پرفسور خزایی در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد:

افزایش اثرگذاری شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی پس از شیوع ویروس کرونا

تهران (پانا) - پرفسور سعید خزایی با عنوان اینکه ویروس کرونا پدیده ای است که علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن اقتصاد و فرهنگ در جامعه، فضای رسانه های بین المللی را نیز تحت الشعاع قرار داده است، به نقش و عاملیت شبکه های برون مرزی در جهت شفاف سازی فضای حاکم بر جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۶۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد
افزایش اثرگذاری شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی پس از شیوع ویروس کرونا

پرفسور سعید خزایی کارشناس روابط بین الملل ویروس کرونا را پدیده ای دانست که اقتصاد، جامعه و فرهنگ را در تمامی کشور ها تحت تاثیر قرار دادهاست و درباره این موضوع به پانا گفت: صرف‌ظر از اینکه آیا این یک جنگ بیولوژیک است یا خیر، وقتی که این‌گونه حوادث رخ می‌دهد بسیاری از کشورها، سازمان ها و گروه های معاند سعی می کنند از آن به عنوان یک ابزار برای نیل به اهدافشان استفاده کنند و بر همین مقیاس بعد از وقوع و شیوع ویروس کرونا در ایران تلاش کردند روی چند محور فعالیت کنند؛ محور اول این بود که ایران یکی از کشور هایی است که به شدت باعث شیوع ویروس کرونا در کشورهای همسایه و حتی اروپا و دیگر کشورها شده، هدف از این محور این بود که در واقع ایران را از نظر اقتصادی، فرهنگی و حضوری که در کشورهای مختلف دارد تحت فشار قرار دهند، این کار باعث شد که بسیاری از کشورها مرزهای زمینی و هوایی شان را با ایران ببندند که این موضوع فشار اقتصادی زیادی روی مردم ایجاد کرد.
وی در ادامه اظهار کرد: القای ناکارآمدی سیستم درمانی در کشور سبب ایجاد نوعی یاس در مردم شد، محور بعدی ناکارآمد جلوه دادن مدیریت بحران در مقابله با این ویروس مثل امکانات بهداشتی و مسائلی شبیه به این بود که روی این محور هم فعالیت زیادی داشتند، گروه های معاند تلاش می کردند که نشان دهند در کشور ایران این توانایی، امکان و تخصص وجود ندارد که با کرونا ویروس مقابله شود، بدین طریق بیش از گذشته ایران هراسی را توسعه دادند.
خزایی در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع ویروس کرونا و همه گیری جهانی این ویروس، شبکه های برون مرزی از جمله پرس تی وی، هیسپان تی وی و العالم در شفاف سازی علل این حوادث چقدر می توانند موثر باشند، تشریح کرد: شبکه های برون مرزی ما در بسیاری از زمینه ها نقش تعیین کننده ای داشته اند، اما باید یک نکته اساسی را در نظر بگیریم که این شبکه ها می توانند با بیان بسیاری از وقایع در دنیایی که جنگ رسانه ای در جزیان است، زبان گویای واقعیات باشند، اما مشکل ما این است که این شبکه ها آن گستردگی و مخاطبان کافی را در مقایسه با شبکه های فراگیر جهانی ندارند و شبکه های برون مرزی ما از نظر بودجه و امکانات، قابل مقایسه با آن شبکه ها نیستند. در بحران پیش آمده با رصد شبکه های معاند و داخلی و سنجشی که از مدیریت افکار عمومی به دست آمد، به جرات می توان گفت که شبکه های برون مرزی ما هم از نظر پوشش اخبار و توانمندی هایی که دارند به مراتب بهتر از شبکه های بزرگ جهانی عمل کرده اند. البته باید در نظر داشت که شبکه های برون مرزی صداوسیما به خاطر محدودیت بودجه و امکاناتی که دارند، نتوانسته اند تمام اقشار و سلیقه ها را در جامعه هدفشان پوشش دهند و فقط مخاطبان خاص آنها را دنبال می کنند، اگر این مقیاس را در نظر بگیریم، بسیار خوب عمل کرده اند.
این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره بر اینکه شبکه های برون مرزی کشورمان در عین جلوگیری از دروغ سازی درباره ابعاد و چگونگی شیوع کرونا ویروس در ایران، با توجه به اقتدار و اتکا به توانمندی های داخلی، کنترل این ویروس در کشورمان را به نمایش گذاشته اند، گفت: شبکه های برون مرزی رسانه ملی با بیان بسیاری از واقعیات، حقایق و عدم سانسور سیاست های خبری رفتار کرده اند، شاید تفاوت شبکه های برون مرزی ما و دیگر شبکه ها در این است که آن ها تعداد زیادی از واقعیات را سانسور می کنند.
وی افزود: یکی از موضوعاتی که برای یک رسانه مهم است و امروزه کمتر شاهد آن هستیم، حفظ استقلال آن است؛ استقلال یعنی اینکه بتوان بدون هراس از هر محدودیتی نقدی صورت داد در این شرایط است که مخاطب اعتماد می کند. طبیعی است که به هر سیستمی مثل سیستم بهداشتی و سیستم تصمیم گیری ما نقدهایی وارد است، این نقدها را اگر بیان کنیم مخاطبان بیشتری جذب می شود؛ بنگاه های خبر پراکنی مثل بی بی سی چندین مورد تعریف و تمجید از مسائل داخلی ایران را انجام می دهند اما در کنارش زیر پوستی مسائلی را هم مطرح می کنند و بدین طریق هدایت افکار را در دست می گیرند، در نتیجه مردم به رسانه اعتماد می کنند، همه ما می دانیم رسانه پیام است و در نتیجه همین موضوع باعث می شود که مخاطبان بیشتری جذب شوند. باید ما خبر را کمی جابه جا کنیم، بتوانیم نقد کنیم و مستقل تر باشیم تا در واقع انتشار گزارش هایی را که شاید شبکه های خارجی دیگر منتشر نمی کنند، خودمان بر عهده بگیریم و اعتماد مخاطب را جلب کنیم، باید پروتکل های همکاری با خبرگزاری های نسبتا مستقل در دنیا که در واقع تبادل خبر و مسائلی شبیه به آن را صورت می دهند،گسترده تر شود.
خزایی گفت: من فکر می کنم تا همین جا شبکه های برون مرزی صداوسیما همچون پرس تی وی، العالم و… عملکرد خوبی داشته اند، با توجه به مقدورات شبکه های برون مرزی کار نسبتا خوبی انجام شده، تنوع سرگرم کننده بودن در کنار دادن خبرهای به موقع و نو کارنامه بهتری را برای شبکه های برون مرزی ایجاد می کند، الان در دنیا جنگ رسانه ای است بنابراین برای تقویت شبکه های برون مرزی کشورمان باید تلاش کنیم؛ یعنی آزادی و استقلال عمل بیشتر دادن، امکانات بیشتر، پروتکل های همکاری گسترده تر و... این ها می تواند اثر گذاری خبر ها را بیشتر کند و استفاده از چهره هایی که در دنیا شناخته شده هستند به عنوان تحلیل گر و کارشناس می تواند جذب مخاطب و اثرگذاری برنامه های این شبکه ها را بالا ببرد، من فکر می کنم این رسانه ها در آینده به شرط استقلال بیشتر قدرتمندتر از امروز ظاهر خواهند شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار