نگاه هوشمندانه به روابط ایران و چین

تهران (پانا) - چین و ایران با کمک به یکدیگر در جریان مقابله با کرونا، قویا مفهوم کلیدی ایجاد جاده ابریشم سلامت را شرح داده‌اند.

کد مطلب: ۱۰۳۶۱۷۸
لینک کوتاه کپی شد
نگاه هوشمندانه به روابط ایران و چین

به گزارش تسنیم از رادیو بین المللی چین، پس از شیوع ویروس کرونا، چین و ایران به پشتیبانی از یکدیگر پرداختند، در جریان امدادرسانی متقابل، اتفاقات متاثر کننده بسیار رخ داده است. اما تعداد اندکی از افراد نمی خواهند شاهد توسعه روابط چین و ایران باشند، در روزهای اخیر جنجالی برپا شد که تاسف و ناراحتی برخی از شخصیت ها که برای دوستی چین و ایران تلاش می کنند را به دنبال داشت.

چانگ هوا سفیر چین در ایران امروز دوشنبه در روزنامه ایران مقاله ای منتشر کرد و نوشت، در برابر سرایت ویروس کرونای جدید در سراسر جهان، شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین ایجاد جاده ابریشم سلامت با همدلی را مطرح کرده است، این ابتکار در مقابله مشترک جامعه جهانی با کرونا دارای اهمیت بزرگ است. چین و ایران با کمک به یکدیگر در جریان مقابله با کرونا، قویا مفهوم کلیدی ایجاد جاده ابریشم سلامت را شرح داده اند.

سفیر چانگ هوا همانند گذشته در راه دوستی چین و ایران فعالیت می کند، وی پس از روی کار آمدن در ژوئن سال گذشته در پیشبرد همکاری های چین و ایران در ابعاد مختلف بسیار فعال بوده، در این مدت همکاری و دوستی دو کشور به دستاوردهای فراوان رسیده است، این در حالیست که هر دو کشور با فشار حداکثری آمریکا رو به رو هستند، این دستاوردها که به آسانی حاصل نشده، مورد تایید عمومی شخصیت های محافل مختلف دو کشور قرار گرفته است.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت ایران چندی قبل در توئیتر پیرامون آمار چین درباره کرونا اظهاراتی نادرست منتشر کرد، سفیر چین از روی حسن نیت به وی یادآوری کرد، این اقدام هیچ اشکالی ندارد. اما تعداد اندکی از نمایندگان مجلس ایران درباره این موضوع جوسازی کرده و از وزارت امور خارجه ایران خواستند تا سفیر چین را احضار کند. این رویداد علاقه رسانه های غربی را در پی داشته است، صدای آمریکا، سایت فارسی بی بی سی و رادیو فردا همه با جوسازی درباره این حادثه قصد دارند در روابط مشارکتی و راهبردی جامع چین و ایران سنگ اندازی کنند.

البته آوای دوستانه و هوشمندانه زیادی هم به گوش می رسد، برای مثال وزارت امور خارجه ایران و سفارت ایران در پکن اظهارات جهانپور را نسنجیده و پاسخ سفیر چین را محترمانه دانستند.

محمد کشاورززاده سفیر ایران در چین روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا با بیان این که در حال حاضر چین کشوریست که «تحریم های آمریکا را قبول ندارد» و همچنان اعلام کرده است نفت ایران را می خرد، افزود: در داخل ایران باید به «اظهار نظرها» در مورد چین خیلی توجه شود، به عنوان سفیر ایران در چین اعلام می کنم در طول این مدت که در پکن هستم، جز «عزت و احترام» چیزی دیگر از دولت و ملت چین ندیده ام.

وی تصریح کرد: در این شرایط، «دست دوستی که چین به سمت ایران دراز کرده است را باید فشرد نه این که با اظهارنظرهای نسجیده و مغرضانه بخواهیم این همکاری ها را سرد کنیم».

کشاورززاده ادامه داد: مطالبی که در مورد چین در چند روز گذشته منتشر شده «احساسات مردم چین را جریحه دار کرده است»، اکنون برخی از چینی ها از ما گلایه می کنند که از ایران «صحبت ها یا پیام های منفی علیه چین» می شنویم.

وی ادامه داد: برخی از کشورها از جمله آمریکا و اروپا می خواهند ناتوانی و ضعف خود در مورد ویروس کرونا را به گردن کشورهای دیگر بیاندازند یا با انگیزه های سیاسی می خواهند دعواهای خود را جلو ببرند، در این شرایط باید خیلی هوشیار باشیم و عاملی نشویم که دیگران بخواهند از ما سود ببرند.

در حال حاضر ویروس کرونا دشمن مشترک ما است. حسن روحانی رئیس جمهور ایران چندی پیش گفت که ایران باید با دو ویروس مبارزه کند، یکی ویروس کرونا، دیگری تحریم آمریکا که مانند ویروس کرونا است و ترس و وحشت از آن بیش از واقعیت آن است. در عین حال گرچه چین اکنون به طور اساسی شیوع گسترده کرونا را مهار کرده، اما با سیاه نمایی و اتهامات گوناگون سیاست‌بازان و رسانه های غرب به سرکردگی آمریکا رو به روست.

در این زمان حساس، دو کشور چین و ایران بیش از پیش به درک و حمایت متقابل نیاز دارند، هیچ دلیلی برای انجام کاری که عزیزان را ناخوشایند و دشمنان را خوشحال کند، وجود ندارد. باید نگاه هوشمندانه ای به روابط چین و ایران داشت و با دقت از وضعیت کلی دوستی دو کشور دفاع کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار