چانگ هوا*

ایجاد «جاده ابریشم سلامت» با همدلی

به تازگی، جناب آقای شی جین پینگ رئیس محترم جمهوری خلق چین در جریان گفت‌وگوهای تلفنی خود با سران کشورهای خارجی اشاره کرده‌اند که چین آمادگی دارد همراه با دیگر کشورها، ضمن همکاری بین‌المللی در امر مبارزه با فراگیری بیماری‌های واگیردار، نقش خود را در زمینه تحقق «جاده ابریشم سلامت» ایفا نماید.

کد مطلب: ۱۰۳۵۹۴۸
لینک کوتاه کپی شد

در ایام کنونی که مبارزه جهانی با ویروس کرونا دورانی مهم و تعیین‌کننده را تجربه می‌کند، تأکید جناب شی‌ جین پینگ بر ایجاد «جاده ابریشم سلامت» نقشی هدایتگر در زمینه تقویت مبارزه جهانی در برابر فراگیری بیماری، افزایش هماهنگی بین کشورها و همکاری‌های فی‌مابین ایفا می‌نماید. در مواجهه با روند فراگیری ویروس کرونا در سراسر جهان، همدلی در ایجاد «جاده ابریشم سلامت»، موضوعی است که از منظر همراهی جامعه جهانی در مبارزه با فراگیری کرونا اهمیتی قابل توجه می‌یابد. «جاده ابریشم سلامت» محوری است که در حوزه ساخت مشترک ایده «یک کمربند و یک جاده» فضاهایی جدید را برای همکاری فراهم می‌آورد.
در سال 2017 جناب آقای شی جین پینگ در دیدار از سازمان جهانی بهداشت در ژنو فرمودند، چین با نگاهی مثبت از پیوستن این سازمان بین‌المللی به ساخت مشترک «یک پهنه یک راه» و همچنین «جاده ابریشم سلامت» استقبال نمود.

در آن زمان، دبیرکل وقت این سازمان سرکار خانم چن فنگ فو جن در واکنش به این موضع چین، با تمجید از توانایی هدایتگری چین در حوزه ایمنی سلامت جهانی و اعمال مدیریت و قانونگذاری مربوط به حوزه بهداشت، نسبت به تقویت همکاری با پکن در چارچوب ایده «یک کمربند و یک جاده» ابراز امیدواری نمود.
در ادامه چین و سازمان جهانی بهداشت نسبت به امضای «تفاهمنامه همکاری دولت جمهوری خلق چین و سازمان جهانی بهداشت در حوزه بهداشت «یک کمربند و یک جاده» » اقدام نمودند.
امضای این تفاهمنامه در واقع اقدامی در راستای ترغیب بیش از پیش همکاری کشورهای حاشیه «یک کمربند و یک جاده» بود تا در تعاملی مشترک، «جاده ابریشم سلامت» شکل بگیرد. ایران یکی از کشورهای مهم در مسیر «یک کمربند و یک جاده» است، چشم‌انداز همکاری‌های دو کشور چین و ایران در چارچوب ایده «یک کمربند و یک جاده» وسیع و گسترده است.

چین امیدوار است به همراه ایران و دست در دست یکدیگر ضمن ایجاد «جاده ابریشم سلامت» تعاملات دوستانه، همدلانه و یاری‌های متقابل دو کشور در دوران مبارزه با فراگیری کرونا را تداوم بخشد.ایجاد «جاده ابریشم سلامت» در عین‌حال ضمن تکمیل پروسه اعمال مدیریت و قانونگذاری بهداشت عمومی در جهان برای این منظور چارچوب فکری جدیدی را عرضه می‌نماید.
مبارزه با کرونا در عرصه عمل اثبات کرد که کسی از سیاست دیوارکشی طرفی برنمی‌بندد و تنها به فکر خویش بودن در دنیای امروز امری غیرممکن است، امروز تمام کشورهای دنیا تنها از رهگذر هماهنگی، اتحاد با یکدیگر، نگاه دوراندیشانه، ارتقای سطح اعمال مدیریت و قانونگذاری در حوزه بهداشت عمومی جهان است که می‌توانند در نبرد با ویروس از مزیت پیروزی برخوردار باشند.

چین از نخستین روز آغاز فراگیری ویروس توجهی ویژه به همکاری بین‌المللی در حوزه بهداشت داشت و بر همین مبنا همواره شفافیت، باز بودن جریان اطلاعات و مواضع مسئولانه را سرلوحه امور خویش قرار داده و در عین‌حال در سریع‌ترین زمان ممکن اطلاعات مربوط به فراگیری ویروس را به تمام طرف‌های مربوطه گزارش نمود و از دیگر سو همکاری نزدیکی را با سازمان بهداشت جهانی و دیگر کشورها عملی کرد.
چین از اقدامات سازمان ملل متحد، سازمان جهانی بهداشت و تقویت هماهنگی کشورها در حوزه‌های سیاستگذاری حمایت می‌نماید؛ در عین‌حال از گسترش منابع سرمایه‌گذاری به‌ویژه برای یاری کشورهای در حال توسعه که در حوزه‌های ساختارهای بهداشتی با ضعف‌هایی مواجه هستند برای آمادگی بیشتر آنها در جهت پیشگیری و مقابله با چالش‌ها پشتیبانی می کند.
کمک 20 میلیون دلاری چین به سازمان بهداشت جهانی، در راستای ارتقای توانایی کشورهای در حال توسعه و بهبود نقاط ضعف آنها و همچنین تقویت و ساخت ساختارهای عمومی بهداشتی نیز در همین چارچوب صورت پذیرفت.

همزمان با این مسائل، چین از ارائه کمک‌های مختلف از جمله تجهیزات پزشکی به 82 کشور و سازمان جهانی بهداشت و همچنین کشورهای عضو اتحادیه آفریقا خبر داده که مجموع این مسائل به طور کامل نمایانگر سطح بالای همکاری ملت چین با دیگر ملت‌های جهان در عرصه مبارزه با فراگیری ویروس و علاوه بر آن نشان دهنده مسئولیت‌پذیری چین به عنوان یک کشور بزرگ در عرصه ایجاد جامعه جهانی با سرنوشت مشترک است.
تعاملات دوستانه و همیاری چین و ایران در دوران مبارزه با فراگیری ویروس کرونا می‌تواند اهمیت محوری ایجاد «راه ابریشم سلامت» را به مرحله بروز و ظهور برساند.
در پی آغاز فراگیری ویروس کرونا در چین، ایران به عنوان نخستین کشور جهان به طور علنی حمایت خود را از چین ابراز نمود و کمک‌هایی را برای چین ارسال نمود.
جناب آقای ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگویی که با جناب آقای وانگ‌‌یی و عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین انجام داد، ضمن استقبال از تدابیر مسئولانه چین و مواضع شفاف که موجب قطع زنجیره فراگیری در اسرع زمان شد، تصریح نمود که این اقدامات نه تنها تأثیرات منفی فراگیری ویروس در فضای داخلی چین را متوقف ساخت بلکه از گسترش آن در فضای بین‌المللی نیز پیشگیری نمود. در همین چارچوب، اقشار مختلف در ایران از طرق متفاوت حمایت‌های صمیمانه و دوستانه خود را از تلاش‌های چین در مبارزه با این ویروس ابراز نمودند.

از سوی دیگر و همزمان با آغاز فراگیری ویروس در ایران نیز، چین به ابراز همدردی با طرف ایرانی پرداخت. دولت چین و تمام نهادهای مربوطه، شرکت‌ها و حتی مردم عادی دست یاری خود را به سوی ایران دراز کردند.
صلیب سرخ چین نسبت به اعزام گروهی از متخصصان درمانی داوطلب به ایران اقدام نموده و عملاً به حمایت از ایران در حوزه مبارزه با فراگیری ویروس پرداخت. جناب آقای شی جین پینگ رئیس‌جمهوری خلق چین با ارسال پیام همدردی برای جناب آقای روحانی، رئیس‌جمهوری ایران از تمایل چین برای گسترش همکاری با ایران در حوزه مبارزه با فراگیری ویروس سخن گفته و ابراز اطمینان نمود که دولت و ملت ایران قطعاً در میدان این نبرد بر ویروس پیروز خواهند شد.
پیدایش و فراگیری ویروس کرونا تأثیرات عمیقی بر جهان گذارده است، بشریت نه تنها باید در اسرع زمان با این چالش مواجه گردند، بلکه باید ضمن بررسی دقیق شرایط نسبت به پایه گذاری و تثبیت بلندمدت امور مرتبط با بهداشت و سلامت جهانی اهتمام کنند. جناب شی جین پینگ در پیام همدردی که برای جناب مکرون، رئیس جمهوری فرانسه ارسال کردند، برای نخستین بار ایجاد «پیکره مشترک سلامت و بهداشت بشری» را مطرح نمودند، که این مفهوم در حقیقت ابتکاری مهم در خصوص آینده بشریت است.

می‌توان از ایجاد «جاده ابریشم سلامت» به تحقق پیکره مشترک سلامت و بهداشت بشری دست یافت، چین امیدوار است دست در دست تمام کشورهای جهان، در خصوص تکمیل امر مدیریت و قانونگذاری در حوزه بهداشت عمومی جهان اقدام کرده و سطح بهداشت و سلامت را در ابعاد کلان ارتقا بخشد.
در شرایط کنونی و موقعیتی که فراگیری ویروس در حال گسترش است، همگان باید این مسأله را آویزه گوش خود کنند که تمام کشورها در این موقعیت باید تصمیم و انتخاب صحیح خود را اتخاذ نمایند، اتحاد و باز هم اتحاد، عمل و باز هم عمل، مشورت مشترک ساخت وساز مشترک و نهایتاً بهره‌برداری مشترک و تمام این اصول حول محور حراست از حیات انسان می‌گردند.

*سفیر چین در ایران

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار