لاشه ویروس کرونا تا مدت‌ها در بدن افراد بهبود یافته باقی می‌ماند

تهران (پانا) - به‌گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیماران کرونایی نیازی به انجام تست برای اطمینان از بهبودی ندارند زیرا لاشه ویروس کرونا تا مدت‌ها در بدن باقی مانده و تست ابتلا به بیماری کرونای فرد بهبود یافته، مثبت اعلام می‌شود اما این دلیلی بر بیماری وی نیست.

کد مطلب: ۱۰۳۶۶۴۱
لینک کوتاه کپی شد
لاشه ویروس کرونا تا مدت‌ها در بدن افراد بهبود یافته باقی می‌ماند

به‌گزارش ایسنا، روزبه رجایی در لایو اینستاگرام با بیان این‌که تعداد مراجعات به بیمارستان‌های استان و هم‌چنین تعداد بستری‌ها در فروردین ماه نسبت به اسفند ماه افزایش یافته است، گفت: اکنون روزانه به طور متوسط ۱۳۰ الی ۱۴۰ فرد با احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند.

او با بیان این‌که ۴۰ درصد از مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های استان مربوط به بیمارستان امام رضا (ع) تبریز است، افزود: اکنون ۷۱۴ بستری در کل بیمارستان‌های استان وجود دارد که ۱۹۱ نفر از آن‌ها در بخش ویژه بستری بوده و ۸۱ نفر نیز شدیداً بدحال هستند.

وی ادامه داد: با وجود افزایش تعداد بستری‌ها و مریض بدحال اما تعداد ترخیص‌ها و بهبودی بیماران استان نیز افزایش یافته و حدود ۸۰ درصد از بیماران بستری شده، مرخص شده و تحت پایش حوزه بهداشت قرار می‌گیرند.

رجایی با اشاره به این‌که وضعیت حوزه درمان در استان خوب است، گفت: با توجه به این‌که ماندگاری بیشتر مریض در بیمارستان باعث توانبخشی و استانس هرچه بیشتر مریض در بیمارستان می‌شود، افزایش تعداد بیماران بدحال در بیمارستان‌های استان نیز نشان می‌دهد که وضعیت مراقبت از بیماران در مراکز درمانی بهتر بوده است.

او با اشاره به این‌که مدت زمان بستری تا مرگ در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز، ۹ روز است، گفت: این امر نشان می‌دهد که کادر درمان استان هرچه می‌توانند برای بهبودی مریض‌ها انجام می‌دهند.

وی با اشاره به این‌که هنوز هیچ درمان ثابت شده برای کرونا وجود ندارد، اظهار کرد: اما برخی داروها و درمان‌های کمکی در این راستا انجام می‌شود، پلاسما درمانی نیز یک روش جدید است که هنوز وارد استان نشده ولی در تلاشیم تا این نوع درمان را نیز در استان پیاده کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی درخصوص داروی هیدروکسید کلریدریک، متذکر شد: مصرف این دارو فقط برای کادر درمانی که در مواجهه مکرر با بیماران کرونا هستند توصیه شده تا علائم شدید این بیماری را در کادر درمانی از بین ببرد.

او افزود: مصرف این دارو برای بیماران بستری شده مضر بوده، هم‌چنین این دارو به‌دلیل تداخل دارویی ممکن است عوارض شدیدی چون افزایش آریتم قلبی را در افراد ایجاد خواهد کرد.

وی متذکر شد: در تمامی بیمارستان‌های تبریز بخش ویژه و مخصوص کرونا وجود دارد تا بیمارهایی که همزمان مبتلا به کرونا و بیماری دیگری هستند در این بیمارستان تحت معالجه بیماری خود قرار بگیرند سپس برای معالجه بیماری کرونا به بیمارستان‌های سینا و امام رضا (ع) انتقال می‌یابند.

رجایی اظهار کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، فرد پس از گذشت دو هفته از بی علامت شدن می‌تواند به روال عادی زندگی خود بازگردد.

او در خصوص کلینیک‌های موجود در سطح شهر تبریز برای مراجعه افراد با علائمی مشکوک به کرونا، گفت: افراد می‌توانند به سه کلینیک در سطح شهر تبریز از جمله کلینیک اسدآبادی در غرب تبریز، کلینیک سینا در مرکز شهر تبریز و کلینیک امام خمینی در شرق تبریز از ساعت هشت صبح تا هشت شب مراجعه کرده و پس از معاینه در صورت لزوم نمونه گیری از آن‌ها انجام گرفته و مراحل بعدی طی می‌شود.

وی افزود: هم‌چنین ۱۱ مرکز ۱۶ ساعته نیز در تبریز دایر بوده که همکاران پزشک عمومی در آن مراکز حضور داشته و به معاینه افراد می‌پردازد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از اختصاص ۱۲۰۰ تخت برای بیماران کرایی در استان خبر داد و افزود نزدیک به ۶۰ درصد این تخت‌ها اشغال بوده و از نظر تعداد تخت مشکلی نداریم.

او گفت سلامت کادر درمان همواره مهم بوده و افرادی که دچار علائم خفیف هستند حتما تست کرونا انجام می‌دهند اما در روزهای اخیر افراد که بدون علامت در کادر درمان بودند تست کرونای مثبتی داشتند.

وی ادامه داد: افراد دارای بیماری زمینه ریوی هم‌چون برونشیت، آسم و سرطان ریه ریسک مرگ و میر بالایی داشته که در این راستا مصرف دخانیات هم یکی از فاکتورهای ایجاد این بیماری‌های ریوی است.

رجایی گفت: در اسفند ماه شاهد مسمومیت افراد با الکل در استان بودیم اکنون این آمار کاهش یافته با توجه به این‌که مکان اصلی بیماری کرونا، مجراهای تنفسی است اما مصرف الکل فقط با چرخه گوارشی درگیر می‌شود؛ در هر صورت مصرف هرگونه الکل، تاثیری برای نابودی بیماری نخواهد داشت.

او اظهار کرد: بانوان بارداری که در قسمت اداری حوزه درمان مشغول بودند به دورکاری رفته و بانوان باردار کادر درمان نیز در بخش غیر کرونایی به کار گرفته می‌شوند.

وی گفت: شهرستان‌هایی چون شبستر و مرند اکنون در وضعیت بهتری نسبت به قبل قرار داشته و مشکل ویژه ای نسبت به سایر شهرستان ها ندارند.

او افزود: استفاده از ماسک تا یک ماه پیش فقط برای بیماران توصیه می‌شد اما اکنون سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک را برای همه افراد توصیه کرده است زیرا ممکن است افراد ناقل هیچ علائمی از خود بروز ندهند؛ استفاده از ماسک ساده سه لایه یا جراحی توصیه شده و استفاده از ماسک فیلتر دار n۹۵ فقط برای کادر درمانی که مواجهه مستقیم با بیمار مبتلا دارند توصیه می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار