قیمت نفت تا سه سال دیگر پایین خواهد ماند

تهران (پانا) - صندوق بین المللی پول (IMF) در آخرین نسخه گزارش دورنمای اقتصادی جهان ضمن پیش بینی رشد منفی سه درصدی اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰، قیمت هر بشکه نفت را ۳۵ دلار پیش بینی کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۶۵۶۰
لینک کوتاه کپی شد
قیمت نفت تا سه سال دیگر پایین خواهد ماند

به گزارش ایسنا، این وام دهنده جهانی در گزارش ژانویه خود قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۰ را ۵۸ دلار و سه سنت و قیمت سال ۲۰۲۱ را ۵۵ دلار و ۳۱ سنت پیش بینی کرده بود.

قیمت نفت در حال حاضر با وجود توافق اوپک پلاس با کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز در ماه های مه و ژوئن، پایین تر از قیمت مورد پیش بینی صندوق بین المللی پول معامله می شود.

جیان ماریا میلسی فرتی، نایب رییس دپارتمان تحقیقاتی صندوق بین المللی پول به خبرنگاران گفت: توافق کاهش تولید اوپک پلاس به تثبیت بازار کمک خواهد کرد با این حال قیمتهای آتی بعید است به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا برگردند.

طبق گزارش صندوق بین المللی پول، بازارهای آتی نشان می دهند که قیمت هر بشکه نفت تا سال ۲۰۲۳ پایین ۴۵ دلار خواهد ماند که حدود ۲۵ درصد کمتر از میانگین قیمت سال ۲۰۱۹ خواهد بود و ضعیف ماندن تقاضا را منعکس می کند. انتظار می رود این تحولات روی صادرکنندگان نفت که درآمدها و صادرات غیرمتنوعی دارند به خصوص آن دسته از تولیدکنندگانی که هزینه بالایی دارند، تاثیر بگذارد و شوک ناشی از تورم داخلی، شرایط مالی جهانی محدودتر و تقاضای خارجی ضعیفتر را تشدید کند.

در ادامه گزارش صندوق آمده است: رشد اقتصادی صادرکنندگان نفت در سال ۲۰۲۰ به دلیل ریزش قیمت نفت به میزان ۴.۴ درصد منفی می شود. اقتصاد صادرکنندگان نفت در خاورمیانه و آسیای مرکزی ۳.۹ درصد کوچک می شود و تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی ۲.۳ درصد، امارات متحده عربی ۳.۵ درصد و عراق ۴.۷ درصد منقبض خواهد شد.

بر اساس گزارش پلاتس، موسسه فاینانس بین المللی (IIF) مستقر در واشنگتن هم در گزارش جدیدی، در پی توافق کاهش تولید اوپک پلاس میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت تا آوریل سال ۲۰۲۲ را ۴۰ دلار پیش بینی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار