بررسی وضعیت کشاورزی

نشست ویدیو کنفرانس استاندار گیلان با فرمانداران

رشت (پانا) - استاندار گیلان امروز از طریق ویدیو کنفرانس با فرمانداران 16 شهرستان استان وضعیت کشاورزی را بررسی کرد.

کد مطلب: ۱۰۳۴۸۸۳
لینک کوتاه کپی شد
نشست  ویدیو  کنفرانس  استاندار گیلان  با فرمانداران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان، استاندار گیلان در این نشست با اشاره به بارش های مناسب گفت: ما امسال دغدغه ای برای تامین آب کشاورزی و آشامیدنی بیش از یک میلیون مشترک شهری و روستایی نداریم.
ارسلان زارع افزود: انتظار داریم تا کشاورزان از این نعمت الهی استفاده بهینه بکنند تا سال زراعی خوبی را پشت سر بگذاریم.
وی تاکید کرد: فرمانداران در این زمینه نیز برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.
استاندار گیلان با اشاره به شروع کشت و کار زمین های کشاورزی و شیوع کرونا در گیلان خواستار کاهش تجمعات ، افزایش کشت ماشینی و ارائه توصیه های بهداشتی به برای حفظ سلامت شالیکاران شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان هم گفت : هم اکنون یک میلیارد و83 میلیون مترمکعب آب در سد سفیدرود ذخیره شده است که نسبت به پارسال 52 میلیون مترمکعب بیشتراست.
وحید خرمی افزود: امسال آب سد سفیدرود حدود 2ماه زودتراز سال های گذشته رها شد که در 10سال گذشته بی سابقه بود.
وی خاطر نشان کرد: در فصل زراعی جاری نگرانی در خصوص تامین آب مزارع نداریم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان افزود: در زمان کنونی برنامه ای برای نوبت بندی آب کشاورزی نداریم.
وحید خرمی ابراز امیدواری کرد درسال زراعی جاری با مدیریت های مناسب و صرفه جویی شالیکاران سال کم تنشی را پشت سر بگذارند.
محمد دادرس مدیرکل هوا شناسی گیلان هم دراین نشست گفت: بر اساس بررسی نقشه های هواشناسی پیش بینی می کنیم بارش های درگیلان تا 15اردیبهشت حدود20 درصد افزایش یابد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز اعلام کرد: در حال حاضر کشاورزان گیلانی 78 درصد از شالیزارهای خود را با استفاده از روان آب ها و بارندگی ها شخم اول زدند که نسبت به مدت مشابه پارسال 3 درصد بیشتر است.
علی درجانی از شالیکاران خواست برای کاهش خسارت ها طبق تقویم زراعی پیش بروند چرا که این تقویم طبق داده های هواشناسی و توصیه های فنی مرکز تحقیقات برنج کشور آماده شده است.
وی با اشاره به اینکه گیلان از نظر مکانیزاسیون کشاورزی در کشور پیشتاز است گفت: ما در این حوزه عملکرد خوبی داشتیم و از استان 13به استان اول رسیدیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه در سال گذشته اگر چه اعتبارات مکانیزاسیون کشاورزی حدود70 میلیارد تومان بود افزود : توانستیم 93 میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات استان هایی که نتوانسته بودند جذب کنند اعتبارات ملی دریافت کنیم.
علی درجانی گفت: با پرداخت این اعتبار به کشاورزان بصورت وام 700 دستگاه نشا کار دیگر خریداری شد که دستگاه های نشا کار استان به 6هزار و 400 دستگاه رسید.
وی در پایان تامین سوخت ماشین آلات کشاورزی و برق چاه های آب کشاورزی خواستار شد و افزود: حدود 60 درصد 8 هزار تراکتور که در گیلان فعال است شماره گذاری نشده است.

در پایان نشست ویدیو کنفرانسی هر یک از فرمانداران دغدغه ها و مشکلات بخش کشاورزی شهرستان خود را بیان کردند که در پایان با دستور استاندار گیلان به مسئولان استانی تصمیماتی برای رفع آنها گرفته شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار