ایران جزو 10 کشور برتر در دنیا در ارائه آموزش‌های مجازی به دانش‌آموزان

تهران (پانا) - رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور خبر داد جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان جزو 10 کشور برتر دنیا به شمار می‌رود که توانسته به صورت متمرکز و پیوسته، آموزش‌های مجازی را ارائه کند به طوری که در سطح بین‌الملل بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

کد مطلب: ۱۰۳۵۷۶۴
لینک کوتاه کپی شد
ایران جزو 10 کشور برتر در دنیا در ارائه آموزش‌های مجازی به دانش‌آموزان

به گزارش روابط عمومی مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، غلامرضا کریمی با تبریک اعیاد شعبانیه و قدردانی از اقدامات وزارت آموزش و پرورش برای اجرای شبکه شاد گفت: «خوشبختانه با اقدامات موثری که وزارت آموزش و پرورش در طول دو ماه اخیر انجام داد، بازتاب جهانی فعالیت‌های کشورمان در زمینه آموزش مجازی بسیار گسترده و چشم‌گیر بوده است و در سطح سازمان‌های بین‌المللی، جزو 10 کشور برتر جهان به شمار می‌رود که توانسته به صورت متمرکز و پیوسته، آموزش‌های مجازی خود را ارائه دهد. همین اقدامات به ویژه فعالیت‌ها در زمینه آموزش تلویزیونی در سطح بین‌المللی مورد توجه جهانی قرار گرفته است.»

او با بیان اینکه در این برهه از زمان بیش از هر زمان دیگری مسائل روحی و روانی دانش‌آموزان و خانواده‌ها و انجام مشاوره‌های برخط نیز به شدت پیگیری شده و در اولویت آموزش‌های مجازی قرار دارد، تاکید کرد: «وزارت آموزش و پرورش بر حفظ ارتباط دانش‌آموزان و معلمان و آموزش والدین و کودکان برای استفاده امن از محیط شبکه مجازی و اینترنت برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی تاکید دارد.»

کریمی با بیان اینکه، تاکید تجربه‌های جهانی دادن اختیارات بیشتر به مدارس و استفاده از پلتفرم‌هایی غیرمتمرکز اما تحت مدیریت وزارت آموزش و پرورش است، اشاره کرد: «مناسب است در کنار استفاده از شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد)، از ظرفیت‌‌های معلمان که پیش از این فعال شده است، نیز استفاده شود.»

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل به آخرین تحولات از تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر وضعیت آموزش در جهان اشاره کرد و ادامه داد: «براساس آمار یونسکو تا تاریخ 11آوریل برابر با بیست و سوم فروردین‌ماه، تعداد یادگیرندگانی که تحت تأثیر بحران همه‌گیری کووید- 19 قرارگرفته‌اند برابر با 1.576.021.818 نفر در 188 کشوریست که به صورت سراسری مدارس و دانشگاه‌های خود را تعطیل کرده‌اند. این رقم 91.3 درصد از کل یادگیرندگان ثبت‌نام شده در مدارس و دانشگاه‌های جهان را تشکیل می‌دهد.»

او نوع واکنش‌ها به این بحران را در دنیا به چهار گروه تقسیم و اضافه کرد: «بسیاری از کشورها با توجه به ادامه‌دار بودن این بحران، تعطیلات مدارس را تا پایان سال اعلام کرده و برنامه‌ریزی بلندمدت را شروع کرده‌اند، آنها اجازه لغو حضوری امتحانات را داده‌اند و ارزیابی‌های پایانی را به معلمان واگذار کرده‌اند. نمونه آن هم ایالات متحده که تاکنون 19 ایالت و 3 بخش آن دستور یا توصیه بسته شدن مدارس را تا پایان سال تحصیلی دریافت کرده‌اند. پرتغال، امارات، کویت، انگلیس، پاکستان نیز جزو همین دسته هستند. احتمال تعطیلی مدارس در بسیاری از کشورهای دیگر هم بسیار محتمل است مثل اسپانیا، ترکیه، ازبکستان، اکراین، هندو ... . در بین این کشورها حتی در مورد برگزاری کلاس در پاییز آینده هم تردید وجود دارد مثلاً این هفته، مقامات ارشد آموزش و پرورش در ایالت های مرینلند و واشنگتن هشدار داده‌اند که در صورت ادامه یا شیوع مجدد کووید- 19، ممکن است مدارس مجبور شوند آموزش آنلاین را در پاییز هم ادامه دهند. یا ایتالیا که اعلام کرده تا پایان سال تحصیلی امکان برگزاری کلاس حضوری نیست و پس از سپتامبر نیز با بررسی شرایط ممکن است بازگشایی مدارس به تدریج و مرحله‌ای صورت گیرد. احتمال ادامه آموزش از راه دور نیز دور از انتظار نیست. این دسته معتقدند باید بر تقویت سیستم آموزش از راه دور تمرکز کنیم و تسهیلات و آموزش‌های لازم برای مدیران، معلمان، دانش‌آموزان و والدین را فراهم کنیم، بودجه‌بندی را بازبینی کنیم و کلا همه چیز را براساس شرایط جدید تغییر دهیم تا بتوانیم از بحران با آسیب کمتری خارج شویم.»

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور بیان کرد: «گروهی از کشورها تعطیلات را با توجه به روند شیوع کرونا تعطیل می‌کنند در این گروه معلمان آموزش‌ها را از راه دور مدیریت می‌کنند. این گروه مشخص نکرده‌اند که آموزش‌ها مروری باشد یا جدید و در مورد ارزیابی‌ها، تصمیم‌گیری دقیقی نشده و حتی میزان شمول آموزش‌ها را هنوز برآورد نکرده‌اند، مانند کشور های ایران، قطر، فرانسه، آلمان، عراق و ... .»

او گفت: «دسته دیگر کشورهایی هستند که مدارس را به تدریج به صورت دوره یا پایه تحصیلی و منطقه‌ای بازگشایی کرده‌اند. در چین بجز پکن و هوبئی (استانی که شهر وهان در آن واقع شده) که تاریخ بازگشایی مشخص نشده، در بقیه استان‌ها مدارس باز است یا به زودی باز خواهند شد. تایوان پس از دو هفته تعطیلی در 6 اسفند مدارس را باز کرد. در ژاپن آغاز سال تحصیلی جدید در برخی استان‌های وضعیت سفید، از هفته گذشته انجام شد. کشورهایی مثل سنگاپور تعطیلی نداشته ولی از دو هفته قبل مدل ترکیبی را انتخاب کردند.گروه چهارم کشورهایی هستند که مدارس بدون تعطیلی به آموزش حضوری ادامه داده‌اند نظیر تاجیکستان، ترکمنستان، کومور، هندوراس و برخی مدارس در روسیه که مشابه قبل به فعالیت خود ادامه می‌دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار