مهدی شرفی خبر داد

پیگیری وزیر آموزش و پرورش برای رایگان شدن اینترنت مصرفی شبکه شاد

عدم همکاری با ۵ پیام‌رسان داخلی برای ایجاد شبکه شاد تشریح شد

تهران (پانا) - سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد ورود به شبکه شاد کاملا رایگان است و مصرف اینترنت آن نیز با توجه به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا رایگان خواهد شد این موضوع در حال پیگیری از سوی وزیر آموزش و پرورش است تا در دوره آموزش، اینترنت برای دانش‌آموزان رایگان شود.

کد مطلب: ۱۰۳۶۸۱۱
لینک کوتاه کپی شد
پیگیری وزیر آموزش و پرورش برای رایگان شدن اینترنت مصرفی شبکه شاد

مهدی شرفی در گفت‌‌وگو با پانا درباره عدم همکاری با ۵ پیام‌رسان داخلی برای ایجاد شبکه شاد گفت: آموزش و پرورش بعد از تعطیلی اجباری مدارس به دلیل شیوع کرونا، به صورت ضرب‌الأجل با استفاده از زیرساخت‌هایی که از قبل تهیه شده بود وارد آماده کردن آموزش الکترونیکی شد.

او افزود: در این شرایط تنها ابزار جایگزین آموزش‌های عادی، آموزش‌های الکترونیکی است به همین دلیل به دنبال راهکارهای متفاوتی برای انجام این موضوع بودیم بعد از بررسی‌ و تحلیل‌های زیاد، دریافتیم ظرفیت مجموعه‌ پیام‌رسان‌ها که امکان استفاده از گروه و کلاس را دارد، برای این پروژه و شروع کار موثر است.

شرفی اشاره کرد: برای همین موضوع با پیام‌رسان‌ها وارد مذاکره شدیم تا در مجموعه خودشان برای ما فضایی را ایجاد کنند که بتوانیم این آموزش را انجام دهیم. تفاهم‌نامه‌ای نیز در این باره آماده شد اما به امضا نرسید. در این راستا از پیام‌رسان‌ها چندین درخواست داشتیم تا در این باره به نتایجی برسیم.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از این درخواست‌ها این بود که باید آنان مشخص می‌کردند در چه سطحی چه تعداد کاربر برای این موضوع درنظر گرفته می‌شود، و بابت این مساله ما را از ارائه خدمات مطمئن می‌کردند. دومین درخواست ما این بود که فضایی ایجاد شود تا دانش‌آموزان و خانواده‌ها بتوانند به یک محیط امن متصل شوند.

او اضافه کرد: پیام‌رسان‌ها در فاز اول به ما پیشنهادی دادند که ما محیطی را در فضای خود جدا می‌کنیم اما این مساله به تست اولیه هم نرسید زیرا مشخص شد اگر دانش‌‌آموز وارد این محیط شود می‌تواند فضاهای دیگر شبکه شاد را هم ببیند و به این دلیل امکان اینکه به کانال‌ها و گروه‌هایی دسترسی پیدا کند زیاد است این مساله با ایجاد محیط امن و آرام که فلسفه تعلیم و تربیت است، مغایرت داشت.

شرفی گفت: به همین دلیل درخواست دیگری از پیام‌رسان‌ها داشتیم که آنان با ایجاد یک محیط ایزوله و مستقل، دانش‌آموز را به آموزش فرابخوانند.

پاسخ به ادعای پیام‌رسان‌های داخلی

او در پاسخ به این سوال که این پیام‌رسان‌ها ادعا داشتند دسترسی دانش‌‌آموز را به دیگر کانال‌ها و گروه‌ها بسته‌اند گفت: امکانی از سوی پیام‌رسان‌ها تحت عنوان مراقبت دانش‌‌آموز آماده شد اما موضوع ورود به دیگر کانال‌ها گروه‌ها برای دانش‌آموزان به راحتی قابل دسترس بود. شبکه شاد یک پروژه ملی با جامعه مخاطب ۱۵ میلیون دانش‌آموز است که نیاز به مراقبت دارند و ما نیز در قبال آنان مسئول هستیم لذا باید دقت زیادی در این باره صورت می‌گرفت.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش افزود: در آن زمان جوی درست شده بود که عدم تمایل خانواده‌ها و فرهنگیان به نصب پیام‌رسان‌ها دیده می‌شد که حساسیت وزارت آموزش و پرورش و وزیر را جدی‌تر کرد تا این شبکه در یک فضای کاملا مستقل ایجاد شود.

شرفی افزود: پیام‌رسان‌ها به ما اعلام کردند که ساختار جدای دیگری را نمی‌توانند به ما اعلام و بتوانند محیط خود را ایزوله کنند تا دانش‌آموز به بخش‌های دیگر راه پیدا نکند لذا با کارشناسان فنی آموزش و پرورش صحبت کردیم تا این موضوع را پیش ببریم.

او ادامه داد: درنهایت تصمیم گرفته شد یک ابزار کاملا اختصاصی و بدون ارتباط با هیچ زیرساخت دیگری ایجاد شود. در گام نخست همراه اول موظف بود این موضوع را برای ما آماده کند. این درحالی است که وقتی با یک مجموعه قرار داد و تفاهم‌نامه می‌بندیم آن مجموعه مکلف می‌شود سرویسی را به ما ارائه کند اما ما به اینکه از چه پلتفرم و امکاناتی استفاده می‌کند وارد نمی‌شویم لذا وظیفه داریم زیرساخت‌های آن چیزی که تحویل ما می‌دهد را تست کنیم و مطمئن شویم مسائل مدنظر ما در تفاهم‌نامه کاملاً رعایت شده باشد.

ورود به شبکه شاد هیچ هزینه‌ای ندارد

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا برای ورود و نصب شبکه شاد هزینه‌ای از خانواده‌ها و دانش‌آموزان گرفته می‌شود تاکید کرد: ورود به شبکه شاد هزینه‌ای برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها ندارد. ورود به این شبکه کاملا رایگان است و مصرف اینترنت آن نیز با توجه به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا رایگان خواهد شد این موضوع در حال پیگیری است تا در دوره آموزش، اینترنت رایگان شود.

شرفی گفت: وزیر آموزش و پرورش به شدت پیگیر این موضوع است زیرا که این مساله جز حقوق اصلی دانش‌آموزان است که باید در این دوره، آموزش رایگان ببینند. شبکه شاد یک شبکه مستقل آموزش و پرورش است و اگر فرد دانش‌آموز یا معلم نباشد نمی‌تواند وارد این شبکه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار