سلمانی: چهارمین جشنواره ایده‌های برتر دانش‌آموزی برگزار می‌شود

تهران (پانا) - سعیده سلمانی، دبیر نخستین جشنواره کشوری خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی با اشاره به تعطیل نشدن برنامه های چهارمین جشنواره ایده های برتر دانش آموزی، از برگزاری «وبینار» در زمینه های مختلف علمی-تخصصی و با حضور کارشناسان برجسته کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۳۶۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد
سلمانی: چهارمین جشنواره ایده‌های برتر دانش‌آموزی برگزار می‌شود

مطالعات تجربی و حتی مشاهدات روزمره به روشنی نشان داده است که استعداد و خلاقیت کودکان در نظام آموزش و پرورش غیر خلاق و غیر کارآفرین است و مجالی برای بروز و شکوفایی ندارد. در واقع، جریان قدرتمند و پرتلاطم استعداد و خلاقیت نوجوانان با رسیدن به شنزار آموزش غیر خلاق به سرعت به خاموشی خواهد گرایید و نشانی از آن باقی نخواهد ماند. امروزه یکی از بسترهای شکل‌گیری و رشد تفکر خلاق، رویدادهای علمی دانش آموزی در کشور است که همیشه به لحاظ کیفیت تاثیرگذاری، محل بحث و تبادل نظر کارشناسان تعلیم و تربیت قرار دارد. در این زمینه با سعیده سلمانی، دبیر نخستین جشنواره کشوری خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در پی می‌آید.

این جشنواره کی و کجا متولد شد؟

دبیرخانه جشنواره ایده های برتر دانش آموزی از سال تحصیلی 94-93 با پیشنهاد بنده و به ابتکار پژوهش سرای دانش آموزی بصیرت ناحیه دو شهرری در سطح شهرستانهای استان تهران فعالیت خود را شروع کرد.

همه ساله جشنواره های متنوعی در سطح آموزش و پرورش کشور برگزار می‌شود، اما بسیاری از جشنواره های استعدادیابی به لحاظ ساختاری طوری سازماندهی شده‌اند که برگزیدگان خودشان را فقط تا اختتامیه همراهی می کنند و سرنوشت آنها پس از پایان رویداد به دست خودشان سپرده میشود. آیا شما برای این چالش راهکاری تدارک دیده‌اید؟

دبیرخانه جشنواره ایده های برتر دانش آموزی در طول سه دوره برگزاری، ارتباط خود را با برگزیدگان حتی بعد از اختتامیه جشنواره حفظ کرده و در حد توان و بضاعت خود، حمایت علمی و مالی ایده های برتر جهت تبدیل به طرح، ساخت و ثبت اختراع را هم در دستور کار خود قرار داده است.

چه کسانی می توانند در این دوره از جشنواره شرکت داشته باشند؟

کلیه دانش‌آموزان دوره اول متوسطه، کلیه دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه (نظری، فنی حرفه‌ای، کار دانش) و کلیه اولیای دانش آموزان، مدیران و کادر آموزشی و اجرایی مدارس کشور، به علاوه دانش آموزان مدارس ایرانی خارج از کشور و مدارس با نیازهای ویژه (استثنایی) می توانند در این جشنواره شرکت کنند.

آیا دانش آموزان در فرایند مسابقه، آموزش هایی در این زمینه می‌بینند؟

ما برای قاعده مند کردن فرآیند ایده پردازی از طریق آموزش هایی که بصورت فشرده و کاملا منحصر بفرد و از طریق سایت وکانال های ارتباطی جشنواره در دسترس داوطلبین قرار می دهیم و تلاش می کنیم تا ضمن ارائه یک تعریف درست و جامع از ایده و ایده پرداز و ایده پردازی ،تمام ابهام هایی که در ذهن مخاطبان در این مورد وجود دارد را پوشش بدهیم.

در فراخوان جشنواره به جوایز نقدی برای برگزیدگان اشاره شده است، توزیع این جوایز به چه شکلی خواهد بود؟

به ایده های برگزیده نهایی کشوری علاوه بر لوح تقدیر، جایزه کمک هزینه پژوهشی یا کمک هزینه تبدیل ایده به نوآوری و کارآفرینی تعلق می گیرد. 50 درصد کمک هزینه بصورت جایزه نقدی در مراسم اختتامیه جشنواره ملی خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی به برگزیدگان نهایی تقدیم می شود. 50 درصد باقیمانده براساس طرح توجیهی ارائه شده و برای عملیاتی شدن ایده با نظارت کارشناسان جشنواره و براساس مستندات ارائه شده پرداخت می‌شود.

برای مخاطبین این جشنواره در شرایط خاص این روزها که در حال سپری کردن روزهای قرنطینه خانگی هستند برنامه‌ریزی دیگری هم انجام شده است تا سطح آمادگی آنها برای شرکت در جشنواره حفظ شود؟

با توجه به تعطیلی زود هنگام مدارس کشور به‌دلیل شیوع جهانی ویروس کرونا و طولانی شدن این تعطیلات و اعلام قرنطینه خانگی در سطح کشور شورای سیاست گذاری و اتاق فکر جشنواره به سرعت یک کمپین را با عنوان "خلاقیت-قرنطینه-نیست" طراحی و راه اندازی کرد تا بتواند ارتباط خود را با مخاطبین از این طریق حفظ کند و گسترش بدهد. اقدام دیگر که در این روزها در اولویت قرار داده‌ شده برگزاری وبینار در زمینه های مختلف علمی-تخصصی و با حضور کارشناسان برجسته کشور برای استفاده مخاطبین است که این کار در حال حاضر در مراحل پایانی طراحی و تحقیق قرار دارد و به‌زودی اجرا خواهد شد. امروزه با توجه به نقش مهم کسب‌ وکارهای نوپا در توسعه و پیشرفت اقتصاد کشورها، کارآفرینی جایگاه ویژه و متمایزی در دنیای مدرن پیدا کرده است. درواقع، توسعه صنعتی، رشد محلی و افزایش اشتغال، همه و همه به توسعه و رشد کارآفرینی وابسته است و نوجوانان ایرانی به عنوان آینده سازان این کشور با برداشتن گام های تاثیرگذاری در چنین محفل هایی نکته حیاتی نیاز به باور داشتن به نوجوانان را متذکر می شوند.

گفت‌وگو از مینو سادات آقائی‌نژاد،خبرنگار دانش آموز منطقه۱۰ تهران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار