تأثیرات منفی بیماری کرونا بر سلامت روان کادر درمانی

تهران (پانا) - محققان دریافتند، در حدود یک‌سوم کادر درمانی به علت شیوع کروناویروس از بی‌خوابی رنج می‌برند.

کد مطلب: ۱۰۳۶۶۳۹
لینک کوتاه کپی شد
تأثیرات منفی بیماری کرونا بر سلامت روان کادر درمانی

به‌گزارش ایسنا به نقل از ساینس، کادر درمانی بیمارستان‌ها که درگیر بیماری کرونا هستند، در معرض استرس و تروما (ضربه روانی) هستند و همه این عواقب در طولانی‌مدت بر روی سلامت روان آنان تأثیر خواهد داشت.

بیماری کروناویروس در اورژانس‌ها باعث شده تا کادر درمانی طی شب‌ بیدار باشند.

کمبود تجهیزات پزشکی در برخی از کشورها، شیفت‌های طولانی کاری و افزایش مرگ‌ومیر بیماران در اطراف آنان می‌تواند از مهمترین عوامل برای نداشتن خواب راحت کادر درمانی باشد.

بر اساس بررسی که محققان چینی انجام دادند، تقریبا یک‌سوم از کادر درمانی بی‌خوابی را تجربه می‌کنند. علاوه‌بر بی‌خوابی، بسیاری هم علائم افسردگی، اضطراب و تروما داشتند.

محقق این تحقیق، بن ژانگ، استاد دانشگاه در گوانگ‌ژو چین اظهار کرد: به‌طور معمول، بی‌خوابی ناشی از استرس، زودگذر است و تنها برای چند روز ادامه دارد، اما زمانی که شیوع بیماری مانند کووید- 19 ادامه دارد، این بی‌خوابی ممکن است منجر به بی‌خوابی مزمن شود.

ژانگ و همکارانش این بررسی را بر روی 1563 کارکنان مرتبط با بیماران مبتلا به کووید- 19 انجام دادند و پرسشنامه‌هایی به آنان ارائه کردند، این پرسشنامه‌ها بین 29 ژانویه و سوم فوریه در زمان اوج همه‌گیری این بیماری در ووهان چین انجام شد.

بر اساس یافته‌های محققان، 36.1 درصد از پاسخ‌دهندگان، علائم بی‌خوابی را گزارش کردند.

دانشمندان در ادامه افزودند: این آمار مطابق با تحقیقات گذشته درباره اثرات روان‌شناختی شیوع سارس مشابه سال‌های 2002 تا 2003 بود که این بیماری نیز علائمی شبیه به بیماری کروناویروس جدید داشت. بر اساس نتایج پیشین 37 درصد از کادر درمانی که با بیماران سارس در ارتباط بودند، بی‌خوابی را تجربه کردند.

در بین افرادی که علائم بی‌خوابی داشتند، نسبت به گروهی که بی‌خوابی نداشتند، علائم شبه افسردگی بیشتر بود.

حدود 87.1 درصد از شرکت‌کنندگان در گروه بی‌خوابی، علائم افسردگی را در مقایسه با 31 درصد گروهی که بی‌خوابی نداشتند، گزارش کردند.

علائم بی‌خوابی با چندین عامل رفتاری، روان‌شناختی و اجتماعی ارتباط داشت و عدم اطمینان به نتیجه کاری می‌تواند از مهمترین این موارد باشد.

به‌عنوان‌مثال، افرادی که عدم قطعیت داشتند، 3.3 برابر بیشتر از دیگران، احتمال بی‌خوابی از خود نشان دادند.

محققان اظهار کردند: سطح تحصیلات کادر پزشکی نیز با بی‌خوابی آنان ارتباط داشت و محققان معتقدند که سطح آموزشی کمتر، می‌تواند افراد را در معرض ترس مبتنی بر نتیجه بد قرار دهد.

البته کمبود تجهیزات محافظتی شخصی در برخی از کشورها، مرگ‌ومیر زیاد بیماران و همکاران و خطر ابتلا به بیماری می‌تواند عاملی برای افزایش استرس در میان کادر درمانی باشد.

کادر درمانی گاهی مجبورند 12 ساعت بدون استراحت شیفت باشند و این کار سخت می‌تواند عاملی برای خستگی جسمی و روانی افراد باشد و تحریک بی‌خوابی هم می‌تواند به علت استرس زیاد در برخی از آنان مشاهده شود.

البته برخی از راهکارها برای کمک به کاهش این تأثیرات منفی بر سلامت روان کادر درمانی ارائه‌شده است که رفتاردرمانی شناختی بی‌خوابی (CBTI) از جمله آنهاست و هدف از آن، بهبود عادات خواب افراد است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار