برقراری ارتباط دوسویه معلم و دانش آموز در قالب شبکه آموزش دانش آموزی (شاد)؛ انقلابی نوین در شیوه های آموزشی

مشهد(پانا)- با حضور مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، معاون آموزش ابتدایی این اداره کل و جمعی از نمایندگان مدیران مدارس مشهد نواقص، اشکالات و نقاط ضعف و قوت شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۰۳۶۴۷۶
لینک کوتاه کپی شد
برقراری ارتباط دوسویه معلم و دانش آموز در قالب شبکه آموزش دانش آموزی (شاد)؛  انقلابی نوین در شیوه های آموزشی

قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان در جمع برخی نمایندگان مدیران مدارس مشهد گفت: پس از شیوع ویروس کرونا و تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا، تعطیلی ناخواسته مدارس جهت قطع شدن زنجیره شیوع این ویروس صورت گرفت. به تبع آن اوضاع به گونه ای رقم خورد که امکان بازگشایی مدارس حاصل نشد اما علیرغم تعطیلی مدارس آموزش تعطیل نشد و بسیاری از معلمان و دبیران خراسان رضوی به صورت خودجوش به سمت آموزش های مجازی حرکت کردند و این استراتژی توسط استان و کشور پیگیری شد و بستر آموزش های مجازی پایه ریزی شد.

وی افزود: در ادامه این روند بخشی از دروس در رسانه ملی ضبط و پخش شد، برخی از محتواها در سایت اداره کل آموزش و پرورش استان به صورت آفلاین بارگذاری شد و تدریس برخی محتواها نیز به صورت آنلاین و برخط انجام شد که همگی این شیوه ها به استمرار آموزش و یادگیری کمک کرد اما در نهایت نظرسنجی ها نشان داد بیشترین رضایت مندی از کلاس هایی بود که بصورت غیرمتمرکز توسط معلمان و دبیران انجام شد چرا که معلم با توجه به شناخت از دانش آموزان خود، شیوه تدریس کار شده و بودجه بندی دروس، آموزش مجازی را مهیا ساخت و نتیجه بخش تر بود.

خدابنده ادامه داد: به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش بستر دوسویه ارتباط و آموزش بین معلم و دانش آموز را در فضای مجازی در قالب شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) راه اندازی نمود که با بسیاری از سامانه های موجود در آموزش و پرورش از جمله سناد لینک است و ضمن اینکه اطلاعات مدیران، معلمان و دانش آموزان نیز در آن کاملا محفوظ خواهد ماند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: در طول هفته گذشته بسیاری از نواقص و اشکالات پیام رسان شاد برطرف شد و هر روز این پیام رسان تکمیل تر می شود و تلاش می کند آموزش را در فضای مجازی تسهیل تر کند.

وی تصریح کرد: امروزه شیوه های تدریس در دنیا تغییر کرده و ویروس کرونا علیرغم خسارت ها و تهدیداتش به نوعی به فرصت تبدیل شد و شیوه های تدریس و کلاس داری را تغییر داد تا این بروز رسانی و انقلاب شیوه های آموزشی از نقطه ای آغاز گردد و می تواند در آینده نیز مورد استفاده قرار گیرد.

خدابنده خاطرنشان کرد: حدود 650 هزار دانش آموز در مشهد مشغول به تحصیل هستند و زیرساخت اینترنت برای همه آن ها فراهم است اما قریب به دو هزار مدرسه در سطح استان از امکان دستیابی به اینترنت محروم بودند و این تهدید باعث شد طی توافقی که صورت گرفت تا پایان اردیبهشت همه آن مدارس به اینترنت متصل شوند و از آموزش های مجازی بهره مند شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: همچنین برخی از مدارس و دانش آموزان محروم و حاشیه شهر امکان دسترسی به گوشی اندروید و یا تبلت را ندارند که در این زمینه نیز خیرین نیک اندیش قول مساعدت را داده اند و همه این موارد از دستاوردهای آموزش مجازی است که در حال رقم خوردن است.

قابل ذکر است ابوالحسن حقیقی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی در این جلسه گفت: بسیاری از اشکالات و نواقص شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) برطرف شده است و ایرادات این شبکه توسط این معاونت بطور روزانه رصد شده و به وزارت آموزش و پرورش منتقل می شود و این شبکه روز به روز در حال ارتقاء است و خوشبختانه تا به امروز قریب به پنج هزار و 920 دبستان استان در این شبکه فعال شده اند.

وی افزود: هوشمند سازی مدارس یکی از مواردی است که در سند تحول بنیادین به آن توجه ویژه شده و مدرسه هوشمند باید همزمان در هر سه محور تجهیزات، زیرساخت ها و توانمندی نیروی انسانی پیشتاز باشد و تهدید ویروس کرونا منجر به فرصت شده و سبب ارتقاء مدارس هوشمند گردیده است.

حقیقی تصریح کرد: همانطور که در گذشته مدیر مدرسه مسئولیت فضای حقیقی مدرسه را برعهده داشت امروز نیز مدیر مسئول فضای مجازی مدرسه است و ارتباط میان معلمان و دانش آموزان را برقرار می کند و در این بین نقشی کلیدی ایفا می کند ضمن اینکه همراهی اولیاء گرامی نیز می تواند به بهتر اجرا شدن این آموزش ها کمک کند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه از برگزاری دوره های توانمند سازی همکاران فرهنگی در جهت ارتقاء مهارت تولید محتواهای الکترونیکی در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: خوشبختانه فعالیت دوره پیش دبستانی در شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) آغاز شده و مقدمات حضور کلاس های چند پایه و عشایری در این شبکه نیز در دستور کار قرار گرفته است و به مرور بعد از مدارس مستقل به طرح اضافه خواهد شد.

وی در پایان گفت: به علت شیوع ویروس کرونا تحول بزرگی در زیرساخت های هوشمند سازی مدارس و شبکه سازی صورت گرفته که این نکته را باید به فال نیک گرفت.

شایان ذکر است در پایان این جلسه مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با برخی معلمان در حال تدریس در شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) استان به صورت زنده گفتگو کرد و نقاط ضعف و قوت این شبکه را مورد بررسی قرار دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار