زنگنه: آمریکا درباره عواقب اقداماتش علیه گروه‌های مقاومت عراق تامل کند

تهران(پانا)- یک تحلیلگر مسائل عراق تاکید کرد هر گونه اقدامی علیه گروه‌های مقاومت یا ترور فرماندهان آنها موجب عکس‌العمل غیرقابل کنترل و محاسبه نشده‌ای علیه آمریکایی‌ها در عراق می‌شود. آمریکا برای هر اقدام نظامی در عراق باید ده‌ها بار تامل کرده و به عواقب اقدامش بیندیشد تا وارد چنین روندی نشود.

کد مطلب: ۱۰۳۵۵۰۷
لینک کوتاه کپی شد
زنگنه: آمریکا درباره عواقب اقداماتش علیه گروه‌های مقاومت عراق تامل کند

به گزارش ایرنا، به نظر می‌رسد بالاخره بن بست سیاسی در عراق در حال باز شدن است. روز پنج شنبه برهم صالح مصطفی کاظمی را برای تصدی پست نخست وزیری معرفی کرد و با توجه به اظهار نظرهای مطرح شده از سوی شخصیت‌های عراقی ظاهرا این بار گروهها و احزاب عراقی به توافق رسیده اند.

«صباح زنگنه» در خصوص تحولات ماه‌های اخیر عراق اظهار داشت: هنوز بحران سیاسی در عراق ادامه داد و شیوع کرونا هم به بی‌ثباتی در این کشور دامن زده و جلسات پارلمان برگزار نمی‌شود.

معرفی الزرفی برای نخست‌وزیری خلاف قانون اساسی بود

این کارشناس مسائل عراق با اشاره به اختلافات سیاسی میان گروه‌های شیعی اظهارداشت: در هفته‌های اخیر ۱۵ نفر از نمایندگان به برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق نامه نوشتند و از او خواستند عدنان الزرفی را برای تصدی مقام نخست‌وزیری معرفی کند و او هم این کار را انجام داد. این روشی جدید و برخلاف قانون اساسی محسوب می‌شود چراکه برحسب قانون اساسی، فراکسیون بزرگ‌تر باید نامزد نخست‌وزیری را به رئیس‌جمهور معرفی کند.

وی با بیان اینکه اقدام برهم صالح در معرفی عدنان الزرفی با مخالفت اکثریت گروه‌ها روبه‌رو شد و آنها این اقدام را خلاف قانون اساسی و مطابق خواسته‌های خارج از مرز دانستند، خاطرنشان کرد: عدنان الزرفی ریاست فراکسیون نصر را برعهده دارد که وابسته به جریان حیدر العبادی نخست‌وزیر پیشین عراق است اما او نتوانست رای و نظر مثبت دیگران را کسب کند.

آمریکا به دنبال نخست‌وزیری افراد متعهد به کاخ سفید است

این کارشناس مسائل جهان عرب درباره چرایی عدم موفقیت عدنان الزرفی برای تصدی مسئولیت نخست‌وزیری ابراز داشت: الزرفی دارای تابعیت آمریکا است و سالیان درازی در آمریکا زندگی کرده و در آنجا سرمایه‌گذاری کرده است. وی از روز نخست ورود آمریکا به عراق با پل برمر، حاکم نظامی آمریکا در عراق همکاری کرده بود و به همین خاطر نیز به استانداری نجف منصوب شد.

زنگنه افزود: آمریکا به تمامی جریان‌ها و گروه‌های عراقی حتی کردها فشار آورد تا به الزرفی رای بدهند و مایک پمپئو وزیر امور خارجه دولت ترامپ هم بیانیه‌ای در حمایت از وی صادر کرد.

وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال نخست‌وزیری افرادی است که نه تنها به حضور ایالات متحده در عراق متمایل باشد بلکه متعهد هم باشد، عنوان کرد: این تعهد به معنای مخالفت با همکاری‌های ایران و عراق است. به غیر از الزرفی فرد دیگر اینچنینی وجود ندارد و گروه‌های عراقی هم بعید است تسلیم خواست آمریکا شوند.

آمریکایی‌ها در الحریر و عین‌الاسد متمرکز شده‌اند

این دیپلمات پیشین درباره تحرکات نظامی اخیر آمریکایی‌ها در عراق هم یادآور شد: آمریکایی‌ها اخیرا از برخی پایگاه‌های کوچک در عراق خارج شده‌اند اما در دو پایگاه‌ اصلی و بزرگ یعنی الحریر و عین‌الاسد متمرکز شده‌اند. این مسئله مورد اعتراض گروه‌های مقاومت مردمی عراق قرار گرفته چراکه براساس مصوبه مجلس این کشور، قرار بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق بوده و نه انتقال آنها از یک پایگاه به پایگاه‌های دیگر.

زنگنه اضافه کرد: در هفته‌های اخیر بحث‌هایی مطرح شده سفیر آمریکا به عادل عبدالمهدی یادداشتی را داده و از آمادگی برای مذاکره با عراق درخصوص همکاری‌های استراتژیک خبر داده است و عبدالمهدی نیز از این مسئله استقبال کرده است. یکی از مسائل مطرح در این مذاکرات حتما تداوم حضور نیروهای نظامی آمریکایی و تحرکات آنها به ویژه اقدامات بدون هماهنگی و غیرقانونی آنها از جمله ترور فرماندهان عراقی و حمله به پایگاه‌های نظامی است.

وی در تحلیل این یادداشت عنوان کرد: به نظر می‌رسد این یادداشت در واکنش به بیانیه‌ای است که گروه‌های مقاومت به ویژه کتائب حزب‌الله صادر کرده‌اند و آمریکا را تهدید کردند که مهلت خروج از عراق پایان یافته و آنها باید این کشور را ترک کرده و پایگاه‌هایشان را به نیروهای مسلح عراق تحویل دهند.

اقدام نظامی آمریکا علیه مقاومت عراق موجب عکس‌العمل غیرقابل کنترل می‌شود

زنگنه ادامه داد: اگر پنتاگون مدیریت امور در عراق را برعهده داشته باشد، آنها معتقد به عملیات نظامی گسترده هستند اما اکنون به نظر می‌رسد سازمان سیا در هماهنگی با وزارت امور خارجه و رابرت اوبراین، مدیریت عراق برعهده دارد.

وی با بیان اینکه هر گونه اقدامی علیه گروه‌های مقاومت یا ترور فرماندهان آنها موجب عکس‌العمل غیرقابل کنترل و محاسبه نشده‌ای علیه آمریکایی‌ها در عراق می‌شود، گفت: آمریکا برای هر اقدام نظامی در عراق باید ده‌ها بار تامل کرده و به عواقب اقدامش بیندیشد تا وارد چنین روندی نشود. البته ممکن است برخی ترورها و تحولات در عراق رخ بدهد اما گروه‌های مقاومت عراقی برای همه این احتمالات خودشان را آماده کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار