مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر در برنامه تلویزیونی گفت و گو:

سامانه شاد فرصتی برای تحول در آموزش است

بوشهر(پانا)- مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت شبکه آموزشی دانش آموزان فرصتی برای تحول در آموزش است. .

کد مطلب: ۱۰۳۶۸۹۲
لینک کوتاه کپی شد
سامانه شاد فرصتی برای تحول در آموزش است

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان بوشهر، علیمراد کرمی در برنامه گفت و گوی شبکه تلویزیونی استان بوشهر، با اشاره به تعطیلی مدارس از اسفندماه به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: هر چند آموزش حضوری به دلیل حفظ سلامتی دانش آموزان تعطیل شد اما با تلاش معلمان و دانش آموزان، با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، آموزش تعطیل نشد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش استان با شعار "آموزش تعطیل نیست" در اقدامی ابتکاری و برای نخستین بار در کشور، شبکه تلویزیون اینترنتی بوشهر با نام شتاب را راه اندازی کرد که با استقبال دانش آموزان و خانواده ها رو به رو شد.

کرمی افزود: در این شبکه بیش از 168 ساعت برنامه آموزشی به صورت زنده پخش شد و هم اکنون نیز بیش از 300 ساعت برنامه بر روی صفحه آپارات این اداره کل بارگذاری شده است و معلمان و دانش آموزان می توانند به صورت آفلاین از این محتواهای آموزشی استفاده کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر سامانه شاد را فرصتی برای تحول در آموزش دانست و گفت: اگر چه هیچ چیز جای آموزش حضوری را نمی گیرد اما خود آموزش حضوری نیز با مشکلاتی همراه بوده که سامانه شاد می تواند به عنوان مکمل آموزشی، سبب تحول در آموزش شود.

وی با اشاره به پیشگامی مدیران مدارس استان در گام اول عضویت در شبکه آموزشی دانش آموزان(شاد) خاطرنشان کرد: سامانه شاد اقدام نو و جدیدی است که مشکلات آن به مرور زمان و در سنوات آتی مرتفع می شود

کرمی در پاسخ به سوال مجری این برنامه در خصوص تاریخ و نحوه برگزاری امتحانات دانش آموزان گفت: در موضوع امتحانات تابع تصیمات ستادملی مبارزه با کرونا و وزارت آموزش و پرورش هستیم اما ممکن است امتحانات با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود.

وی در خصوص تاریخ بازگشایی مجدد مدارس اظهار کرد: برای این موضوع هم منتظر تصمیم گیری ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم و نمی توانیم تاریخی برای بازگشایی مدارس اعلام کنیم اما احتمالا سال تحصیلی آینده از ابتدا یا نیمه شهریور شروع شود تا معلمان فرصت بازآموزی فصول باقی مانده در سال تحصیلی جاری را داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر ضمن تشکر از همکاری معلمان و خانواده ها در استمرار بخشیدن به فرایند آموزش با استفاده از ظرفیت فضای مجازی؛ تصریح کرد: از دانش آموز عزیز هم که در این شرایط بحرانی ناچار بودیم برنامه های فشرده آموزشی برای آنها برنامه ریزی کنیم عذرخواهی می کنم.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش نیز در این برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به فعالیت شبکه شتاب گفت: با وجود اینکه تجربه قبلی در این کار نداشتیم اما در کمتر از 24 ساعت، ایده شبکه شتاب را عملیاتی کردیم و خوشبختانه بازخوردهای بسیار خوبی در سطح کشور و استان دریافت کردیم.

عبدالرضا‌ بندری با بیان اینکه برای ایجاد این شبکه، کارشناسان فناوری اداره کل و گروه های آموزشی نقش ویژه ای داشته اند، اظهار کرد: برنامه های آموزشی این شبکه به صورت زنده و در یک زمان 20 دقیقه ای پخش می شد و برای تدریس از معلمان نخبه همه شهرستان های استان استفاده کردیم .

وی ادامه داد: تا پیش از شبکه شتاب، فاقد بانک محتوای آموزشی بودیم اما خوشبختانه امروز استان بوشهر صاحب یک بانک محتوای آموزشی غنی است که دانش آموزان و فرهنگیان می توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

بندری در ادامه به برخی از سوالات ارسالی بینندگان در خصوص سامانه شاد پاسخ داد و گفت: هر چند در روزهای نخست؛ این سامانه بر روی برخی از سخت افزارها قابلیت نصب نداشت اما این مشکل مرتفع شده و مدیران، معلمان و دانش آموزان با هر سخت افزار و هر سیستم عاملی می توانند به راحتی این برنامه را نصب کنند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی در خصوص بررسی مشکلات احتمالی نصب و کارکرد این شبکه گفت: همکاران و خانواده ها می توانند مشکلات این سامانه را از طریق کارشناسان فناوری شهرستان یا منطقه آموزشی خود پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: نمره در نظرگرفته در سامانه شاد مربوط به نمره مستمر دانش آموزان است و ارتباطی به آزمون پایانی آنها ندارد.

بندری با بیان اینکه 409 مدرسه در استان فاقد دسترسی به اینترنت هستند، گفت: برای حل مشکل این دانش آموزان درس‌نامه ای تدوین و چاپ شده که به وسیله راهبران آموزشی به دست آنها می رسد.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی در پاسخ به سوالی در خصوص حضور چند دانش آموز در یک خانواده و محدودیت استفاده از یک گوشی هوشمند اظهار کرد: یکی از ویژگی های این سامانه، وجود گزینه نصب برای یک نفر و یا چند نفر است که این گروه از خانواده ها می توانند در موقع نصب با فعال سازی گزینه چند نفر، زمینه استفاده همه دانش آموزان خانواده را از این سامانه فراهم کنند.

وی با اشاره به طراحی 20 دقیقه ای کلاس ها در سامانه شاد گفت: از آموزگاران خواهشمندیم آموزش های خود را فقط در ساعات در نظر گرفته شده ارائه دهند و برنامه های خود را به خارج از زمان ها موکول نکنند.

بندری در خصوص دانش آموزانی که به اینترنت دسترسی دارند اما فاقد گوشی هوشمند یا سایر سخت افزارها برای استفاده از این سامانه گفت: این موضوع را تایید می کنم اما آموزش و پرورش برای حل این مشکل با محدودیت های بودجه ای روبه رو است. به همین دلیل از خیرین نیک اندیش می خواهیم برای حل مشکل این دسته از دانش آموزان ورود کنند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی در خصوص معلمانی که فاقد سخت افزار مناسب برای استفاده از این سامانه هستند، خاطرنشان کرد: در مدارس بر روی همه معلمان باز است و آنها می توانند از امکانات مدرسه برای آموزش دانش آموزان استفاده کنند.

وی در پایان با بیان اینکه سامانه شاد یادگاری دولت تدبیر و امید است، اظهار کرد: هر طرح نو در ابتدای کار با مشکلاتی همراه است که با گذشت زمان و شناسایی آنها، مشکلات حل شده و سامانه با قدرت و کارایی بیشتر در خدمت جامعه بزرگ آموزش و پرورش خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار