رئیس سازمان نوسازی مدارس: ۱۴ هزار کلاس درس را تا پایان ۹۹ تحویل می‌دهیم

تهران (پانا)‌ - رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در نشست ویدیو کنفرانسی با اصحاب رسانه به تبیین برنامه‌ها و عملکرد این سازمان در سال جاری و گذشته پرداخت.

کد مطلب: ۱۰۳۶۶۵۹
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان نوسازی مدارس: ۱۴ هزار کلاس درس را تا پایان ۹۹ تحویل می‌دهیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نوسازی مدارس، مهراله رخشانی‌مهر در جلسه ویدیوکنفرانسی با اصحاب رسانه در استان کرمان با تاکید بر اعتباربخشی برای انجام پروژه‌های نوسازی مدارس بیان کرد: «امسال ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال ۹۹ به سازمان نوسازی مدارس اختصاص پیدا کرد که به شرط تخصیص اعتبارات می‌تواند منشاء رشد خوبی در حوزه مدرسه‌سازی باشد.»

او با اشاره به اینکه بخش عمده این اعتبارات مربوط به پروژه‌های مشارکتی است، گفت: «سهم دولت در پروژه‌های مشارکتی و خیر ساز در بودجه سال ۹۹، به ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و سعی کردیم در هیچ کدام از استان‌های کشور پروژه‌های خیرساز نیمه‌کاره نداشته باشیم.»

رخشانی‌مهر به استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی در استان‌های مختلف کشور هم اشاره و بیان کرد: «با اعتباری معادل ۸۳۰ میلیارد تومان ۵۰ هزار بخاری نفتی در سراسر کشور جمع آوری شد که از این میان ۳۴ هزار بخاری در مناطق دارای علمک‌گاز بود و همچنین برنامه‌ریزی کردیم تا در استان کرمان پایان سال ۹۹، استاندارد سازی ۱۴ هزار کلاس درس را تکمیل کنیم.»

رشد ۶ برابری در تعداد کلاس‌های تحویلی طی دو سال اخیر

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور افزود: «در دو ساله اخیر شاهد رشد حدود ۴/۸ برابری اعتبارات در ردیف استانداردسازی مدارس بودیم به نحوی که اعتبارات در سال ۹۶ معادل ۱۰ میلیارد و در سال ۹۸ معادل ۴۸ میلیارد تومان شده است، همچنین رشد ۶ برابری در تعداد کلاس‌های تحویلی طی دو سال اخیر را هم شاهد بودیم که تعداد کلاس‌ها از از ۵۶ به ۳۲۸ در سال ۹۸ ارتقا پیدا کرده است.»

او با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز در کشور ۵/۲ دهم متر مربع در نظر گرفته می‌شود، گفت: «این رقم در استان کرمان ۴/۹ مترمربع است که باید سعی کنیم تا ۱۰ استان زیر خط استاندارد فضا‌های آموزشی از جمله کرمان را حداقل به استاندارد کشوری برسانیم.»

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور رشد اعتبارات عمرانی ملی در سال ۹۶ را ۳۷ میلیارد تومان عنوان کرد و از رشد ۴ برابری این اعتبارات تا سال ۹۸ خبر داد که رقم آن به ۱۵۸ میلیارد تومان ارتقا یافته است.

به گفته رخشانی‌مهر جمع‌آوری مدارس در استان کرمان توجه ویژه قرار گرفت و این استان که بعد از سیستان و بلوچستان بیشترین تعداد مدارس خشتی و گلی را به خود اختصاص می‌دهد توانسته این موضوع را به خوبی مدیریت کرده و چنین مدارسی را جمع کند البته باید در تحویل کلاس‌های نوساز اهتمام بیشتری داشته باشد و حدود یک هزار کلاس درس را تحویل دهد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره اعتبارات در نظر گرفته شده برای نوسازی مدارس استان کرمان عنوان کرد: «در سال ۹۸ مبلغ ۱۵۸ میلیارد تومان مجموع اعتبارات تخصیص یافته به استان بود و برای سال ۹۹ هنوز توزیع اعتبار نداشتیم البته اعتبار آن بیش از سال ۹۸ خواهد بود.»

او درباره هوشمند سازی مدارس گفت: «برای این کار ردیفی ذیل اعتبارات معاونت توسعه و پشتیبانی است و تفاهم نامه‌ای هم سال گذشته میان وزارت آموزش و پرورش و ارتباطات در این مورد منعقد شده است؛ با توجه به اهمیت هوشمندسازی مدارس تلاش داریم تا در مدارس تحویل حداقل امکانات مورد نیاز این اقدام را فراهم کنیم و معتقدیم که تمامی مدارس را باید هوشمند کرد.»

رخشانی‌مهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هوشمندسازی مدارس کپری ضرورت دارد یا خیر بیان کرد: «مدارس کپری عمدتا متعلق به مناطق صعب العبور هستند و احتمالاً در این مناطق زیرساخت‌های اینترنتی چندان این قوی نباشند به هر طریق با هوشمند سازی مدارس موافق هستیم و صرفاً این موضوع را محدود به قرار دادن یک کامپیوتر یا ویدیو‌پروژکتور نمی‌کنیم، امکانات هوشمند سازی گسترده است و اقدامات مهمی با همکاری دستگاه‌های ذیربط در این موضوع را می‌طلبد.»

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره اقدامات این سازمان با توجه به شعار سال بیان کرد: «سازمان نوسازی مدارس از دستگاه‌های اجرایی است که باید منابع اعتباری و هزینه کرد خود را تامین کند بر همین اساس تلاش داریم تا میزان مدارس تحویلی را افزایش دهیم که همین موضوع و افزایش بکارگیری مصالح و تجهیزات ساختمانی تاثیر دارد و به نوعی موجب جهش در تولید این محصولات می‌شود.»

رخشانی‌مهر با اشاره به اینکه جهشی را در حوزه مشارکت‌های مردمی مورد توجه قرار دادیم گفت: «سعی داریم تا عرصه مدرسه‌سازی را بیش از پیش برای مردم معرفی کنیم تا میزان مشارکت آن‌ها افزایش یابد همچنین برنامه‌ریزی کردیم تا پایان سال ۹۹ حدود ۱۴ هزار کلاس درس را تحلیل نظام آموزشی دهیم.»

راه‌اندازی رسمی سامانه مکانیابی در اردیبهشت

او افزود: «استقرار نظام مکانیابی مدارس مبتنی بر تحولات جمعیت شناسی از دیگر برنامه‌های مورد توجه در سال ۹۹ بوده که اکنون نرم افزار آن را تهیه کردیم و فعالیت‌های پایلوت در استان البرز انجام شده است همچنین بنا داریم تا اواخر اردیبهشت ماه با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش این سامانه را به طور رسمی راه‌اندازی کنیم.»

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره توجه به موضوع مدیریت سبز در مدارس کشور گفت: «این موضوع در همه ارکان مختلف دولت سالهاست که مورد توجه قرار می‌گیرد و همچنین سعی کردیم تا در مدارس هم این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهیم که از ابتدای شروع طرح تاکنون اقدامات قابل توجهی را شاهد بودیم و همچنین شاخص‌های مدیریت سبز در مدارس شناسایی و تبیین شده‌اند.»

رخشانی‌مهر در پایان از حضور اصحاب رسانه استان کرمان تشکر کرد و گفت: «معتقدیم که رسانه‌ها در گسترش فرهنگ مدرسه‌سازی نقش بسزایی را ایفا می‌کنند بر همین اساس در بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز هم شعار خود را با رویکرد رسانه توسعه مشارکت‌های مردمی پیش گرفتیم.»

در این جلسه محمد واعظی‌نژاد، مدیرکل نوسازی مدارس کرمان هم به تشریح عملکرد اداره کل این استان طی سال گذشته پرداخت و گفت: «شاهد نگاه ویژه سازمان به استان بودیم به گونه‌ای که در سطح ملی هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال اعتبار به ما تخصیص پیدا کرد و از محل طرح‌های ملی ۲۱۶ پروژه با ۱۱۴۰ کلاس درس را در دست ساخت قرار دادیم.»

او ادامه داد: «طی سال گذشته ۷۵۰ کلاس دوم درصد دارای علمک گاز را نظر سیستم گرمایشی استاندارد کردیم همچنین برنامه داریم تا پایان خردادماه بخاری‌نفتی در تمامی مناطق جمع‌آوری شوند.»

واعظی‌نژاد به وضعیت استحکام مدارس هم اشاره و بیان کرد: «۲۳ درصد مدارس ما که حدود ۶ هزار و ۲۰۰ کلاس درس را شامل می‌شوند نیازمند استانداردسازی است همچنین سال گذشته ۳۰ مدرسه خشتی و گلی باقی مانده بود که آن را جمع‌آوری کردیم.»

مدیرکل نوسازی مدارس کرمان به خسارات ناشی از سیل به مدارس استان هم اشاره و بیان کرد: «۲۶۳ مدرسه بر اثر سیل آسیب دیدند که برای احیای دوباره آن اقدامات لازم انجام شد همچنین در سال ۹۸ میزان تعهد خیرین به هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان افزایش یافت که این رقم در سال ۹۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد و در سال ۹۶، ۸۰۰ میلیارد تومان بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار