گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور قرائت شد

تهران (پانا) - رئیس دیوان محاسبات کل کشور با حضور در مجلس برای قرائت گزارش تفریغ بودجه ۹۷، شرایط کرونایی را علت تاخیر در قرائت این گزارش عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۶۳۳۵
لینک کوتاه کپی شد
گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور قرائت شد

به گزارش ایرنا، «عادل آذر» روز سه‌شنبه در جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی درباره گزارش تفریغ بودجه ۹۷ گفت: خوب بود که گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ همان طورکه قانون مقرر کرده است قبل از بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ قرائت می‌شد اما شرایط کرونایی باعث شد که ما آن را به موقع قرائت نکنیم.

رییس دیوان محاسبات کل کشور افزود: این تأخیر ۲ تا ۳ درصد از محتوای تفریغ را تحت تأثیر لایحه و قرائت دیرتر از بررسی لایحه قرار می‌دهد حدود ۹۷ درصد آن بحث‌های محتوایی، قانونگذاری و اطلاع‌رسانی است که حتماً موثر خواهد بود و به کار خواهد آمد.

آذر در توضیح خلاصه گزارش تفریغ بودجه ۱۳۹۷ کل کشور، تصریح کرد: این گزارش به عنوان سی‌امین گزارش تفریغ بودجه بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مستند به اصل ۵۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده ۲۱۹ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به‌رغم کاهش ۲ ماهه فرصت زمانی دیوان محاسبات کشور با توجه به تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌ سرمایه‌ای و مالی سال ۱۳۹۷ کل کشور، در موعد مقرر قانونی تهیه و در جلسه علنی مورخ سی دی‌ماه ۹۸ مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و ما به موقع آن را تحویل دادیم.

وی خاطرنشان کرد: این گزارش در بستر سامانه نظارت الکترونیکی دیوان محاسبات کل کشور به‌شکل تمام الکترونیک تهیه شده است.

رییس دیوان محاسبات کل کشور اضافه کرد: دیوان محاسبات کل کشور در بررسی بالغ بر سه هزار و ۷۰۰ دستگاه اجرایی، بررسی و تلفیق حدود ۵ هزار و ۸۰۰ گزارش حسابرسی تبصره های ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، بررسی گزارش‌های تلفیقی تعداد ۲۱۱ تبصره، بند و جز در کارگروه فنی- حقوقی، گزارش تفریغ ماده واحده و تبصره‌های ذیل آن را در ۵۸۵ صفحه تهیه و در هیات عمومی به تصویب رساند.

آذر ادامه داد: خلاصه گزارش تفریغ بودجه کل کشور در قالب ۴ بخش شامل منابع و مصارف، تبصره‌های ماده واحده، حسابرسی عملکرد، و نظرات و پیشنهادات تقدیم می‌شود.

بازگشت ۱۵۰۰ میلیارد تومان به خزانه‌داری

به گزارش خانه ملت، آذر در ادامه جلسه به سوالات مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که درباره شفاف سازی پرداخت ارز ۴۲۰۰تومانی، ۱۸ میلیارد دلاری که بانک مرکزی به صرافی‌ها داده است و نتیجه احکام صادر شده از سوی دیوان محاسبات پاسخ داد.

رییس دیوان محاسبات کل کشور در ادامه با بیان اینکه تفریغ بودجه هر سال از سوی هیأت‌ها تنظیم می‌شود و تا پایان اردیبهشت ماه به هیأت‌های ستاد، گزارش‌های تخلف ارائه می‌شود، عنوان کرد: در جریان تفریغ بودجه سال۹۶، سه هزار و ۳۹۸ بند تخلف در قالب ۹۷۱ پرونده گزارش حسابرسی رفته و از این تعداد ۶۸۵ دادخواست از سوی دادستان تنظیم شده است.

آذر افزود: در این زمینه هیأت‌های مستشاری رأی می‌دهند و دادستان صرفاً دادخواست می‌دهد که تاکنون ۵۰۰ رأی از ۶۸۵ دادخواست صادر شده است و ۱۵۰۰ میلیارد تومان به خزانه‌داری بازگشته که نشان می‌دهد به پرونده‌ها رسیدگی می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه این دیوان صرفاً روند مالی دستگاه‌هایی را حسابرسی می‌کند که از بودجه سالیانه استفاده می‌کنند، اظهار داشت: از این رو مبلغی که از سوی بانک مرکزی در اختیار صرافی‌های خصوصی قرار گرفته است در دیوان بررسی نشده و مسئول رسیدگی به آن قوه قضائیه است.

پزشکیان در ادامه مطرح کرد: حقوق‌های نجومی تنها ۱۱ میلیارد تومان و این همه سر و صدا کرد اما در بند ۲ حسابرسی عملکرد گزارش ، ۳۶۰ پرونده در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد که ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای کشور هزینه داشته‌اند.

عادل آذر در پاسخ به این موضوع گفت: طبق قانون در سال ۹۹، سقف پرداخت بالای ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است و بر اساس قانون سال ۹۸ مأموریت‌ها و پاداش‌ها برای حقوق‌ها مد نظر قرار گرفته نشده اما با این حال دیوان به موضوع رسیدگی کرده و با تخلفات برخورد می‌کند.

پزشکیان نایب رئیس مجلس در پایان ارائه این گزارش ضمن تشکر از دیوان محاسبات برای تدوین آن، خاطر نشان کرد: بخش‌های مختلف این گزارش به کمیسیون‌های تخصصی مربوطه ارسال می‌شود و دیوان نیز در آینده گزارشی از احکام صادره و برخوردها با متخلفان دستگاه‌های اجرایی ارائه کند ودستگاه‌های مربوطه نیز با قاطعیت با تخلفات برخورد کنند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار