معصومه ابتکار: تماس با خطوط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی عامل بازدارندگی جرم است

تهران (پانا) - معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده ضمن تاکید بر اینکه خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی کارکرد پیشگیری از جرم و بازدارندگی دارد، گفت: اطلاع‌رسانی از خطوط اورژانس اجتماعی منجر می‌شود افراد آزاردهنده، مجرم و آسیب زننده هم با دیدن چنین پیامکی، متوجه شوند این خدمات مانع تخلف آنان است.

کد مطلب: ۱۰۳۶۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد
معصومه ابتکار: تماس با خطوط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی عامل بازدارندگی جرم است

به گزارش معاونت امور زنان و خانواده، معصومه ابتکار با بیان این موضوع که با شیوع کرونا، ایجاد محدودیت هایی برای جابجایی و تاکید بر ماندن در خانه و فاصله گذاری اجتماعی یکی از پروتکل های رایج تمامی جوامع درگیر شده است، افزود: این امر باعث می شود اعضای خانواده زمان بیشتری را با هم سپری کنند؛ زمانی که از یک سو بسیار خوب است و از سویی دیگر با وجود نگرانی هایی که این بیماری برای افراد به وجود آورده و به تبع استرس را افزایش داده است احتمال بوجود آمدن تنش هایی در رفتار و مناسبات بین اعضای خانواده دوچندان شده است.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر بحران کرونا و ایجاد شرایط قرنطینه، آسیب های اقتصادی به همراه داشته و بار مسائلی مانند بیکاری و مشکلاتی از این قبیل را بر دوش خانواده ها نهاده است که ضرورت اتخاذ تدابیری نسبت به آن می رفت. چنانکه در کشورهای دیگر دنیا هم گزارش هایی داشتیم حاکی از این که مساله تنش های خانوادگی و درگیری ها در دوران کرونا رو به افزایش است تا آنجا که عنوان شد آمار تقاضای طلاق در کشور چین چندین برابر شده است.

به گزارش ایرنا، اشاره ابتکار به پیامکی است که روز جمعه ۲۲ فروردین برای مردم ارسال شد.

در این پیامک تاکید شده است:‌ در صورت مشاهده یا مواجهه با موارد کودک آزاری، همسر آزاری در ایام کرونا، برای دریافت خدمات اجتماعی - روانی به صورت رایگان و شبانه روزی با شماره تلفن ۱۲۳، اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، تماس بگیرید.

کیانوش جهانپور سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره پیامک صادر شده امروز مبنی بر گزارش کودک آزاری به سامانه ۱۲۳ گفت: پیامک صادر شده امروز در مورد کودک آزاری مربوط به وزارت بهداشت نبود. این پیامک احتمالا از طرف سازمان بهزیستی و با هماهنگی وزارت ارتباطات ارسال شده است. موضوع کودک آزاری هم در حوزه بهزیستی است.

رونمایی از ۷ پادکست و اینفوگراف برای بهبود روابط و کاهش تنش ها میان اعضای خانواده

معاون رئیس جمهوری با اشاره به عملکرد معاونت امور زنان و خانواده در دوران بحران کرونا و در جهت تحکیم خانواده یادآور شد: موضوع خانواده یکی از ماموریت های معاونت امور زنان و خانواده است که براساس آن طرح گفت وگوی ملی خانواده را از سال ۹۶ آغاز کردیم، طرحی که به آسیب های خانواده و لزوم تقویت مهارت های ارتباطی بین اعضای خانواده تاکید دارد.

وی درباره این طرح توضیح داد: این طرح در حال حاضر در ۳۱ استان اجرایی شده و دور دوم آن هم با نشست های زیادی که با فعالان و صاحبنظران داشتیم عملیاتی شده که در سال ۹۹ هم ادامه دارد. به طور کلی ما مسائلی در جهت تحکیم خانواده و تقویت مهارت های ارتباطی بین اعضای خانواده و توجه دادن به گفت وگوی بین نسلی و ضرورت این که ما ارتباط درستی را بتوانیم در اعضای خانواده برقرار کنیم را در این گفت و گوی ملی خانواده گنجاندیم که به جدیت آن را دنبال می کنیم.

معاون رئیس جهوری خاطرنشان کرد: در این شرایط خاص کرونا از این ظرفیت ها استفاده کردیم ضمن این که برای پیشگیری از آسیب های ارتباطی داخل خانواده، پادکست هایی را تحت عنوان «خانمان» تهیه کردیم که سومین پادکست آن رونمایی شد.

وی با بیان این که سری نخست هفت پادکست در حال ارائه است، تصریح کرد: پادکست های کوتاه و آموزنده ای است که اعضای خانواده می توانند از آن استفاده کنند ضمن این که دربردارنده اینفوگراف است که روش های های بهبود روابط و کاهش تنش ها میان اعضای خانواده را نمایش می دهد. از همه خانواده ها دعوت می کنم حتما ببینند و استفاده کنند.

ضرورت معرفی بیشتر عملکرد اورژانس اجتماعی برای تمامی اقشار اجتماعی

ابتکار در بخشی دیگر از این گفت وگو، یکی دیگر از کارهایی که در معاونت امور زنان و خانواده طی دو سال اخیر مورد توجه قرار گرفت را حمایت از اورژانس اجتماعی عنوان کرد و گفت: اورژانس اجتماعی که زیر نظر سازمان بهزیستی کشور فعالیت دارد به عنوان یکی از شرکا و هم پیمانان ما در بحث تحکیم خانواده مورد حمایت ویژه معاونت است که طی آن طرح ها و موافقتنامه های مشترکی به امضا رسیده است از جمله برگزاری دوره آموزشی برای کارکنان اورژانس اجتماعی ۱۲۳، برگزاری مراسمی برای تقدیر از کارشناسان اورژانس اجتماعی و بازدیدهای متعددی که از مراکز استانی و بسیاری از شهرستان های اورژانس اجتماعی داشتیم. چرا که معتقدیم اورژانس اجتماعی به عنوان یک سازوکار موثر برای مداخله در آسیب های خانواده است.

معاون رئیس جمهوری یادآور شد: در بررسی هایی که داشتیم یکی از کمبودها مساله شناخت مردم از کارایی اورژانس اجتماعی بود مخصوصا کسانی که خود یا اطرافیانشان در معرض خطر و آسیب هستند. بر همین اساس و با توجه به شرایطی که الان وجود دارد تصمیم گرفتیم با همکاران خود در سازمان بهزیستی کشور و همینطور بخش های مرتبط، پیامکی به منظور آموزش و ارایه اطلاعات کافی از اورژانس اجتماعی و معرفی امکان استفاده از خطوط ۱۲۳ به همه مردم اطلاع رسانی شود تا در مواردی که آسیبی آنان را تهدید کرد بتوانند با اورژانس اجتماعی ۱۲۳ تماس بگیرند تا این آسیب را مهار کنیم.

وی با تاکید بر این که در واقع این شماره می تواند به تحکیم بنیان خانواده کمک کند، خاطرنشان کرد: این خطوط صرفا مبتنی بر یک جنسیت نیست بلکه فراجنسیتی بوده و با هرگونه آسیب یا خشونتی که بخواهد خانواده را متزلزل کند مقابله می کند.

معاون رئیس جمهوری با ابراز تاسف از این که متاسفانه برخی افراد تندرو بدون در نظر گرفتن واقعیت های اجتماعی، تماس با خطوط اورژانس اجتماعی را به نوعی به خطر انداختن بنیان خانواده تلقی می کنند، گفت: اورژانس اجتماعی اگر درست تبلیغ و معرفی شود هم به فردی اعم از کودک، زن یا مردی که در معرض آسیب است و با این شماره تماس می گیرد امدادرسانی می کند و هم فردی که در جریان اذیت و آزار دیگری است را بر اساس مسئولیت اخلاقی و شرعی و انسانی، مجاب می کند در مقابل این خشونت یا آزار سکوت نکند و اطلاع رسانی کند.

ابتکار تصریح کرد: علاوه بر مواردی که اشاره شد، اطلاع رسانی از این خطوط اورژانس اجتماعی منجر می شود افراد آزاردهنده و مجرم و آسیب زننده هم با دیدن چنین پیامکی، متوجه شوند این خدمات مانع تخلف و پیشگیری از جرم و به نوعی بازدارنده خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار