در گفت‌وگوی پانا با عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران:

مقیمی: ظرفیت‌های ترانزیتی کشور در اقتصاد پساکرونا مورد توجه قرار گیرد

در اقتصاد پساکرونا قاره آسیا باید مورد توجه قرار گیرد

تهران (پانا) - عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران می‌گوید در اقتصاد پساکرونا قاره آسیا و ظرفیت‌های آن باید مورد توجه قرار بگیرد و ایران باید از منابع نفتی دست بردارد و از ظرفیت مسیرهای ترانزیتی که ارزآوری بالایی را برای کشور دارد استفاده کند و درآمدهای حاصل از ترانزیت بتواند در وضع محدودیت‌های ارزی جایگزین منابع ناشی از فروش نفت شود.

کد مطلب: ۱۰۳۷۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد
مقیمی: ظرفیت‌های ترانزیتی کشور در اقتصاد پساکرونا مورد توجه قرار گیرد

فاطمه مقیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد:‌ « رکود اقتصادی کشور درسالهای اخیر شاهد افت وخیزهایی بوده است. بخشی از دلایل افت رشد اقتصادی کشور به دلیل تحریم و موضوعات ناشی از آن بوده است. ایران در اقتصاد جهانی شرایطی دارد که بر رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری تاثیرات منفی داشته است این وضعیت ادامه یافته و اکنون به موضوع کرونا رسیده است.»

وی با اشاره به تاثیری‌پذیری بازارهای مالی از جمله بورس از موضوع کرونا و افت اقتصاد جهانی گفت: « فروش فرآورده‌های نفتی و بسیاری از کالاهای وابسته به نفت اکنون متاثر از آنچه که کاهش تقاضای جهانی برای این محصولات است با کاهش شدید مواجه شده است و این درحالی است که یکی از شرایط حضور ما دربازارهای بین‌المللی به دلیل فروش فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی است.»

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد:‌ « به طور قطع انتخاب شرکای اقتصادی یکی از موضوعاتی است که در بازگرداندن ما به روال عادی اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود. افت کلی و بین‌المللی اقتصادها و عقب‌ماندگی اقتصادی کشور ناشی ازتحریم و سایرموضوعات موجب شده است تا شرایط بازگشت ما به وضع عادی متفاوت باشد.»

وی خاطرنشان کرد: « کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی و انتخاب شرکا و مسیرهای درست برای تجارت اقتصادی می‌تواند اقتصاد ایران را پس از فروکش کردن بحران کرونا به وضع عادی برگرداند. وضع کنونی گذراست و اگرچه زمان دقیقی نمی‌توان برای آن تعیین کرد اما به دلیل نیاز کشورها به یکدیگر در مبادلات جهانی شرکای تجاری باید به گونه‌ای انتخاب شوندکه فرصت‌های جدیدی دراقتصاد خلق شود.»

اقتصاد پساکرونا در حوزه کشورهای آسیایی شکل خواهد گرفت

مقیمی تصریح کرد:‌ « اقتصاد پساکرونا در حوزه کشورهای آسیایی شکل خواهد گرفت و آسیا وضعیتی به مراتب بهتر خواهد داشت. آمریکا و کره بیشترین آسیب را از وضعیت ناشی از بحران کرونا دیده‌اند. چین در مدت زمانی کوتاه توانسته است تاثیرات منفی بحران را بر اقتصاد خود مدیریت کند.»

وی افزود:‌ « برخی از کشورها مانند تایلند نیز که اقتصاد آنها وابسته به گردشگری است آسیب جدی دیده‌اند و کشورهایی مانند هند وچین که کالا و محصول صادر می‌کنند پس از مدتی خواهند توانست خود را بازیابی کنند.»

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: « بسیاری از کشورهایی که اکنون از بحران اقتصادی آسیب دیده‌اند باید قطب‌های تجاری دیگری را برای خود پس از بحران برنامه‌ریزی کنند.»

وی خاطرنشان کرد: « در اقتصاد پساکرونا قاره آسیا و ظرفیت‌های آن باید مورد توجه قرار بگیرد و ایران باید از منابع نفتی دست بردارد و از ظرفیت مسیرهای ترانزیتی که ارزآوری بالایی را برای کشور دارد استفاده کند و درآمدهای حاصل از ترانزیت بتواند در وضع محدودیت‌های ارزی جایگزین منابع ناشی از فروش نفت شود.»

قوانین بازدارنده برای افزایش درآمد ترانزیتی در کشور اصلاح شوند

مقیمی اظهار کرد: « قوانین و مقررات بازدارنده از جمله موضوعاتی است که باید برای افزایش درآمد ارزی ترانزیت مورد بازنگری قرار گیرد و در کنار آن زیرساخت‌های حمل و نقلی و ترانزیتی در کشور باید تجهیز شوند و امنیت حرکت در این مسیرها نیز تامین شود.»

وی افزود: « زیرساخت‌های کنونی جاده‌ای یا ریلی کشور ممکن است نیازمند زمان باشد اما اصلاح قوانین زمان‌بر نیست و باید بازدارندگی قوانین به این منظور مورد بازنگری جدی قرار گیرند. قوانین باید تسهیل‌کننده ترانزیت باشد و امنیت ترانزیت باید برای کشورهایی که قرار است از این ظرفیت موجود در کشور استفاده کنند تامین شود.»

با کمترین هزینه بیشترین درآمدزایی را برای کشور فراهم کنیم

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد:‌ « باید با کمترین هزینه بیشترین درآمدزایی را برای کشور به همراه آورد. امسال جهش تولید نام گرفته شده است البته جهش تولید ممکن است زمان‌بر باشد و نیاز به مواد اولیه وارداتی داشته باشد اما می‌توان از رویکرد استفاده از منابع موجود بیشترین درآمدزایی را برای کشور به همراه آورد.»

مقیمی خاطرنشان کرد: « دو منبع همواره با درصدهای متفاوت به عنوان منابع درآمدی کشور در نظر گرفته می‌شود که یکی فروش نفت و دیگری درآمدهای مالیاتی است. با افت فروش نفت در سطح جهانی درآمد ارزی کاهش داشته است و درآمد مالیاتی نیز وابسته به فضای کسب و کارها است این درحالی است که بسیاری از واحدهای تولیدی اکنون سه ماه از برنامه‌ریزی‌های خود عقب مانده‌اند و درآمدی نداشته‌اند که بخواهند مالیات آن را پرداخت کنند بنابراین تحقق درآمدهای مالیاتی در بودجه 99 با ابهام و مشکلات بسیاری همراه است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار