وام یک میلیون تومانی و پیچیدگی‌های ثبت‌نام برای سرپرستان خانوار

ساری (پانا) - وام یک میلیون تومانی تسهیلات بانکی حمایتی کرونا ویژه یارانه‌بگیران، این روزها دغدغه جدید سرپرستان خانوار شده است.

کد مطلب: ۱۰۳۶۸۵۶
لینک کوتاه کپی شد
وام یک میلیون تومانی و پیچیدگی‌های ثبت‌نام برای سرپرستان خانوار

کرونا ویروس؛ جان‌های بسیاری گرفت و خانواده‌های بسیاری را درگیر خود کرد و غصه‌های بسیار آفرید. از پیامدهای اصلی دیگر آن، زیان اقتصادی است که گریبان همه‌ آن‌هایی را گرفت که از دولت حقوق‌بگیر نیستند. دولت روحانی برای مقابله با این بحران، صد هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده است که بخشی از آن قرار است به عنوان وام‌های یک میلیون تومانی به ۲۳ میلیون خانوار یارانه‌بگیر پرداخت شود.

وقتی صحبت از پرداخت این وام شد، تیترهای خبر هم به سمت و سوی آن رفت: همه چیز درباره وام یک میلیونی یارانه‌بگیرها، راهنمای دریافت وام یک میلیونی یارانه، وام یک میلیون تومانی یارانه به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

گرچه خبر این وام به گوش یارانه‌بگیرها که رسید، حرف از سود 12 درصدی آن و بازپرداخت ۲۴ ماهه‌ آن هم بود. اما بعد از آن نظر دولت تغییر کرد و روحانی در جلسه ستاد اقتصادی دولت گفت: «23 هزار میلیارد تومان قرار بود در اختیار یارانه بگیران با سود 12 درصد قرار دهیم، در این جلسه بررسی کردیم که چگونه تسهیلات یک میلیونی را به وام قرض الحسنه تبدیل کنیم و سودی که قرار بود مردم پرداحت کنند، دولت بر عهده بگیرد. این وام مثل سابق نیست و به صورت قرض الحسنه بوده و در اختیار مردم قرار می گیرد. سود 12 درصد آن را دولت پرداخت می‌کند.»

دوره بازپرداخت این تسهیلات نیز از ۲۴ ماه به ۳۰ ماه تغییر کرد و قرار شد از تیرماه قسط ۳۵ هزارتومانی آن از یارانه سرپرست خانوار کسر شود. همچنین تأکید شد که گیرندگان تسهیلات، نباید حساب بانکی یارانه خود را تا انتهای بازپرداخت اقساط، تغییر دهند. اما یارانه‌بگیرها برای گرفتن این وام چه باید می‌کردند؟

20 فروردین خبری از قول محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور روی خروجی برخی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که سایت سازمان هدفمندی یارانه‌ها را به عنوان مرجع ثبت‌نام برای دریافت وام یک میلیون تومانی اعلام کرد و نخستین سرگردانی سرپرستان خانوار آغاز شد. برخی با مراجعه به این سایت به اشتباه اطلاعات خود را در قسمت اهدا یا انصراف یارانه وارد کردند و آن‌قدر میزان مراجعه به این سایت در همان روز نخست بالا بود که سایت از دسترس خارج شد.

پس از آن مهدی قمصریان؛ سخنگوی سازمان برنامه و بودجه گفت که امروز به اشتباه به نقل از رییس سازمان برنامه و بودجه اینگونه بیان شده است که متقاضیان وام یک میلیون تومانی برای ثبت نام به سایت هدفمندی یارانه ها مراجعه کنند که اینگونه نیست و سایت محل ثبت نام هنوز اعلام نشده است.

هیچ سایتی قرار نبوده اعلام شود. 27 فروردین وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که خانوارهای یارانه‌بگیر، برای استفاده از تسهیلات بانکی، تقاضای خود را صرفاً با پاسخ به پیامک‌هایی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سرشماره v.refah ارسال می‌کند، ثبت کنند.

امروز پلیس فتای مازندران نسبت به کلاهبرداری جدید اینترنتی در همین زمینه هشدار داد که برای دریافت وام یک میلیون تومانی تسهیلات بانکی حمایتی کرونا؛ ویژه یارانه‌بگیران نیازی به ثبت‌نام در هیچ وب‌سایت، مراجعه حضوری به بانک یا سازمان‌های دولتی نیست.

در نهایت سرشماره 6369 در نظر گرفته شد تا سرپرست خانواد کد ملی خود را ارسال کند و همین امر بر تقاضای او برای دریافت وام تلقی شود. امروز برای شماره‌های همراه پیامی از v.refahi به این مضمون آمد: سرپرست محترم خانوار؛ در صورتی که متقاضی استفاده از بسته حمایتی دوران کرونا بر اساس شرایط اعلامی دولت هستید، لطفا تنها از خط تلفن همراه اصلی خود که مالک آن هستید، فقط کد ملی خود را به سرشماره 6369 ارسال فرمایید.

توضیح «تنها از خط تلفن همراه اصلی خود که مالک آن هستید» تبدیل شد به نگرانی جدید سرپرستان خانوار. سرپرستان خانواری که شماره‌های همراهشان به نام خودشان نیست، چه باید کنند؟ خریدن یک سیم کارت جدید تا قبل از 31 فروردین که پایان زمان ارسال کد ملی است؟

از صبح امروز آن‌قدر مراجعه برای خرید سیم‌کارت‌های شارژی زیاد شده است که به اکثر آن‌ها گفته شده سایت ثبت‌نام از دسترس خارج شده است و سیم‌کارت را فعلا نگه دارند تا بعد از برطرف شدن اشکال سایت، رمز فعال‌سازی به آن‌ها اعلام شود. برخی از این سرپرستان نگران این هستند که اگر تا قبل از 31 فروردین نتوانند از سیم‌کارتی که به نام خودشان است، کد ملی‌شان را به سرشماره 6369 بفرستند، تکلیفشان چه می‌شود؟

یک میلیون تومانی که در اصل شاید کمک چندانی به وضع به هم‌ریخته این روزهای کرونایی نکند، گرچه نیامده حرف و حدیث بسیار با خود داشته، اما مردمی که بسیاری‌شان نان شبشان را در طول همان روز تهیه می‌کنند و حساب‌های بانکی پروپیمان ندارند و دست‌هایشان از سفره خودشان به آن‌سوتر نمی‌رسد، دل به همین آب‌باریکه خوش کرده‌اند.

گزارش: سمانه عباسی‌رستمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار