جزئیات طرح آموزش و پرورش برای تبدیل منازل به «خانه پویا»

تهران (پانا) - مدیرکل تربیت‌‌‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش همه فعالیت‌ها و اقدامات این معاونت در ایام خانه‌نشینی دانش‌آموزان به دلیل کرونا را برای افزایش سطح سرانه حرکتی آن‌ها تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۵۴۲۲
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات طرح آموزش و پرورش برای تبدیل منازل به «خانه پویا»

محمد جعفری در گفت‌وگو با پانا ضمن تبریک ولادت با سعادت امام زمان (ع) و آرزوی سلامتی برای تمام مردم دنیا، گفت: با شیوع کروناویروس در ایران و تعطیلی مدارس از هفته اول اسفندماه و به مرور استمرار تعطیلی در استان‌های مختلف، معاونت تربیت‌‌‌بدنی و سلامت به ویژه دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی، فعالیت‌هایی را برای انجام ورزش از سوی دانش‌آموزان در منازل آغاز کرد.

تاکید بر هدف ارتقای سطح سرانه حرکتی و ورزشی دانش‌آموزان

او با بیان اینکه ما فقط دو ساعت درس تربیت‌‌‌بدنی در مدارس داشتیم که آن هم به دلیل تعطیلی مدارس، تعطیل شد، افزود: هدف ما، ارتقای سطح سرانه حرکتی و ورزشی دانش‌آموزان چه در ساعت درس تربیت‌‌‌بدنی و چه در قالب فعالیت‌های مکمل است، بالطبع همه این‌ها با توجه به این شرایط که در کشور ایجاد شد، به تعطیلی انجامید. بنابراین با این شرایط دانش‌آموزان در کنار والدین خود اوقات فراغت فزاینده‌ای را باید تجربه می‌کردند.

مدیرکل تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما برنامه‌های مختلفی را در این زمینه پیش‌بینی کردیم. در آغاز برنامه‌های خود بلافاصله با ابلاغ دستورالعملی به استان‌ها و شهرستان‌ها، مناطق و مدارس، با ۳۳ هزار معلم تربیت‌بدنی هماهنگی‌هایی به عمل آمد تا زنجیره ارتباط با دانش‌آموزان قطع نشود و با طراحی فعالیت‌های حرکتی که در منزل قابل انجام است و از اسباب و وسایلی که در خانه یافت می‌شود، بتوانیم خانه‌ها را به خانه پویا و استادیوم خانگی تعریف و تبدیل کنیم.

انقلاب خوبی در حوزه فعالیت‌های ورزشی برای دانش‌آموزان در منزل انجام شده است

جعفری گفت: شرایط در کشور متفاوت است، بسیاری از خانه‌ها حیاط‌های خوبی دارند، بسیاری از افراد نیز در آپارتمان زندگی می‌کنند و شرایط قرنطینه متفاوت است، به لحاظ این شرایط آن فعالیت‌هایی که معلمان تربیت‌بدنی برای دانش‌آموزان خود طراحی می‌کنند، متفاوت خواهد بود. همانطور که معلمان با صدا و تماس‌های تصویری و فایل‌ها و ... به هر شکلی تمرین در منزل را برای دانش‌آموزان خود تعریف می‌کنند، به همان شکل هم معلمان تربیت‌بدنی این کار را برای دانش‌آموزان خود به شکل‌های مختلف تعریف می‌کردند و خوشبختانه انقلاب خوبی در این ایام، در حوزه تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی برای دانش‌آموزان در منزل و حتی در راستای کمک به والدین و ورزش برای والدین، انجام شد.

او به دیگر فعالیت‌های این معاونت اشاره کرد و گفت: در کنار این کار، کلیپ‌های خوبی را تهیه کردیم و برای مرکز سیمای جمهوری اسلامی ایران فرستادیم. در این همکاری شبکه دو به عنوان شبکه معین انتخاب و اولین برنامه با عنوان برنامه «با هم برای هم» تهیه شد. در این برنامه که صبح و بعدازظهر پخش می‌شود، سه آیتم برنامه‌ریزی شد. ابتدا برنامه‌های ورزش و نرمش صبحگاهی پخش می‌شود، دوم، بازی با دو هدف ورزش و بازی والدین با بچه‌ها و افزایش نشاط و سرگرمی و شادابی برای خود دانش‌آموزان و سومین بخش برنامه، با هم برای هم و حضور کارشناسان است. این کارشناسان درباره موضوعات مختلف شرایط کنونی، چاقی، سواد حرکتی، استرس، ایمنی و ناهنجاری‌های قامتی و ...‌ در این برنامه صحبت کرده و می‌کنند.

پخش ۳۰ برنامه «با هم برای هم»

جعفری با بیان اینکه تاکنون ۳۰ برنامه "با هم برای هم"، کاری مشترک از صداوسیما و معاونت تربیت‌‌‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش پخش شده است، گفت: اقدام دیگر ما در شبکه دو و در قالب برنامه در انتهای الوند بوده است. این برنامه هر روز ساعت ۸ صبح پخش می‌شود و بعد از سرود ملی، به مدت ۱۰ دقیقه به صورت زنده از سوی معلمان تربیت‌بدنی، نرمش صبحگاهی در راستای بالابردن استقامت دانش‌آموزان انجام می‌شود.

مدیرکل تربیت‌‌‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات ما، پخش برنامه‌های مختلف تهیه شده معاونت در شبکه‌های مختلف است. اکنون در شبکه ۵، دومین برنامه هم با محتوای فاکتورهای سلامت درباره آمادگی جسمانی، قدرت عضلانی، انعطاف پذیری و حرکتی که می‌‌توان با میز، صندلی و سایر وسایل منزل انجام داد، پخش شده است.

او اضافه کرد: طبق ابلاغی از تمام استان‌ها و معلمان خواسته‌ایم بازی‌هایی را طراحی و ارسال کنند. در دفتر تربیت‌بدنی ستاد، غربالگری لازم در این بازی‌ها انجام شد و آن‌ها را تحویل شبکه دو داده‌ایم، که این بازی‌ها در ادامه از همان برنامه "با هم برای هم" از شبکه دو سیما، پخش می‌شود.

پخش برنامه‌ای برای دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه از امروز

جعفری گفت: برنامه‌ای در قالب ۶ جلسه برای دانش‌آموزان ابتدایی و ۶ جلسه برای دانش‌آموزان متوسطه با هماهنگی و همکاری استان خراسان رضوی به عنوان دبیرخانه این برنامه، تهیه شده است که از امروز شنبه ۲۳ فروردین ساعت ۷:۴۵ تا ۸ صبح پخش خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای تهیه یک برنامه و پخش آن از برنامه خانواده شبکه یک

مدیرکل دفتر تربیت‌‌‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش همچنین از برنامه‌ریزی برای تهیه یک برنامه دیگر و پخش آن از برنامه خانواده شبکه یک سیما خبر داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار