رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در ویدئو کنفرانس:

تاکنون 30درصد جامعه به کرونا مبتلا شدند

زنجان (پانا) - رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان از ابتلای 30درصد جامعه به کرونا خبرداد و گفت مراقبت‌ها و پیشگیری‌ها سبب شد تا روند ابتلا به کرونا نزولی شود.

کد مطلب: ۱۰۳۶۵۶۳
لینک کوتاه کپی شد
تاکنون 30درصد جامعه به کرونا مبتلا شدند

قزلباش در این جلسه گفت:« اکنون سازمان جهانی بهداشت، دانشمندان و محققان پذیرفته‌اند که با یک بیماری روبرو هستیم که تاکنون نه واکسنی برای آن ساخته شده است و نه داروی خاصی برای درمان دارد. برای اینکه این بیماری نیز همانند سایر بیماری‌ها بومی شده و به شرایط معمولی همانند آنفلوآنزا تبدیل شود، باید تعدادی از افراد جامعه به آن مبتلا شوند و ایمنی نسبی را در برابر آن پیدا کنند تا این بیماری به صورت تک گیر افراد را مبتلا کند.»

قزلباش افزود: «ایمنی به دو حالت ایجاد می‌شود؛ یا باید مردم به بیماری مبتلا شوند و ایمنی نسبی در برابر آن پیدا کنند و یا باید واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تولید و ایمنی مصنوعی را برای افراد ایجاد کند. اگر این ایمنی ایجاد نشود، ویروس می‌تواند در هر زمانی افراد را مبتلا کند.»

وی در مورد شناسایی افراد مبتلا تصریح کرد: «شناسایی افراد مبتلا با سیستم غربالگری خود را مورد آزمایش قرار داده‌اند و اگر مورد مشکوکی باشد باید با حفظ کرامت انسانی اقدامات لازم برای شناسایی و درمان او انجام شود.»

قزلباش با اشاره به روش‌های سنتی درمان بیماری کرونا گفت: «تاکنون هیچ روش درمانی مشخصی چه به لحاظ دارویی و چه سنتی برای درمان بیماری ثابت نشده است. همه به نوعی در تلاشند به مردم کمک کنند تا کمتر کارشان به بیمارستان کشیده شود. طب سنتی هم با این هدف عمل می‌کند، ولی تاکنون هیچ روش درمان قطعی خاصی به طریق طب سنتی ثابت نشده است.»

وی افزود: «در کل دنیا حدود 150 دارو برای درمان این بیماری مورد ارزیابی قرار گرفته است. در دوره‌ 45 تا 50 روز شروع این بیماری در ایران، پروتکل‌های وزارت بهداشت هر چند روز یک بار تغییر پیدا کرده است. علت آن ارائه مقاله‌هایی است که تأثیر داروهای جدید را پیشنهاد می‌کنند، متاسفانه به دلیل عوارض ناشی از داروهای پیشنهادی اکثر آنها پس از چند روز کنارگذاشته شده اند.»

قزلباش با اشاره به ایجاد ایمنی در سطح جامعه گفت: «برای رسیدن به ایمنی امیدواریم واکسنی برای این بیماری تولید شود. ولی برای رسیدن به ایمنی طبیعی، طبق فرمول R Zero باید ببینیم هر فرد مبتلا چند نفر را آلوده می‌کند. اگر موفق شویم بیماری را به صورتی مدیریت کنیم که این عدد را کاهش دهیم نسبت افرادی که نیاز به ابتلا هستند تا جامعه ایمن شود متفاوت خواهد بود. این آمار قبل از عید با ابتلای 60 درصد حاصل می‌شد. با اقدامات صورت گرفته این آمار به 30 درصد افراد کاهش پیدا کرده است. اگر این آمار به 6 درصد جامعه کاهش پیدا کند تعداد مبتلایان بسیار کمتر خواهد بود. در شرایط کنونی با نبود واکسن تنها رفتار مردم، رعایت اصول اصلی بهداشتی و ایمنی است.»

قزلباش تصریح کرد: « با فعالیت‌های زودهنگام و برنامه‌های انجام شده همانند، تست نیروهای خارجی(چینی)، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و آموزش وسیع در سطح استان، شیوع این بیماری در سطح استان، 14 روز به تعویق افتاد. در طول این 14 روز زیرساخت‌های لازم برای تهیه‌ مواد ضد عفونی، ماسک، تجهیزات پزشکی و تجهیز بیمارستان‌ها انجام شد. همین آمادگی باعث شد که در سطح استان شاهد پیک بیماری و هجوم بیماران به بیمارستان نباشیم. بیشترین آمار بیماران بستری 370 تخت بوده و روند ابتلا در یک خط افقی قرار داشت که اینها خود نشان دهنده‌ کنترل بیماری در سطح استان بود.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تأکید کرد: « با قطع زنجیره‌ فاصله گذاری اجتماعی، شاهد اوج گیری بیماری و عواقب ناشی از آن خواهیم بود، پس باید فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان رعایت شود تا این بیماری کم کم ازبین برود یا بتوان واکسنی برای آن کشف کرد.»

قزلباش آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا را به شرح زیر اعلام کرد:« آمار تجمیعی بستریان 2304 مورد، تعداد افراد بستری 306 مورد، موارد مثبت کلی بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی 833 مورد، موارد مثبت 24 ساعت گذشته 13 مورد و موارد فوتی تا به امروز 83 مورد است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار