دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص مسمومیت با برخی قارچ‌ها هشدار داد

یاسوج (پانا) - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد قارچ‌های سمی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی دارند و تشخیص آن‌ها توسط افراد عادی میسر نیست، بلکه شناسایی آنها از طریق علمی و تخصصی توسط متخصصان امکان پذیر است.

کد مطلب: ۱۰۳۵۰۱۶
لینک کوتاه کپی شد
دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص مسمومیت با برخی قارچ‌ها هشدار داد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج،" امام بخش قائدی" اعنوان کرد: بهتر است از جمع آوری و مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت خودداری شود.

او اظهار کرد: برخی از گونه‌های این قارچ‌ها به دلیل وجود ماده‌ای سمی به نام آماتوکسین، منجر به مسمومیت‌های شدید شده که عمدتاً آسیب‌های مخربی بر کَبد دارند و حتی منجر به سرطان و مرگ می شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: سموم این گونه قارچ‌ها بر اثر حرارت پختن، کباب کردن و یا آب‌پز کردن ممکن است اثرات زیادی نداشته باشد، اما ممکن است در اثر تغییرات بیو شیمیایی اثرات زیان آور و غیرقابل جبرانی را به بار بیاورد.

قائدی تصریح کرد: بنابراین بهترین راه پیشگیری از این نوع مسمومیت، مصرف نکردن هر نوع قارچ یا گیاهی است. چرا که قارچ‌های خود رو مشکلی که دارند این است که تشخیص بین قارچ سمی و غیر سمی بسیار مشکل است.

او در خصوص تشخیص قارچ سمی از غیرسمی ادامه داد: مردم از رنگ و شکل ظاهری، سمی یا غیر سمی بودن قارچ را تشخیص می دهند، اما گیاه شناسان از نوع چتر قارچ‌ها تشخیص می دهند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: قارچ‌های سمی بسیار خطرناک هستند و مقدار کمی از این قارچ‌ها مسمومیت ایجاد می کند بنابراین نمی توان ریسک آن را پذیرفت.

قائدی همچنین بیان کرد: تنگی نفس، اسهال و سرگیجه از جمله عوارض مسمومیت ناشی از قارچ هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار