دانشنامه تبرستان و مازندران به چاپ رسید

ساری (پانا) - دانشنامه تبرستان و مازندران به سرپرستی جهانگیر نصری اشرفی در ۳۳۰۰ دوره ۵ جلدی به چاپ رسید.

کد مطلب: ۱۰۳۶۱۸۹
لینک کوتاه کپی شد
دانشنامه تبرستان و مازندران به چاپ رسید

دانشنامه پنج جلدی تبرستان و مازندران نخستین دائرة‌المعارف جامع مازندران است و با تلاش بیش از هزار و ۲۰۰ مؤلف و دانشور طی حدود یک دهه فعالیت گردآوری شده است و اکنون از سوی نشر نی آخرین مرحله چاپ آن نیز انجام شد و آماده عرضه به بازار کتاب است.

کار تدوین دانشنامه مازندران و تبرستان سال ۱۳۹۰ به طور رسمی با پشتیبانی فرهنگ‌خانه مازندران به مدیریت زنده‌یاد احمد محسن‌پور و سرپرستی جهانگیر نصری اشرفی آغاز شد. طراحی دانشنامه را گروه طراحان با سرپرستی اصغر نوذری گرافیست پیشکسوت انجام ‌داده‌اند.

جلد نخست مجموعه دیباچه آن است که در آن به طور کامل درباره دانشنامه شرح داده شده است. در جلد دوم سرفصل‌های تاریخ، اقوام، جغرافیای طبیعی و محیط زیست، باستان‌شناسی و معماری قرار دارد، جلد سوم به سرفصل‌های شهرستان‌ها و شهرها، نظام‌های اداری، آموزشی و فرهنگی، اقتصاد و نام‌آوران پرداخته شده است. جلد چهارم مربوط به سرفصل فرهنگ و مردم‌نگاری در حوزه فرهنگ ناملموس و فرهنگ ملموس است و جلد پنجم به سرفصل‌های زبان، ادبیات، موسیقی، رسانه و ارتباطات و افزوده‌های دیگر اختصاص دارد.

عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این خصوص گفت: «اینجانب ضمن تقدیر از حمایت‌های کم نظیر دکتر عباس صالحی وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد حسین زادگان استاندار مازندران، رییس سازمان برنامه و بودجه و معاونین استاندار، این اتفاق فرهنگی را به تمامی مازندرانی‌ها به ویژه اهالی فرهنگ و هنر و اندیشه تبریک می‌گویم و یاد بزرگ مرد مازندران که سال‌ها در راه تاریخ و فرهنگ و ادب این کهن مرز و بوم تلاش نمود و به تازگی به دیار باقی کوچ کرد؛ زنده یاد استاد حسن انوشه را گرامی می‌داریم.»

او با تأکید بر اینکه دانشنامه تبرستان و مازندران در ثبت، ضبط و حفظ دستاوردهای باستانی، تاریخی، جغرافیایی، زیست محیطی، اقتصادی، فرهنگی و هنری و میراث مادی و معنوی این سرزمین توانسته موفق باشد، گفت: «گستره اطلاعات دانشنامه، حوزه های فرهنگ تبری زبان از جمله استان گلستان، البرز، تهران، گیلان، قزوین و مازندران را در بر می‌گیرد که در نوع خود قابل ستایش است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار