استاندار خوزستان : در صورت مشاهده افزایش آمار مبتلایان بدون هیچ درنگی به تدابیر سختگیرانه قبلی بر خواهیم گشت

اهواز (پانا) -استاندار خوزستان بامداد شنبه در گفت و گوی زنده تلویزیونی اعلام کرد در صورت مشاهده افزایش آمار مبتلایان، بدون هیچ درنگی به تدابیر سختگیرانه قبلی بر خواهیم گشت و هیچ فعالیت اقتصادی بی خطر نیست.

کد مطلب: ۱۰۳۵۴۲۸
لینک کوتاه کپی شد
استاندار خوزستان : در صورت مشاهده افزایش آمار مبتلایان بدون هیچ درنگی به تدابیر سختگیرانه قبلی بر خواهیم گشت

به گزارش روابط عمومی استانداری خوزستان غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، شامگاه جمعه ۲۲ فروردین ماه در چهارمین گفتگوی زنده تلویزیونی در خصوص مدیریت بیماری کرونا در استان توضیحاتی در خصوص اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند داد.

استاندار خوزستان در این برنامه تلویزیونی پس از ارایه آخرین آمار و شاخص ها در بخش جمع بندی و پایانی سخنان خود مطالب مهمی با مردم و مسئولین استان مطرح کرد.

شریعتی ابتدا عنوان کرد: مردم شریف خوزستان مطلع هستید در وضعیت فاجعه بار سرایت ویروس کرونا در کل جهان و بروز تلفات سنگین انسانی این ویروس به سر می‌بریم که این شوک غافلگیرانه از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب این کره خاکی را در هم نوردیده و موسم مرگ و مصیبت را به کل بشر تحمیل کرده است. در این دوران پر فراز و نشیب در چندین نوبت با شما سخن گفتم. از همان ابتدا برنامه‌های مختلف محدودیت کننده شروع ویروس و کنترل بیماری و تمرکز بر قطع زنجیره انتقال آن در سراسر استان با اولویت حفظ سلامت مردم به اجرا در آمد.

او ادامه داد: آنچه تاکنون در کشور و استان عزیزمان خوزستان انجام داده ایم، مرحله مواجهه یا تقابل با این ویروس نامیمون بوده و در این راه از تمامی ظرفیت‌های موجود در استان و کشور استفاده شد که بخشی از این اتفاق با همراهی و همگامی شما به ثمر نشست و قطعا این راه متناسب با شرایط آینده نیز ادامه خواهد داشت.
امروز با توجه به اینکه در کنار اولویت اصلی خود که حفظ سلامت مردم است باید به معیشت و اقتصاد مردم شریف خوزستان هم توجه ویژه ای داشته باشیم تا زمانی که با رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از شروع ویروس کرونا آسیبی به سلامتی مردم وارد نشود.
استاندار خوزستان بیان کرد: از اینجا به بعد نیز مرحله دیگری آغاز خواهد شد و آن مرحله پذیرش ویروس در جامعه و ضرورت تغییر رفتار ما است. در این شرایط با قبول حضور ویروس در جامعه در کنار مراقبت‌های بهداشتی تا زمان یافتن واکسن یا دارویی موثر همچنان با این ویروس خواهیم جنگید. در این مرحله مراقبت ها باید به صورت فردی و جمعی توسط تک تک ما صورت گیرد و خود و جامعه اطراف خود را مسئول سلامت همگان قلمداد کنیم چراکه زندگی همچنان جاری و ساری است.
شریعتی تاکید کرد: امروز که تصمیم ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا بر اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند است ما مصمم هستیم تا با مشارکت و همراهی و همبستگی شما عزیزان در این مرحله مهم و حساس حس مسئولیت پذیری همگانی و رعایت فاصله گذاری های قبلی شاهد برگشت رونق اقتصادی توأم با سلامتی مردم باشیم.
باید این واقعیت را پذیرفت که دنیا در ماه‌های اخیر با حمله و سرایت سریع این ویروس تغییر کرده است. تغییراتی اساسی، بنیادی، سخت، سریع، دردناک با تبعات سنگین اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی. در این مرحله با پذیرش این تغییرات و سازگار کردن خود با آن به جنگ کوبید ۱۹ خواهیم رفت.
او یادآور شد: این نکته را اعلام می‌کنم که در صورت مشاهده هرگونه عدم رعایت اصول بهداشتی و افزایش در آمار مبتلایان بدون هیچ درنگی به تدابیر سخت‌گیرانه قبلی در آن منطقه برخواهیم گشت و حتی سخت‌تر از گذشته قوانین محدود کننده را اجرایی خواهیم کرد، پس از شما می‌خواهم که با درک متقابل و احترام به حقوق سایرین در فعالیت های اقتصادی و معیشتی خود با دقت و وسواس بیشتری عمل کنید که خدای ناکرده موجب خسران هم استانی های خود نشوید.
با توجه به ماهیت گسترش و قابلیت بیماری کرونا فاصله گذاری اجتماعی مهمترین راهکار کنترل همه گیری این بیماری است. رعایت این فاصله تا زمانی که بیماری در جامعه در چرخش باشد ضروری است و با عنایت به این که می‌تواند تا ۹۵ درصد مانع از شیوع گردد باید ادامه داشته باشد.
ایتاندار خوزستان خاطرنشان کرد: همان طور که می دانید خداوند متعال ظرفیت و توانایی انسان را به مراتب بالاتر از آنچه انسان می‌پندارد قرار داده است. قدرت سازگاری و تطابق انسان در وضعیت بحرانی گره گشا و راه برون رفت از این سختی ها است. مرحله تطابق و سازگاری با پذیرش واقعیت حضور ویروس در قالب طرح دولت جهت بازگشایی مشاغل ضروری و کم ریسک که آغاز شده است. با مدیریت هوشمند و خردمندانه و با هدف کاهش ضررهای بیشتر مردم بخش های مختلف جامعه فعالیت های کم ریسک اجتماعی و اقتصادی را آغاز می‌کنیم.
او خطاب به مردم بار دیگر تاکید کرد: مردم شریف خوزستان امروز ما از مرحله شوک اولیه این ویروس در جامعه عبور و به مرحله سازگاری رسیدیم در این مرحله با کمک شهروند مسئولیت‌پذیر، آگاه و دانا به رعایت بهداشت بخشی از چرخه اقتصادی و اجتماعی را با رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت و با همراهی آحاد مردم آگاه به شرایط آغاز می‌کنیم.
در این مسیر سرمایه ما جهت مبارزه و کنترل این ویروس رفتار اجتماعی شما شهروندان خواهد بود. هر شهروند خوزستانی با رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی حتی با وجود ویروس در جامعه می‌تواند کمک کند که کمترین تلفات انسانی و ضررهای اقتصادی و اجتماعی را در جامعه شاهد باشیم.
شریعتی در ادامه بیان کرد: طرح فاصله گذاری هوشمند نیز ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است که از اسفند ماه همزمان با شیوع بیماری کرونا اجرا شده و در این مرحله صرفاً مشاغل کم خطر همراه با التزام به رعایت دستورالعمل های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از تاریخ بیست و سوم فروردین در استان خوزستان مجوز فعالیت پیدا می‌کنند و فعالیت مشاغل پرخطر همچنان ممنوع است، اما نباید فراموش کنیم که هیچ فعالیت اقتصادی بی خطر نیست و فعالیت‌های صنفی و اقتصادی اعلام شده کم خطر بوده و نباید دچار فراموشی در مورد خطر افزایش آمار ابتلا به این ویروس مهلک شویم.
اما مهم‌ترین و اساسی‌ترین راهبرد عملی ما همان در خانه ماندن است و از شما می خواهم خروج از منزل تنها در صورت اضطرار به صورت بسیار محدود با رعایت دقیق و کامل دستورالعمل های بهداشتی برای مقابله با کرونا صورت گیرد.
او همچنین عنوان کرد: با تلاش مستمر و هماهنگی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت اتاق بازرگانی، اصناف و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستورالعمل های بهداشت صنوف و کسب و کارها تدوین و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت و هرگونه فعالیت صنفی منوط به اجرای این دستورالعمل ها خواهد بود.
بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده کلیه صنوف موظف به ثبت نام و اخذ تعهد از صاحبان کارگاه‌ها و صنوف در سایت وزارت بهداشت مبنی بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی خواهند بود و پس از دریافت کد مربوطه مجوز فعالیت صادر خواهد شد.
بر این اساس فعالیت فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای، پاساژها و مجتمع های تجاری، بازارهای بزرگ و مسقف، آرایشگاهها و سالنهای زیبایی، آموزشگاه های رانندگی، رستورانها، اغذیه فروشی ها، طباخی ها و فست فود، گرمابه، استخر و سونا و سالن های ماساژ، روزبازارها و نمایشگاه ها، مراکز بازی، تفریحی و گیم نت، باشگاه های ورزشی و بدنسازی، تالار پذیرایی و مراسم قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های چایخانه ها و تریا همچنان ممنوع است. ضمناً بقیه مشاغل کم خطر اعلام شده و فعالیت آنها با رعایت اصول بهداشتی ابلاغی توسط بهداشت و نظارت صنوف مربوطه بلامانع است.
این مقام مسئول تصریح کرد: با اجرای این طرح تعطیلی های پایه، شامل تعطیلی مدارس، دانشگاهها، ورزشگاه ها و مراکز فرهنگی، هنری و مشاغل پر ریسک همچنین ممنوعیت تردد های بین استانی تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد یافت.
مراکز اداری نیز از ۲۳ فروردین با رعایت اصول بهداشتی با دو سوم کارمندان خود فعال خواهند شد و ساعت کاری از ۷ صبح تا ۱۴ خواهد بود. همچنان تاکید می‌کنم که افراد دارای بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشارخون و تنفسی با ارائه مدارک لازم، زنان باردار و مادران شیرده به صورت مرخصی استحقاقی بدون احتساب در پرونده از حضور در محل کار معاف هستند.
او تاکید کرد: برادران و خواهران عزیز به لحاظ بنیادین و پارادایمی شاید دولت‌های مبتنی بر اندیشه های مادی گرایانه و نظام سرمایه داری نوین در سراسر دنیا خیلی نگران از دست رفتن جان و کرامت انسان ها و قربانی کردن اقتصاد در پای سلامت انسانیت نباشند، اما در کشور اسلامی و انقلابی عزیز ما اولویت اول و آخر حفظ جان انسان و کرامت انسانی در همه شرایط حتی در بلاها و مصیبت‌ها است. در دو ماه اخیر با وجود تعطیلی و تعلیقی همه فعالیت‌ها تمام سعی در دولت و حاکمیت جمهوری اسلامی جلوگیری از شیوع شدید این ویروس و کاهش تلفات انسانی بوده و خواهد بود.
شریعتی خاطرنشان کرد: از عنایت و توجه مقام معظم رهبری و اشارات ایشان در سخنرانی نیمه شعبان درباره مردم خوزستان کمال تشکر و قدردانی را دارم. یکی از اثرات مهم کرونا افزایش سرمایه اجتماعی و خودباوری اقشار مختلف مردم و مسئولان بود.

شریعتی در خصوص اقدامات بهداشتی انجام شده برای مقابله با کرونا عنوان کرد: تولید نزدیک به ۲۰ میلیون لیتر الکل طبی در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و خرمشهر، تولید انواع مواد ضدعفونی در شرکت های پتروشیمی، تولید انواع مواد ژله دست و ضدعفونی کننده سطوح، تولید ماسک و گان پزشکی در سراسر نقاط استان توسط اقشار مختلف و تشکیل گروه‌های خیرین سلامت همه و همه قابل توجه هستند و باید برای آینده پاس داشته شود.
او در انتها از مردم خواستار رعایت موارد بهداشتی شد و گفت: از همه شما خوزستانی های عزیز می خواهم در این مسیر با اتحاد و همدلی و با رعایت تمامی مقررات بهداشتی کمک کنید تا چرخه اقتصاد و جهش تولید و همچنین بهبود وضعیت اجتماعی مجدداً احیا شود.
همراهان بنده به عنوان خادم ملت برای مردم تلاش خواهیم کرد که بهترین تصمیمات گرفته و عمل شود.
در پایان امیدوارم که با همراهی و همبستگی و حمایت شما مردم عزیز استان خوزستان در روزهای آینده و هفته های پیش رو با رعایت اصول خود مراقبتی و دیگر مراقبتی شاهد ریشه‌کنی این ویروس مهلک باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار