مهم‌ترین اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

روند نزولی شیوع کرونا در کشور

تهران (پانا) - علاوه بر آمارهای ارائه شده درباره مبتلایان و فوتی‌های بیماری کرونا از سوی وزارت بهداشت که روندی نزولی داشته است، ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت نیز اعلام کرده است که شیوع بیماری کرونا در کل کشور روند نزولی گرفته است.

کد مطلب: ۱۰۳۶۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد
روند نزولی شیوع کرونا در کشور

اخبار حوزه اجتماعی در آخرین هفته از فروردین ماه تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا بود که در ادامه مروری از مهم‌ترین این اخبار آمده است.

مهار کرونا در اواخر اردیبهشت

اظهارات متعددی درباره زمان پایان شیوع ویروس کرونا در کشور مطرح می‌شود اما هنوز زمان دقیقی برای این موضوع اعلام نشده است. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفته‌ای که سپری شد در نشستی خبری گفت که پیش‌بینی‌ها این است که در حدود اوایل اردیبهشت تا اواخر اردیبهشت بیماری کرونا رو به کاهش برود نه اینکه بیماری صفر شود و نه اینکه ویروس از بین برود.

روند نزولی شیوع کرونا در کشور

همچنین به‌گفته معاون وزیر بهداشت شیوع بیماری کرونا در کل کشور روند نزولی گرفته است. او گفت: با تلاش‌های مسئولان و همکاری مردم برای اولین بار در یک ماه گذشته تعداد بیمارانی که فوت می‌کردند به زیر صد نفر در روز کاهش یافته و در حال حاضر در ۲۵ درصد استان‌ها تعداد ابتلای جدید کمتر از ۱۰ نفر گزارش شده است.

آخرین آمار مبتلایان به کرونا

همچنین بنا به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۶۳۸۹ نفر رسیده است و تا امروز ۴۷۷۷ نفر از بیماران، جان باخته‌اند و ۴۹۹۳۳ نفر از بیماران نیز، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

«فاوی‌پیراویر» و درمان مبتلایان به کرونا

اخیرا استفاده از داروی فاوی‌پیراویر (Favipiravir) برای درمان بیماری کرونا مطرح شده است. فاوی‌پیراویر که با اسامی «T-705»، «آویگان یا فاویلاویر» هم شناخته می‌شود یک داروی ضد ویروسی است که توسط شرکت «تویاما کمیکال» (وابسته به گروه فوجی فیلم) ژاپن با فعالیت بر علیه بسیاری از ویروس‌ها RNA تولید می‌شود. رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات وزارت بهداشت با بیان اینکه داروی فاوی‌پیراویر در ایران موجود است، گفت که در حال تست آن روی حداقل ۲۰۰ بیمار کرونایی هستیم و جواب آن به زودی مشخص می‌شود. با این حال در پی نگرانی مردم از ابتلا به ویروس کرونا و مراجعه آنها به مطب‌ها، برخی پزشکان داروی «فاوی‌پیراویر یا آویگان» را تجویز کرده‌اند که خانواده این بیماران دچار سردرگمی و نگرانی شده‌اند چون موفق به یافتن آن نشدند. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت نیز درباره تجویز داروی فاوی‌پیراویر گفت: متأسفانه افرادی که داروی فاوی‌پیراویر را تجویز می‌کنند بیماران را به بازار سیاه ارجاع می‌دهند که در آنجا نیز داروی تقلبی وجود دارد. بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره نظارت مجلس بر تجویز این دارو گفت: اگر فردی استفاده از داروی فاوی‌پیراویر را تجویز کند تخلف کرده است و اگر گزارشی در این زمینه ارائه شود حتما بررسی می‌شود. تجویز داروها باید طبق پروتکل وزارت بهداشت انجام شود و نباید در این شرایط بحران کرونا، تجویز دارو موجب نگرانی و اضطراب بیماران شود.

بحران کرونا و خشونت خانگی

اختلافات خانوادگی و خشونت خانگی موضوعی است که این روزها با شیوع بیماری کرونا مورد توجه قرار گرفته تا جایی که دبیر کل سازمان ملل متحد از افزایش وحشت‌آور آن در دوران قرنطینه خبر می‌دهد و از همه دولت‌ها می‌خواهد در آیین‌نامه‌های مبارزه با کرونا دستورالعمل‌هایی را هم برای کاهش خشونت علیه زنان اعمال کنند. در ایران نیز بنا به ادعای مسئولان بهزیستی آمار تماس با اورژانس اجتماعی و اعلام خشونت‌های خانگی تغییر محسوسی نداشته است. هرچند بهزاد وحیدنیا، مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی از افزایش تماس‌ها با خط مشاوره بهزیستی خبر داده و می‌گوید ۵۰ درصد این تماس‌ها مربوط به کروناست. اما تماس گیرنده‌ها در این ارتباطات از نگرانی‌های خود برای اعضای خانواده و ترس از مرگ سخن می‌گویند. حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی نیز با بیان اینکه آمار تماس‌های اورژانس اجتماعی درباره اختلافات خانوادگی و خشونت خانگی افزایش نداشته است، گفت که ماندن در خانه در شرایط بحران کرونا و مسائل اقتصادی می‌تواند اختلافات خانوادگی و خشونت خانگی را افزایش دهد. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین تاکید کرد که اگر هموطنان با مورد خشونت خانگی که شامل همه موارد کودک آزاری، همسرآزاری، سالمند آزاری و معلول آزاری است برخورد کردند، حتما با اورژانس اجتماعی(۱۲۳) تماس بگیرند و مورد خشونت را گزارش دهند تا اگر موارد اورژانسی باشد، همکاران ما مداخلات لازم را انجام دهند.

رزرو صندلی اتوبوس

علی‌رغم محدودیت‌هایی که در پی شیوع کرونا در کشور اعمال شد با افزایش بار ترافیکی و همچنین افزایش مسافران در بخش حمل و نقل عمومی مواجه شدیم. حجم ترافیک و حضور مسافران در متروی تهران باعث نگرانی‌هایی شد و مسئولان ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از این افزایش ترافیک ابراز نگرانی کردند. یکی از طرح‌هایی که در شهر تهران به عنوان پر جمعیت‌ترین شهر ایران مطرح شد آغاز به کار نرم‌افزاری برای رزرو صندلی اتوبوس‌های دربستی بود که محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران درباره آن گفت که طرح رزرو صندلی برای اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی نیست. او گفت: این طرح برای ناوگان اتوبوسرانی نیست، بلکه یک استارتاپ، اپلیکیشنی را به نام «به همراه» طراحی کرده که مردم در صورتیکه مایل نباشند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، می توانند با در اختیار گرفتن یک مینی‌بوس یا اتوبوس خصوصی دربستی، با درج مبداء و مقصد خود، از این طرح برای صندلی‌های این مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های دربستی استفاده کنند.

توقف اجرای طرح ترافیک تهران

قرار شد طرح ترافیک تهران در هفته‌ای که گذشت اجرا شود اما اجرای این طرح با مخالفت ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا واقع شد. سعید نمکی، وزیر بهداشت در این رابطه گفت: اجرای طرح ترافیک در تهران بزرگ و کلان‌شهرها وجود دارد. در آخرین نشستی که در وزارت کشور برگزار شد، طرح ترافیک از تهران برداشته شد، چرا که به‌نظر می‌رسد در شرایطی که وسایل نقلیه عمومی ما برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تکافو نمی‌کند، وسیله نقلیه شخصی یکی از مطمئن‌ترین شیوه‌های استفاده و رفت‌وآمد است و ما باید مردم را ترغیب کنیم تا برای اجرای اصله‌گذاری هوشمند از وسیله نقلیه عمومی کمتر استفاده کرده و عمدتاً به سمت استفاده از وسایل نقلیه شخصی روند. به همین دلیل پیشنهاد ما این بود که طرح ترافیک در تهران لغو شود که در کمیته هم مصوب شد. پس از اظهار نظر وزیر بهداشت، غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران نیز اعلام کرد که طرح ترافیک تا اطلاع ثانوی در تهران اجرا نمی‌شود.

در پی لغو طرح ترافیک به دنبال دستور ستاد ملی کرونا، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نیز از افزایش ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی تهران خبر داد و گفت حذف طرح ترافیک در راستای کاهش بار ترافیکی حمل و نقل عمومی است.

ساخت قطعات جدید بهشت زهرا(س) پس از کرونا

مدت‌هاست که مسئولان شهرداری تهران از ایجاد قطعات جدید در بهشت زهرا(س) خبر می‌دهند اما با توجه به شیوع ویروس کرونا، یزدانی معاون شهردار تهران از ایجاد قطعه جدید در بهشت زهرا (س) پس از شیوع کرونا خبر داد. یزدانی که در جلسه علنی شورای شهر تهران حضور یافته بود در خصوص اقدامات انجام شده در سازمان بهشت زهرا (س) گفت: تجهیز مجتمع عروجیان به سردخانه ۴۰ فوتی و ۲ سردخانه کندویی، تجهیز و آماده سازی سوله‌های بحران مستقر در بهشت زهرا (س) و اختصاص ۲ دستگاه کانتینر ۱۲ متری یخچال دار، ایجاد قطعه جدید و قبر چینی به تعداد ۱۰ هزار قبر، آغاز طراحی و ساخت مرکز تطهیر مجهز و ایزوله با هدف افزایش ظرفیت پذیرش اموات (عروجیان ۲) در مواقع بحرانی در محل سوله‌های بحران، نظارت دائم بر سیستم تصفیه خانه سالن‌های تطهیر بهشت زهرا (س) توسط شرکت آب و فاضلاب استان تهران و نصب دستگاه پایش از راه دور و کلر زنی در تصفیه خانه از جمله فعایت‌های صورت گرفته در مجموعه بهشت زهرای تهران بوده است.

ثبت‌نام وام یک میلیون تومانی فقط با شماره 6369

با تصمیم دولت و در راستای برنامه‌های حمایتی دولت از آسیب دیدگان کرونا، تسهیلات یک میلیون تومانی به یارانه‌بگیران تخصیص می‌یابد. بر این اساس هر چند تمامی سرپرستان ۲۳ میلیون خانوار مجاز هستند از تسهیلات یک میلیون تومانی ویژه کرونا بهره بگیرند اما ۴ میلیون خانوار خاص که شدت آسیبب آنها از شیوع کرونا بالاتر تلقی می شود، مجاز هستند از تسهیلاتی بین یک تا دو میلیون تومان بهره ببرند که البته این رقم نیز قرض الحسنه خواهد بود و بازپرداخت آن با تنفسی چهار ماهه در دستور کار قرار می‌گیرد. سرهنگ دوم علی محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفت شهروندان برای دریافت وام یک میلیونی کرونا لازم است کد ملی سرپرست خانوار را حداکثر تا روز یکشنبه 31 فروردین ماه سال جاری از شماره تلفن همراهی که به نام سرپرت خانوار است به شماره ۶۳۶۹ پیامک کنند. او افزود: اطلاع رسانی یا ثبت تقاضای وام با هر سر شماره‌ای غیر از این سر شماره، دامی از سوی شیادان و مجرمان سایبری است و آنها تلاش می‌کنند تا شهروندان را اغفال کرده و اطلاعات بانکی آنها را به سرقت ببرند.

تغییر زمان برگزاری آزمون اخذ پروانه کارشناسی رسمی دادگستری

همچنین در پی شیوع ویروس کرونا، زمان برگزاری بسیاری از آزمون‌ها تغییر یافته است. بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، آزمون اخذ پروانه کارشناسی رسمی دادگستری - قوه قضاییه که قرار بود در تاریخ 9 خردادماه برگزار شود به تاریخ دیگری موکول شد که زمان آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

20 روز بعد از پایان امتحانات کنکور برگزار می‌شود

به گفته منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبری ستاد نقشه جامع علمی کشور، بر اساس اعلام وزیر علوم بر اساس امکانات موجود و با همکاری دستگاه‌ها، امکان برگزاری آزمون سراسری در شرایط آرام و سالم منطبق بر پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا وجود دارد و از نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور سراسری در سال جاری به صورت حضوری و با تاریخ منعطف بر اساس پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا برگزار خواهد شد. قائم مقام ستاد علم و فناوری گفت: بر این اساس مصوب شد که تاریخ برگزاری آزمون‌های حضوری باید منعطف بر اساس پروتکل‌های مصوب ستاد مقابله با کرونا تعیین شود. کبگانیان همچنین از به تصویب رسیدن برگزاری امتحانات نهایی دوره متوسطه به صورت حضوری با رعایت تمامی استانداردهای لازم و با تاریخ‌های منعطف در جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور خبر داد و گفت که حداقل باید بین برگزاری آزمون نهایی دوره متوسطه و کنکور سراسری 20 روز فاصله باشد، گفت: از نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور سراسری در سال جاری به صورت حضوری و با تاریخ منعطف بر اساس پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا برگزار خواهد شد.

ماجرای سرطان‌زا بودن داروی «رانیتیدین»

حدود ۲ سال است که در بحث عدم خلوص دارو‌ها در دنیا برخی از دارو‌ها شناخته شده و آخرین دارویی که در موردش صحبت شد رانیتیدین بود. در هفته‌ای که سپری شد، سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌‌ای دستور جمع‌آوری و حذف تمامی فرآورده‌‌های رانیتیدین بازار دارویی کشور را در هفته‌ای که سپری شد، صادر کرد و از پزشکان خواست داروهای جایگزین را برای بیماران مصرف‌کننده این دارو تجویز کنند. در اطلاعیه این سازمان آمده است: داروی رانیتیدین، جزو دسته دارویی H2 بلاکرها بوده که گیرنده‌‌های هیستامین را غیرفعال و مانع ترشح اسید از سلول‌‌های معده می‌شود؛ این دارو با کاهش اسید معده در درمان مشکلات گوارشی ناشی از افزایش اسید معده از حدود 40 سال قبل در بازار دارویی دنیا استفاده می‌شود. مطابق بررسی‌‌های آزمایشگاهی انجام‌شده توسط مراجع معتبر بین‌‌المللی در اواخر سپتامبر سال 2019(معادل مهرماه سال 1398)، سطوح پایین نوعی از ناخالصی نیتروزآمینی به‌نام NDMA در فرآورده‌‌های رانیتیدین شناسایی شد، ولی با توجه به عدم وجود شواهد علمی کافی برای توصیه‌ عدم استفاده از این دارو در آن زمان، تحقیقات لازم ادامه یافت. بر اساس نتایج اخیر به‌دست‌آمده از بررسی‌‌های آزمایشگاهی، در تاریخ اول آوریل 2020 (معادل 13 فروردین 1399) FDA خبر حذف و جمع‌‌آوری کلیه فرآورده‌‌های رانیتیدین را از بازار دارویی خود اعلام کرد.

ایران در شرایط ترسالی

با بارش‌های فروردین ماه در نقاط مختلف کشور، بسیاری از کارشناسان هواشناسی اعلام کردند که ایران وارد ترسالی شده است. احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی با تایید این موضوع گفت که با دو سال افزایش بارش نمی‌توان ادعا کرد که کشور وارد دوره بلندمدت ترسالی شده است. او تاکید کرد که ایران از نظر هواشناسی در شرایط ترسالی قرار دارد و بارش‌ها نسبت به بلندمدت برای امسال در اکثر نقاط کشور بیش از نرمال است.

نقض رای پرونده نجفی در دیوان عالی کشور

حمیدرضا گودرزی، وکیل محمدعلی نجفی با اعلام اینکه رأی موکلم در دیوان عالی کشور نقض شده است، گفت در پرونده آقای نجفی مساله مهم این است که اگر دیوان عالی کشور نقصی به پرونده می‌گرفت باید پرونده به شعبه رسیدگی کننده یعنی شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران بازمی‌گشت اما اکنون دیوان عالی کشور پرونده را به شعبه هم عرض ارجاع داده و مفهوم این است که قتل را شبه عمد می‌داند. او تاکید کرد: وقتی شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران آقای نجفی را به لحاظ قتل عمد محکوم کرد، این حکم را با قوانین موضوعه سازگار ندانستیم و از این رو در دیوان عالی کشور برای صدور این دادنامه فرجام خواهی کردیم. روزهای ابتدایی ماه خرداد 98 بود که ساعاتی پس از وقوع حادثه، محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران به قتل همسر دومش میترا استاد اعتراف کرد و دستگیر شد.

بازداشت محمود شهریاری

«محمود شهریاری» مجری سابق تلویزیون نیز در هفته‌ای که سپری شد بازداشت شد. شهریاری یکی از افرادی است که به انتشار شایعات و دروغ در فضای مجازی می‌پرداخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار