هشدار سازمان جهانی بهداشت نسبت به رفع شتاب‌زده محدودیت‌های مقابله با کرونا

تهران (پانا) - سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز گذشته (جمعه) به کشورها هشدار داد که نسبت به رفع محدودیت‌های اعمال شده برای جلوگیری از گسترش کروناویروس با احتیاط و تدریجی عمل کنند و نسبت به همین امر در آفریقا نیز ابراز نگرانی کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۵۵۹۵
لینک کوتاه کپی شد
هشدار سازمان جهانی بهداشت نسبت به رفع شتاب‌زده محدودیت‌های مقابله با کرونا

به گزارش ایسنا، تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد اگرچه این آژانسِ سازمان ملل متحد، تمایل دارد که شاهد تسکین وضعیت کشورها باشد اما در عین حال رفع محدودیت‌ها می‌تواند به تجدید فعالیت مرگبار کروناویروس منجر شود.

به گفته وی در برخی از کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، آلمان، اسپانیا و فرانسه "کاهش خوشایندی" از این اپیدمی صورت گرفته است اما "شتاب هشداردهنده" در انتقال این ویروس در جاهای دیگر از جمله ۱۶ کشور آفریقایی مشاهده شده است.

تاکنون شمار کلی مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان یک میلیون و ۶۹۹ هزار و ۶۳۲ نفر اعلام شده است که ۱۰۲ هزار و ۷۳۴ نفر از آن‌ها جان باخته‌اند.

یمن نیز روز گذشته (جمعه) اولین مورد ابتلا به کروناویروس را در خاک خود تایید کرد و گروه‌های امدادی نیز در حال کمک‌رسانی به وضعیت شیوع این ویروس در کشوری هستند که جنگ، سیستم‌های بهداشتی آن را به هم ریخته و گرسنگی و بیماری را گسترش داده است.

تدروس آدهانوم در صحبت‌های روز گذشته خود هم‌چنین نسبت به شمار زیاد موارد ابتلا به کووید-۱۹ در میان کادر درمانی و کارکنان بهداشتی کشورها به طور ویژه‌ای ابراز نگرانی کرد. به گفته وی در برخی از کشورها تا ۱۰ درصد از نیروهای کادر درمانی به این ویروس مبتلا شده‌اند که این امر روندی نگران‌کننده است.

یک کارگروه تأمین کننده جدید سازمان ملل، تهیه و توزیع تجهیزات محافظ، تشخیص آزمایشگاهی و اکسیژن را به کشورهایی که بیشترین میزان احتیاج به آن را دارند، هماهنگ کرده و ترتیب می‌دهند.

به گفته دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، کارگروه‌های این آژانس نیاز است هر ماه حداقل ۱۰۰ میلیون ماسک و دستکش پزشکی، تا ۲۵ میلیون ماسک طبی N-۹۵، گان و محافظ صورت، حداکثر ۲.۵ میلیون کیت تشخیصی آزمایش و مقادیر زیادی متمرکز کننده اکسیژن و سایر تجهیزات را برای مراقبت های بالینی حمل کنند.

تدروس آدهانوم اظهار داشت که طبق برنامه جهانی غذا (WFP)، این آژانس سازمان ملل که مسئولیت تدارکات آن را به عهده دارد، هشت هواپیمای ۷۴۷، هشت هواپیمای باری با اندازه متوسط و چندین هواپیمای مسافربری کوچک‌تر را برای انتقال کالاها و امدادگران مورد نیاز در این عملیات که دارای هشت مرکز است، به کار خواهد گرفت.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت از اهداکنندگان خواست تا در عملیات برنامه جهانی غذا که ۲۸۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود، مشارکت کنند. این در حالی است که هزینه تهیه لوازم "بسیار بیشتر" خواهد بود.

مایکل رایان، مدیر اجرایی برنامه فوریت های بهداشتی WHO با بیان این که جهان بسیار مدیون کادر درمانی در خط مقدم مبارزه با کروناویروس است، اعلام کرد استفاده کادر درمانی از وسایل محافظتی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته دبیرکل سازمان جهانی بهداشت هیچ کشوری از شیوع این بیماری مصون نخواهد بود، چرا که اخیرا مواردی از ابتلا در ژاپن مشاهده شده که هیچ گونه ارتباط مشخصی با دیگر موارد مرتبط با شیوع نداشته‌اند.

وی افزود همه کشورها حتی کشورهای توسعه یافته باید از این همه‌گیری استفاده کنند تا شکاف‌های موجود را پیدا کنند، چرا که هم‌اکنون عدم آمادگی سیستم بهداشت عمومی در بسیاری از کشورها مشاهده می‌شود.

بنا بر گزارش رویترز، تدروس آدهانوم هم‌چنین تصریح کرد: هیچ کشوری در برابر این بیماری مصون نیست. هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که دارای یک سیستم بهداشتی قوی است. ما باید واقعاً صادق باشیم و این مشکل را ارزیابی کرده و برطرف کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار