاری رساندن به معلمان عزیز برای تربیت نسل تمدن ساز است به خوبی و آسانی انجام شود؛ بر هر ایرانی و مخصوصا بر مسئولان تکلیف است که به معلمان به عنوان «پایه ریزان تمدن نوین» که خطاب یک سال پیش حضرت آقا به فرهنگیان بود کمک کنیم و روشن است که تا خود بسیج فرهنگیان قوی نباشد، این وظیفه اسلامی، انقلابی و ملّی محقق نخواهد شد.

2. تقویت «تیم‌های مدرسه» تشکیل شده در مدارس براساس طرح "معلم آینده ساز" که ابلاغ مشترک وزیر و ریاست سازمان بسیج است و تقویت و گسترش آن در 25 هزار مدرسه.

3. ایجاد هم‌افزایی سلسله مراتبی با سازمان بسیج دانش‌آموزی برای نقش آفرینی معلمان بسیجی در قبال دانش‌آموزان، ذیل هفت محور که تفاهم‌نامه آن با سازمان بسیج دانش‌آموزی در حال نهایی شدن است و متعاقبا اطلاعات تکمیلی آن اعلام خواهد شد.

4. ایجاد پایگاه‌هایی در شهرستان‌ها ویژه معلمان و کادر مدارس که نقش معلم درقبال دانش‌آموزان را تقویت می‌کند. این پایگاه‌ها، بستر اجتماع، سازماندهی و انسجام بخشی معلمان و کادر مدارس خواهد بود تا انشاءالله به فعالیت‌های جمعی و نقش آفرینی تخصصی بپردازند. لازم به ذکر است؛ بسیج فرهنگیان تشکّلی فراگیر است که همه پیکره آن را خود فرهنگیان گرانمایه تشکیل می‌دهند و چیزی جدای از آموزش و پرورش نیست و در واقع این جمع فرهنگیان بسیجی اند که سازمان بسیج فرهنگیان را تشکیل داده اند تا این سازمان، کمک حال آموزش و پرورش باشد و بسیجیان فرهنگی به عنوان رزمنده، به میدان بیایند و آموزش و پرورش را در انجام رسالت خطیر و اساسیاش یاری رسانند.

5. ایجاد پایگاه‌های بسیج ویژه کارمندان بخش‌های اداری آموزش و پرورش شامل ادارات کل استان‌ها و شهرستان‌ها و همچنین اعتلای پایگاه‌های موجود وزارتخانه برای ارتقا آن‌ها به یک پایگاه تخصصی نقش آفرین و پیشران که همگی کمک کار امین و یاور قوی مدیران آموزش و پرورش در تمام سطوح باشند. در این راستا، بسیجی‌ها بیانات مقام ولایت و سیاست‌های کلی تحول در آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین را وجهه همت خود قرار می‌دهند و برای پایگاه‌های خود، براساس اسناد بالادستی، در هیئت اندیشه ورز، ماموریت تخصصی تعریف می‌کنند و سپس آن ماموریت را با روحیه بسیجی اجرا می‌کنند.

وی اضافه کرد: به فضل الهی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان بسیج مستضعفین حامی و پشتیبان این تیم‌ها و پایگاه‌ها خواهد بود. سازمان بسیج فرهنگیان درحال رایزنی با مسئولان دو دستگاه است تا به بهترین وجه حمایت از فعالیتهای بسیجی و جهادی معلمان و فرهنگیان صورت بگیرد. به علاوه، رویکرد سازمان بسیج فرهنگیان درباره فعالیت‌های تیم‌های مدرسه و پایگاه‌های یاد شده این نیست که منتظر بمانیم دستورالعملی صادر شود تا به اجرا در بیاوریم. در واقع انتظار از بسیجیان اینست که خطوط کلی را از اسناد بالادستی گرفته و سپس با دریافت جهت‌گیری‌های سازمانی و پشتیبانی بسیج و آموزش و پرورش، ظرفیت‌های اطراف بکارگیری شود و ماموریت‌های تعریف شده در هیئت اندیشه‌ورز هر رده به اجرا در بیاید. یعنی حرکت باید حقیقتاً بسیجی وار باشد مانند اقداماتی که گروه‌های جهادی فرهنگیان و اقشار مردم در موضوع کرونا داشتند، انشاءالله این روال حسنه در امور فرهنگی، اجتماعی و خدمت رسانی بسیج، ساری و جاری شود.

مطهری همچنین بیان کرد: ممکن است با توجه به ادامه شرایط کرونا، برنامه‌های سازمان بسیج فرهنگیان در سال 99 دستخوش تغییراتی شود لذا خود را با شرایط روز تطبیق می‌دهیم و به همت اعضای شریف این قشر فرهیخته، نخواهیم گذاشت عَلَم بسیج بر زمین بماند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار