یک متخصص بیماری‌های عفونی؛

احتمال بالای ابتلای افراد قطع عضو شده به بیماری کرونا

زنجان(پانا)- افسانه کرمی، متخصص بیماری های عفونی، در برنامه عافیت با بیان اینکه در کل فردی که توان ندارد مستعد ابتلا به کرونا است اظهار کرد: هر فردی هم که عضوی از بدنش را از دست داده و البته باتوجه به اینکه کدام عضو باشد، قاعدتا بدنش برای دریافت یکسری عفونت‌ها مستعد است.

کد مطلب: ۱۰۳۴۷۳۷
لینک کوتاه کپی شد
احتمال بالای ابتلای افراد قطع عضو شده به بیماری کرونا

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی وبدا - زنجان، افسانه کرمی در ویژه برنامه زنده عافیت از استودیوسلامت استان زنجان، با بیان اینکه در کل فردی که توان ندارد مستعد ابتلا به کرونا است اظهار کرد: افرادی که بنا به دلایلی عضوی از بدن‌شان را از دست داده‌اند و در کل هر فردی که این اتفاق برایش افتاده باشد، بستگی دارد که کدام عضو را برداشته باشد، بدن‌‎‌ او برای دریافت یکسری عفونت‌ها مستعد است. مثلا کسی که طحال ندارد، چون طحال، خودش جزء سیستم دفاعی بدن است و ویروس کرونا هم به علت ضعف سیستم سلولی، می‌تواند به بدن حمله کند، ولی چون شایع‌ترین عارضه‌ای که ایجاد می‌کند عوارض ریوی است که میکروب‌هایی اضافه می‌شوند و ذات‌الریه یا پنومونی ایجاد می‌کنند، به خاطر همین میکروب‌هایی که ذات‌الریه ایجاد می کنند، در کسانی که طحال ندارند شایع‌تر است، ولی افردی که لوزه، آپاندیس و کیسه صفرا ندارند، استعداد ابتلاء خاصی به کرونا ندارند.
این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: تست غربالگری در استان زنجان برای افرادی که مثبت گزارش شده‌اند و همچنین برای ۳ نفر از اطرافیان وی انجام می‌گیرد و انجام آن شامل افراد مشکوک و محتمل نیست.
وی در خصوص استفاده بانوان از مواد ضدعفونی تصریح کرد: در این خصوص مواردی از بیماران بستری داشتیم که سابقه مصرف زیاد مواد ضدعفونی و شوینده داشتند و ابتلای اینها بستگی به شدت علایم دارد و خیلی مطلق نمی‌شود گفت که اگر وایتکس مصرف کردند حتما کرونا یا عفونت‌های دیگر نیست، ولی اگر فردی تب، احساس تنگی نفس و سرفه‌های خلط دار نداشته باشد و سرفه‌ها هم در حد خارش باشد می‌تواند از داروهای حساسیتی استفاده کند و اگر مشکل حادی نباشد با مصرف ۲ یا ۳ روز دارو برطرف می‌شود.
به گفته کرمی طبق بررسی‌های صورت گرفته در دنیا، بیشترین مرگ و میر مربوط به افرادی است که بیماری‌های قلبی و عروقی و مزمن ریوی دارند، ولی کسانی که آسم دارند، اگر طبق روال معمول، سرفه و تنگی نفس دارند، ممکن است به خاطر همان بیماری زمینه‌ای باشد، که توصیه می‌شود داروهایشان را استفاده کنند. چرا که یکی از شایع‌ترین علل حمله آسم، در واقع عدم مصرف صحیح و کامل دارو است. ولی اگر به بیماری این افراد، تنگی نفس و سرفه خلط دار اضافه شود، چون اینها مستعد عوارض هستند، بهتر است جهت بررسی بیشتر به مراکز درمانی مراجعه کنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه علائم تب، سرفه، تنگی نفس و... بستگی دارد که در چه کسانی ایجاد شود، اگر در کادر بهداشت و پرسنل بیمارستان باشد که مواجهه با بیماران دارند و یا کسی که در خانواده‌اش مورد مثبت بوده و یا افرادی که در مواجهه با بیمار کرونایی بودند، حتی تک علامت اینها هم می‌تواند مهم باشد.
به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی، انتقال کرونا از طریق خوراکی و گوارش نیست، بلکه از راه تماس با ترشحات و از راه تنفسی است، ولی اگر محصولات لبنی محلی هم استفاده می‌کنیم ممکن است به تب مالت، که بیماری عفونی است مبتلا شویم و ارتباطی با کرونا ندارد ولی باید در مصرف آنها هم دقت کرد.
وی افزود: بیمارانی که لوپوس دارند، چون داروهایی می‌گیرند که نقص ایمنی ایجاد می‌کند و سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و به خصوص روی ایمنی سلولی تاثیر دارد که دفاع بدن در مقابل ویروس است، اینها مستعد هستند به عفونت‌های ویروسی و کرونا که باید خیلی بیشتر از افراد عادی احتیاط کنند.
کرمی تصریح کرد: بیمارانی که بستری می‌شوند در دوره درمان، داروی ضد ویروسی که موجود است و بیشترین تاثیر را داشته، طبق آخرین دستورالعمل کشوری، به مدت ۷ تا ۱۴ روز دریافت می‌کنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: تجویز دارو به بیماران طبق شرایط بیمار تصمیم‌گیری می‌شود و افرادی که به صورت سرپایی درمان و دارو دریافت می‌کنند، معمولاً ۵ روز است. ولی اگر بعد از ۵ روز علائمی بروز و تشدید شود و تنگی نفس شدید به وجود بیاید، ممکن است که حتی به بستری و درمان‌های بیمارستانی هم نیاز باشد.
وی با بیان اینکه افرادی که واقعا مورد پزشکی داشته باشند، باید به مراکز درمانی مراجعه کنند، ولی با احتیاطات کلی گفته شده و توصیه می‌شود مخصوصاً مراجعه به مطب‌ها حتماً با ماسک و دستکش باشد و قبل و بعد از پوشیدن دستکش و درآوردن ماسک، حتما با آب و صابون بشویند و با الکل، ضدعفونی کنند.
دکتر کرمی با اشاره به اینکه ابتلا به کرونا در مورد حیوانات و حیوانات اهلی هنوز به صورت قطعی گزارش نشده است افزود: با این حال چون ویروس ناشناخته است و ماهیتش را نمی‌شناسیم بهتر است که احتیاط شود .
این متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: بیماری کرونا از طریق خوراکی منتقل نمی‌شود و اگر گوشت کاملا بپزد حتی اگر به ویروس هم آلوده باشد، از بین می‌رود و مشکلی نیست.
وی در مورد ماسک‌های یکبار مصرف مثل ماسک طبی، بیان کرد: آنچه که در دستورالعمل آمده است، مدت زمان استفاده از این ماسک‌ها ۲ ساعت است، ولی با توجه به شرایط موجود، اگر ماسک آلوده، مرطوب، پاره و یا تا نخورده باشد، ممکن است که بیشتر هم استفاده شود و در مورد ماسک N۹۵ تا ۸ ساعت گفته شده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ابراز کرد: ماسک‌هایی که در منزل تهیه می‌شوند برای استفاده معمول است و به جهت اینکه در مکان‌هایی که رعایت فاصله ۲ متری خیلی سخت است و علاوه بر این، ممکن است خیلی‌ها بدون علامت باشند و یا بیمارانی باشند که هنوز قبل از شروع علایم دوره نهفتگی هستند، همچنین مواجهه با فردی که کرونا مثبت است زیاد است و یا برای کادر بیمارستان، بهتر است که از ماسک چند لایه استفاده کرد و بین آنها هم گاز گذاشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار