معنای رنگ‌ها در هشدارهای هواشناسی چیست

تهران (پانا) - مدت کوتاهی است که هشدارهای هواشناسی با رنگ‌های مختلف سطح‌بندی شده است که به گفته مسئولان سازمان هواشناسی هر کدام از این رنگ‌ها معنا و پیامی را اعلام می‌کند.

کد مطلب: ۱۰۳۶۲۱۹
لینک کوتاه کپی شد
معنای رنگ‌ها در هشدارهای هواشناسی چیست

صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: سازمان هواشناسی پیش از این هشدارهای را در قالب اخطاریه یا اطلاعیه اعلام می‌کرد اما اکنون این هشدارها با سطوح رنگی، دسته‌بندی شده است به این معنی که رنگ‌بندی هشدارها ترکیبی از احتمال وقوع یک پدیده هواشناسی را دارد.

وی با بیان اینکه یک پدیده جوی معمولی در هیچ کدام از سطح‌بندی هشدار قرار نمی‌گیرد، گفت: پدیده جوی معمولی فقط در پیش‌بینی‌های روزانه هواشناسی اعلام خواهد شد. رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز جزو رنگ‌هایی است که در هواشناسی به کار گرفته می‌شود. وقتی هشدار به رنگ زرد است. هشدار زرد رنگ برای آگاهی صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد را داشته باشند.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: همچنین رنگ نارنجی نیز یکی از رنگ‌هایی است که در هشدارها به کار گرفته می‌شود. هشدار نارنجی شدت بیشتری دارد و در آن پیش‌بینی می‌شود که پدیده جوی، اثرات منفی خواهد داشت و احتمال خسارت نیز وجود دارد.

ضیاییان تاکید کرد: در هشدار رنگ نارنجی، آماده‌باش دستگاه‌های مسئول نیز برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: هشدار قرمز نیز یکی از رنگ‌هایی است که از این پس در هشدارها به کار گرفته می‌شود و بالاترین سطح هشدار است. در سطح قرمز پیش‌بینی می‌شود که پدیده جوی می‌تواند خسارات زیادی را داشته باشد. در این سطح نیز هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار