از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون 

چه‌قدر از خزانه برای کرونا خرج شد؟

تهران (پانا) - خزانه‌داری کل کشور در وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور حمایت و پشتیبانی از کادر بهداشت و درمان و مقابله با ویروس کرونا، معادل ۵۸ هزار و ۶۶.۴ میلیارد تومان پرداخت کرده که از این مبلغ معادل ۲۳۹۲ میلیارد تومان در وجه وزارت بهداشت، ۳۴۳۱ میلیارد تومان به بیمه سلامت، ۱۹.۹ میلیارد تومان به حساب اورژانس کشور و ۱۴.۵ میلیارد تومان هم در وجه اورژانس تهران واریز شده است. 

کد مطلب: ۱۰۳۵۴۹۰
لینک کوتاه کپی شد
چه‌قدر از خزانه برای کرونا خرج شد؟

به گزارش ایسنا، از زمان ورود و شیوع کرونا به کشور هر یک از دستگاه‌های اجرایی و زیر مجموعه‌های آن‌ها برای پیشگیری و مقابله با این ویروس اقدامات و تمهیداتی درنظر گرفتند که یکی از این تمهیدات حمایت‌های مالی از کادر درمانی و بهداشتی بود.

به همین منظور، خزانه‌داری کل کشور در وزارت امور اقتصادی و دارایی در جهت پشتیبانی از کادر درمان و پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، مجموعه پرداخت‌هایی به حساب وزارت بهداشت و درمان، بیمه سلامت و اورژانس کشور داشته که در ادامه از جزئیات این واریزها مطلع می‌شوید.

پرداخت مطالبات بیمه سلامت تا بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸

در ۲۲ اسفند ماه سال گذشته، مطالبات بیمه سلامت تا پایان بهمن ماه سال ۱۳۹۸ به طور کامل پرداخت و معادل ۵۶۰ میلیارد تومان هم در وجه بیمه سلامت واریز شد. همچنین، مطالبات اورژانس کشور و اورژانس تهران نیز تا پایان بهمن ماه سال گذشته به طور کامل پرداخت شد.

علاوه براین، معادل ۷۰ میلیارد تومان نیز از سوی معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور در وزارت اقتصاد بابت خرید دارو در وجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت شد.

براساس این گزارش، معادل هزار میلیارد تومان هم از سوی یک درصد طرح سلامت در وجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بابت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور واریز شد.

پرداختی‌های خزانه به اورژانس کشور و تهران

در ادامه این اقدامات، به میزان ۱۵ میلیارد تومان در وجه اورژانس کشور و ۲۰۰ میلیارد تومان هم از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها بابت سختی کار پرستاران در وجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت شد.

واریز ۶۰۰ میلیارد تومان به حساب بیمه سلامت در سال گذشته

۲۴ اسفند ماه سال گذشته هم کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با ویروس کرونا در وزارت اقتصاد اعلام کرد که خزانه داری کل کشور در این وزارتخانه در راستای پشتیبانی از بخش بهداشت و درمان کشور مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان به حساب سازمان بیمه سلامت واریز کرد.

بر اساس این گزارش، در همین تاریخ مبلغ ۶۰ میلیارد تومان به حساب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مبلغ ۱۴/۵ میلیارد تومان به حساب اورژانس استان تهران و نیز مبلغ ۱۹/۹ میلیارد تومان به حساب اورژانس کشور از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز شد.

واریز مطالبات اورژانس کشور تا پایان اسفند سال گذشته

همچنین، معاونت خزانه داری کل کشور کلیه مطالبات اورژانس تا پایان اسفندماه سال ۱۳۹۸ را واریز کرد. علاوه براین، از سوی معاونت نظارت مالی و خزانه داری وزارت اقتصاد در نوزدهم فروردین ماه سال جاری، مبلغ ۱۰۶۲ میلیارد تومان در وجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مبلغ ۲۲۷۱ میلیارد تومان در وجه بیمه سلامت واریز شد. این واریزها با هدف پشتیبانی مالی و تداوم ارائه خدمات پایدار درمانی به بیماران کرونا صورت پذیرفته است.

طبق اعلام وزارت اقتصاد، با توجه به تاکیدات وزیر اقتصاد تمام اقدامات خزانه داری کل کشور در پشتیبانی مالی از بخش بهداشت و درمان کشور در مقابله با ویروس کرونا در کوتاه‌ترین زمان و بدون هیچ وقفه‌ای انجام می‌شود. بنابراین، کل پرداختی‌های خزانه‌داری کشور از زمان ورود و شیوع کرونا برای مقابله با این ویروس و حمایت از کادر درمانی به وزارت بهداشت معادل ۲۳۹۲ میلیارد تومان است. همچنین، از سوی خزانه‌داری کشور تاکنون ۳۴۳۱ میلیارد تومان به بیمه سلامت، معادل ۱۹.۹ میلیارد تومان به اورژانس کشور و ۱۴.۵ میلیارد تومان هم به اورژانس تهران داده شده است.

در مجموع، تاکنون مبلغ ۵۸ هزار و ۶۶.۴ میلیارد تومان از خزانه‌داری کل کشور برای مقابله با ویروس کرونا و حمایت از بخش‌های درمانی و بهداشتی کشور پرداخت شده است که به احتمال زیاد تا زمان حضور این ویروس در کشور، این نوع پرداخت‌ها و حمایت‌ها ادامه خواهد داشت.

لزوم شفافیت در روند اختصاص اعتبارات کرونایی

اما به اعتقاد کارشناسان، آنچه در این زمینه اهمیت قابل توجهی دارد این است که نظارت دقیق بر روند حمایت‌های مالی و اعتبارات کرونایی صورت بگیرد تا این پرداخت‌ها زمینه و بستر را برای ایجاد فساد و تقویت آن فراهم نکنند و این واریزی‌ها در هدف مورد نظر صرف شده باشد.

وحید شقاقی - کارشناس اقتصادی- در این باره معتقد است که باید یک سامانه نظارتی بر خطوط اعتباری که تاکنون در زمینه مقابله با کرونا و کاهش تبعات اقتصادی آن اختصاص یافته، تنظیم شود تا مشخص شود آن‌ها چه قدر به بنگاه‌های تولیدی یا جامعه هدف رسیده و اجازه انحراف منابع را ندهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار