استاندارسیسستان و بلوچستان: امکانات و تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری لازمه صنعت حمل و نقل است

زاهدان (پانا) - به گفته استاندار سیستان و بلوچستان صنعت حمل و نقل در حوزه تجارت باید بتواند از همه امکانات و تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری موجود که لازمه آن است بهره مند باشد.

کد مطلب: ۱۰۳۷۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد
استاندارسیسستان و بلوچستان: امکانات و تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری لازمه صنعت حمل و نقل است

به گزارش استانداری سیستان و بلوچستان، احمد علی موهبتی در نشست با جمعی از فعالان و مدیران اقتصادی کشور پیرامون توسعه ترانزیت و تجارت در مناطق آزاد، مناطق ویژه اقتصادی، پایانه ها و بازارچه های مرزی استان گفت: پیوند مرزی بین مرزهای منطقه شرق کشور قطعا توسعه شرق کشور را فراهم می‌کند؛ بنابراین نباید رفتارهای فردی و جزیره‌ای در این مهم دخیل باشد.
او ادامه داد: قوانین بین المللی در بحث تجارت و گمرک یک بخش و قوانین خاص کشور هم بخش دیگری است که ما موظف به رعایت همه این قوانین اعم از بین المللی و قوانین کشور خودمان هستیم.
رئیس شورای هماهنگی و ساماندهی مبادلات مرزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ضرورت دارد؛ اقداماتی در مرزها انجام دهیم که کالای تولیدی ما با هزینه حمل و نقل کمتر بتواند در بازار خارج رقابت کند که متاسفانه بعضا هزینه هنگفت حمل و نقل کیفیت کالای تولیدی را کاهش می دهد و نه تنها فرصت رقابت را از تولید کننده سلب می‌کند؛ بلکه هزینه را نیز افزایش می‌دهد.
او ادامه داد: مزیت مهم سامانه هوشمند مبادلات مرزی این است که وابستگی این سامانه به عوامل تاثیرگذار بیرونی و انسانی بسیار کم است.
استاندار گفت: ایده‌آل ما این است که بتوانیم با راه‌اندازی این سامانه که انسان کمتر در آن دخالت می‌کند بستر اساسی تجارت که حمل و نقل است را به درستی پشتیبانی کنیم.
او افزود: از هر گونه فکر و ایده نو که بتواند در روند فعالیت بهتر این سامانه به ما کمک کند قطعاً استقبال می‌کنیم.
موهبتی خاطرنشان کرد: البته این استقبال تا حدی است که منافع آینده مردم و استان را به خطر نیندازد یعنی نباید این سامانه برای یک شخص خاص انحصار ایجاد کند به گونه‌ای که دیگران نتوانند فعالیت کنند بلکه باید بستر تجارت رقابتی باشد.
او افزود: شرکت بایستی در بازه زمانی مشخص با رعایت کیفیت، استانداردهای معمول لازم را فراهم و تعهدات فی‌مابین را انجام دهد ما نیز آمادگی کامل برای صدور مجوز و حمایت و پشتیبانی از آن را داریم و دستگاه‌های اجرایی مربوطه نیز همکاری لازم را خواهند داشت.
استاندار با بیان اینکه به کسی که بدون آورده و سرمایه‌گذاری در حوزه فعالیت‌های اقتصادی به دنبال رانت‌خواری و مجوز فروشی است، در استان سیستان و بلوچستان اجازه فعالیت نخواهیم داد، گفت: شرط فعالیت در این حوزه طرح مدون، مکتوب و ضمانت‌دار در قالب قرارداد محکم و متقن است.
او تصریح کرد: البته وقتی سرمایه‌گذار سرمایه فکری، معنوی، جسمی و مادی خود را در راه سرمایه‌گذاری بر روی طرحی می‌گذارد، شرط عقل حرکت اقتصادی این است که منافع مورد نظر او تامین شود بنابراین سود حاصله و سرمایه در گردش از اصول است و باید این کار شفاف و روشن باشد.
شایان ذکر است، سامانه هوشمند ملی امنیت مرزی در راستای تحقق شعار سال "جهش تولید" راه اندازی شده و بر اساس آن؛ واحدهای تولیدی که در استان‌های مختلف به دلیل مشکلات اقتصادی کم کار هستند با استفاده از این سامانه با برقراری ارتباط مستقیم با تجار کشور مقابل ابتدا نیازسنجی و سپس بر اساس سفارشات تولید می‌کنند.
از دیگر مزیت‌های مهم این سامانه این است که ایستایی کالا به حداقل زمان ممکن می‌رسد و با عضویت تمام دستگاه‌های امنیتی و اقتصادی در این سامانه، علاوه بر این دستگاهها، پایش کامل تصویری از لحظه ورود و یا خروج کالا نیز توسط تولیدکننده های ایرانی و هم تجار افغان انجام می شود و طرفین می توانند مسیر بارگیری و حمل کالا را تحت کنترل داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار