پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در واحدهای فرآوری مواد غذایی و محصولات کشاورزی

زنجان (پانا) - برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در واحدهای فرآوری مواد غذایی و محصولات کشاورزی رعایت نکات بهداشتی در تأمین مواد اولیه وحمل و نقل و توزیع محصولات ، رعایت نکات بهداشت عمومی و فردی در محل تولید و بسته بندی و رعایت نکات عمومی برای واحدهای تولید، فرآوری، نگهداری و توزیع محصولات غذایی الزامی می باشد.

کد مطلب: ۱۰۳۵۴۷۰
لینک کوتاه کپی شد
پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در واحدهای فرآوری مواد غذایی و محصولات کشاورزی

به گزارش روابط عمومی اداره جهاد کشاورزی؛ در حال حاضر هیچ گونه شواهد قطعی برای احتمال انتقال کووید 19 از طریق غذایی یا بسته های مواد غذایی در دست نیست. ویروس های کرونا نمی توانند در غذا رشد یا تکثیر کنند و برای رشدبه میزبان زنده (حیوان یا انسان) نیاز دارند.

تحقیقات روی ویروس های مشابه نشان داده است که درجه حرارت پخت و پز معمولی به مدت حداقل 30 دقیقه باعث از بین رفتن این ویروس ها در مواد غذایی می شود. برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در واحدهای فرآوری مواد غذایی و محصولات کشاورزی رعایت موارد زیر الزامی می باشد.

الف ) رعایت نکات بهداشتی در تأمین مواد اولیه

مواد اولیه خام نظیر فراورده های خام دامی و دریایی از واحدهای صنعتی و کشتارگاه های دارای مجوزهای رسمی تهیه شود. مراجع ذیصلاح همچون سازمان دامپزشکی و سایر نهادهای مرتبط باید

این واحدها را تایید کنند و تحت کنترل و نظارت کافی آنها خرید صورت گیرد. حمل و نقل تا درب کارخانه نیز تحت نظارت مسئول فنی یا مدیر واحد تولیدی انجام شود.

مواد اولیه خام کشاورزی از واحدهای صنعتی یا کارگاهی دارای مجوزهای قانونی یا از مراکز عرضه معتبر تأمین شود. مواد اولیه تحت نظارت و کنترل دقیق مسئول فنی یا مدیر واحد تولیدی، حمل و نگهداری شوند.

ب) رعایت نکات بهداشتی در حمل و نقل و توزیع محصولات

تمامی وسایل و ابزار مورد استفاده در حمل و نقل و ذخیره سازی مواد اولیه و محصول نهایی به ویژه تانکرها و وسایل نقلیه با مواد ضدعفونی کننده مناسب، گندزدایی شود و سپس بارگیری صورت گیرد.

سکوهای بارگیری و تخلیه، پالت ها و لیفتراک ها قبل از جابه جایی با مواد مناسب ضدعفونی شوند.

کارکنان و دست اندرکاران حمل و نقل باید مجهز به ماسک و دستکش مناسب باشند و قبل از ورود به محل کار، تحت معاینات لازم قرار گیرند.

در توزیع محصولات برای عرضه به مصرف کنندگان، ضمن تأکید بر رعایت پوشش بهداشتی توسط پرسنل پخش و ضدعفونی خودروهای پخش محصولات، به منظور پیشگیری از تماس مستقیم افراد،

از سبدهای قابل شستشو یا کارتن به عنوان بسته بندی ثانویه محصولات استفاده شود. از قرار دادن بسته یا سبد محصولات در محیط های آلوده خودداری شود.

ج)رعایت نکات بهداشت عمومی و فردی در محل تولید و بسته بندی

غربالگری افراد و کارکنان هنگام ورود به محل تولید یا محل فرآوری باید انجام شود و از ورود افراد مشکوک به علائم حاد تنفسی ممانعت به عمل آید. کارکنان آلوده می توانند ویروس را با سرفه،

عطسه یا از طریق تماس دست به سایر همکاران خود منتقل کنند.

اصول بهداشت فردی باید توسط تمامی کارکنان سالن های تولید، بسته بندی و ذخیره سازی مواد اولیه و محصول تولیدی به طور جدیرعایت شود. رعایت نکات بهداشتی بایستی مورد پایش قرار گیرد.

یکی از بهترین و موثرترین روش های مقابله با این بیماری، شستن دست ها با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه به روش زیر می باشد:

ابتدا دست ها را خوب با آب خیس کنید؛دست ها را به خوبی به صابون آغشته کنید؛کف دست ها را خوب به هم بمالید؛تمامی انگشتان و زیر ناخن ها را به دقت بشویید (برای این کار، نوک انگشتان

یک کف دست دیگر بکشید); مچ دستهایتان را به خوبی با کف آغسته کنید؛ و دست ها را به خوبی آب کشی کنید.

قبل از شروع کار یا بعد از تماس دست با مواد اولیه خام، ضایعات، زباله ها، اسکناس و همچنین هنگام عطسه و سرفه کردن، توالت رفتن، خوردن،آشامیدن و سیگار کشیدن، شستن دست ها به

صورت اصولی انجام شود و نحوه صحیح شستن دست ها به کارکنان آموزش داده شود. ابتلابه بیماری کرونا بدون بروز جدی علایم بیماری شایع است.

بدین ترتیب احتمال آلودگی سطوح، تجهیزات و محصولات غذایی بر اثر سرفه ، عطسه و بزاق مخاطی افراد ناقل ویروس متصور است. بنابرین رعایت فاصله حداقل 5/ 1 تا 2 متر بین کارکنان واحد

تولیدی، برای پیشگیری از شیوع بیماری ضروری است. این کار ممکن است مستلزم ایجاد تغییراتی در عملیات یا خطوط تولید باشد.

نیروهای خدماتی در هنگام نظافت باید از لباس حفاظتی، ماسک،چکمه و دستکش مناسب استفاده نمایند.

اجرای سختگیرانه مقررات بهداشتی و گندزدایی سطوح در تمامی اماکن و فضاهای مرتبط با تولید، فرآوری و انبار با هدف کاهش احتمال مخاطرات مرتبط با بیماری الزامی است و باید در فواصل

مناسب موردپایش قرار گیرد. برای گندزدایی محیط کار، باید از مواد گندزدا و ضدعفونی کننده های مجاز استفاده شود.

در ضدعفونی سطوح می توان از آب و صابون یا محلول وایتکس رقیق شده با آب استفاده نمود. یک پیمانه ( 10 میلی لیتر)وایتکس تجاری (5 درصد) را با یک لیتر آب خنک در بطری دردار پلاستیکی

(مانند بطری های نوشابه خانواده) ریخته و بخوبی مخلوط کنید. این محلول حداکثر 24 ساعت قابل استفاده است. در صورت استفاده از مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل، بایستی توجه داشت که به

دلیل اشتعال زایی الکل، استفاده از آن برای گندزدایی سطوح کوچک و در فضاهای با تهویه مطلوب، قابل توصیه است.

لازم است تا مواد شوینده و ضدعفونی کننده و ملزومات بهداشت فردی از قبیل ماسک، دستکش و غیره به تعداد کافی برای استفاده کارکنان واحد تولیدی تأمین شود.

د)رعایت نکات عمومی برای واحدهای تولید، فرآوری، نگهداری و توزیع محصولات غذایی

در تمامی مراکز فروش و عرضه مواد غذایی، عرضه محصولات غذایی آماده مصرف روباز به صورت فله ای ممنوع است. تمام مواد فاقد بسته بندی باید دارای پوشش بهداشتی باشند.

آموزش کارکنان واحدهای صنفی مرتبط با تولید، فرآوری، نگهداری و توزیع محصولات غذایی در زمینه علائم بیماری کرونا، نحوه پیشگیری از ابتلا به ویروس و اقدامات بهداشتی ضروری است. سوابق

این اقدامات برای ارائه به بازرسین وزارت بهداشت، باید ثبت و نگهداری شود.

لازم است تا تابلوهای آموزشی نحوه پیشگیری از انتقال بیماری های تنفسی و راهنمای شستشوی دست ها به تعداد کافی در مکان های مختلف نصب شود.

در صورت وجود موارد مشکوک به ابتلا در بین اعضای خانواده کارکنان، مستخدم برابر دستورالعمل قرنطینه اجازه حضور در محل واحد تولیدی را تا سپری شدن مدت زمان قرنطینه نخواهد داشت.

کارکنانی که با افراد آلوده در ارتباط بوده اند یا به مناطق آلوده سفر کرده اند، باید از مشاوره پزشکی استفاده کنند. در صورت به کارگیری کارکنان فصلی یا روزمزد، دریافت کارت بهداشت معتبر قبل از شروع به کار، الزامی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار