جواد افشار: سینما و سینماگران زن بعد از انقلاب جایگاه واقعی زنان را به تصویر کشیده اند

تهران (پانا) - جواد افشار نویسنده و کارگردان سینما و نامزد کسب عنوان چهره هنر انقلاب با حضور در برنامه «سوره هنر» گفت، سینمای بعد از انقلاب اگرچه در مواردی نظیر به تصویر کشیدن جایگاه و نقش ارزشی زنان موفق بوده و سینماگران زن نیز به خوبی به این موضوع پرداخته اند، اما سینما در پرداختن به قهرمانان انقلاب ضعیف عمل کرده است.

کد مطلب: ۱۰۳۶۸۷۰
لینک کوتاه کپی شد
جواد افشار: سینما و سینماگران زن بعد از انقلاب جایگاه واقعی زنان را به تصویر کشیده اند

به گزارش روابط عمومی سپهر سوره هنر، جواد افشار نویسنده و کارگردان تلویزیون و سینما که برای ساخت سریال «گاندو» نامزد کسب عنوان چهره هنر انقلاب به انتخاب حوزه هنری است، با حضور در برنامه «سوره هنر» با اشاره به قهرمانان سینمای بعد از انقلاب در آثار سینمایی عنوان کرد: ستون هر اثر سینمایی به نظرم قهرمان آن است و همواره فراز و نشیب هایی در قهرمان پروری سینمای ایران و جهان وجود داشته است. اگر داستان قهرمان نداشته باشد با مخاطب ارتباط خوبی برقرار نمی کند. مگر آن که مختصات قصه به گونه ای بوده که نیاز به قهرمان نداشته باشد. حال اگر قهرمان واجد ویژگی های انسانی و اخلاقی، ظلم ستیزی، اعتراض و... باشد، به عنوان الگو ارائه می شود و برای مردم دوست داشتنی تر است.
وی افزود: در سینمای بعد از انقلاب موضوعات متعددی داشته ایم که به راحتی می توان از دل آن ها قهرمان یافت اما متاسفانه ما به آن ها توجه لازم نداشته ایم. این قهرمانان صدای حق به این معنا بوده اند که مقابل ظلم و ستم بایستند.
کارگردان سریال «کیمیا» درباره علت نپرداختن به قهرمانان انقلابی در آثار سینمایی بعد از انقلاب عنوان کرد: یک دلیل به خود سینماگران برمی گردد و عمدتا جوانان و سینماگرانی به صورت خودجوش به سراغ این سوزه ها و قهرمانان رفتند. در حالی که انتظار می رفت سینماگران برجسته و بزرگ نیز بیشتر به این موضوعات نزدیک می شدند تا منسجم تر درباره قهرمانان تولید سینمایی می کردیم. چنانچه قهرمان پروری در سینمای غرب واقعا برجسته است.
وی ادامه داد: قهرمان پروری به جامعه امیدبخشی و دلگرمی می دهد. برای مثال ما تازه داریم با ابعاد برجسته شخصیتی سردار شهید قاسم سلیمانی آشنا می شویم و سینما می تواند به این شناخت کمک کند.
افشار در پاسخ به این که آیا همچنان ظرفیت پرداختن به قهرمانان علیرغم گذر زمان زیادی از دوران حیات یا فعالیت آن ها وجود دارد، توضیح داد: قطعا همینطور است. در سینمای جهان قهرمانان از دل قصه های هزار ساله بازتولید می شوند. لزوما قرار نیست به قهرمانان معاصر تاریخ پرداخت. بلکه در همه حوزه ها از جمله داستان، ورزش، امنیتی نظامی، اجتماعی و... می توان قهرمانانی را به واسطه سینما معرفی کرد.
این نویسنده و کارگردان درباره علت مغفول ماندن سینمای سیاسی و جنایی در بعد از انقلاب تاکنون گفت: متاسفانه قصه های محدودی در این حوزه داریم و امسال دو سه اثر از جشنواره فیلم فجر در این باره ساخته شده بود که کارهای خوبی هم بودند. ما از این خلا به طور جدی زیان دیده ایم. نمونه این جنس کار مثل سریال «گاندو» در تلویزیون مورد استقبال قرار گرفت و وقتی چنین استقبالی وجود دارد حیف است به سراغش نرویم. نمونه های موفقی مثل «جیمز باند» در دنیا تا این حد به محبوبیت رسیده است.
وی درباره جایگاه زن در سینمای بعد از انقلاب بیان کرد: در سال های پس از انقلاب به جایگاه ارزشی زن در سینما نزدیک شده ایم. زن دارای ابعاد گوناگونی در زندگی واقعی است و نقش های متعددی را برعهده می گیرد و نباید در سینما به او نگاه ابزاری داشت. همچنین از سویی دیگر زنان فیلمساز بعد از انقلاب نیز این جایگاه را خود نیز با موفقیت هایشان ارتقا بخشیده اند.
افشار در پاسخ به این که ما چه خلاهایی در پرداختن به نقش زنان در سینمای بعد از انقلاب داشته ایم، توضیح داد: به نظرم در این زمینه کم نگذاشته ایم و حقی از زنان ضایع نشده است. زیرا آن ها همپای مردان به تصویر کشیده شده اند و این نوع نگاه به جایگاه شایسته و والایشان در سینمای ایران ارزشمند است. همچنین لازم است از این نگاه حمایت کرد و اگر موارد غیری وجود دارد، زدوده شود.
کارگردان سریال «گاندو» درباره تصور سینمای جهان نسبت به سینمای ایران گفت: در ابتدا باید این نکته را بپذیریم که غربی ها هیچ وقت بی غرض نسبت به ما نبوده اند. اگرچه سینماگرانی از ایران هم بوده اند که برای جلب توجه جشنواره های خارجی فیلم ساخته یا سیاه نمایی کرده اند، اما بسیاری از این موضوعات از دل جامعه برمی خیزند. همچنین دیده ایم آثار موفقی از سینمای ایران در دنیا را که مثلا به همین جایگاه و نقش زنان به خوبی پرداخته اند. اگر ما حواسمان به غرض ورزی ها باشد، می توانیم به سینمای ناب خود برگردیم و به ارزش های والای قهرمانان و شخصیت های خودمان بپردازیم. زیرا به هر حال تکنیک چه بخواهیم و چه نه در اختیار سینمای غرب است.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه ما از سوی مدیران، نهادها و سازمان ها و ریل گذاران فاقد اتاق فکر قوی هستیم و با نظرات سلیقه ای خودجوش یک یا چند مدیر اتفاقات خوبی می افتد اما ادامه دار نیست. این در حالی است که در مقطعی به یکباره همه کمپانی های بزرگ سینمای هالیوود به سمت یک موضوع جلب می شوند و بر جریان سینمای جهان تاثیر می گذارند اما در ایران مسیر استراتژیکی در سینما طی نمی شود. گروهی با نگاه اقتصادی و سودجویانه فیلم می سازند و گروهی دیگر سرگرم کار خود هستند. نگاه استراتژیک این است که وقتی ایران با همه ویژگی هایش برای ما عزیز است نباید فیلمی علیه آن بسازیم. اگر فیلمی به آسیب ها می پردازد، باید راهکار نیز ارائه و آسیب شناسی کند. نظیر این موقعیت که وقتی پزشکی بیماری ما را می گوید، برایمان نسخه نیز تجویز می کند.
کارگردان سریال «مادرانه» گفت: سینما باید نقطه امیدی را برای مخاطب بر جا گذارد. اگر به سمت قله حرکت می کنیم بعد از آن سقوط نکنیم. وجود اتاق فکرها و همگرایی هایی که از نهادهای متولی و نخبگان تبیین شود، می تواند چاره کار باشد.
وی در پایان از پایان نگارش فیلمنامه «حضرت معصومه(س)» و آمادگی برای ساخت آن بعد از دوران درگیری با کرونا خبر داد.
ششمین هفته هنر انقلاب اسلامی از 20 فروردین ماه همزمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی آغاز شده و تاکنون با مخاطبان خود از طریق ویژه برنامه ها در تلویزیون و فضای مجازی در ارتباط است. زمان برگزاری آیین معرفی چهره و رویداد شاخص هنر انقلاب در سال 98 نیز متعاقبا اطلاع رسانی می شود.
هفته هنر انقلاب اسلامی به همت معاونت هنری حوزه هنری با همکاری موسسه سپهر سوره هنر برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار