توضیح دانشگاه شهیدرجایی درباره شرایط مرخصی، حذف ترم و تسهیلات متعهدین خدمت

تهران (پانا) - معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت‌دبیر شهیدرجایی به سوالات دانشجویان این دانشگاه درباره ادامه وضعیت آموزشی آن‌ها پاسخ داد.

کد مطلب: ۱۰۳۴۷۳۳
لینک کوتاه کپی شد
توضیح دانشگاه شهیدرجایی درباره شرایط مرخصی، حذف ترم و تسهیلات متعهدین خدمت

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت‌ دبیر شهیدرجایی، علی پورکمالی درباره بخشنامه معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که یازدهم فروردین به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، گفت: «در این بخشنامه بر ادامه راه برای ارائه آموزش­‌ها به شیوه الکترونیکی در نیم­سال جاری تاکید شده و مجوز اجرا برای ارائه تمام دروس به شیوه الکترونیکی را صادر کرده است و تاکید شده که دانشگاه‌­ها به هر نحو ممکن این نیم­سال تحصیلی را به اتمام برسانند. البته چون دانشگاه­ ها از لحاظ امکانات و بستر ارائه آموزش به شیوه الکترونیکی یکسان نیستند، این بخشنامه بسیار انعطاف­‌پذیر طراحی شده و اختیارات زیادی را متناسب با شرایط سخت­‌افزاری، نرم‌­افزاری و اقلیمی به دانشگاه­‌ها می‌دهد.»

او ادامه داد: «دانشجومعلمان با دو قانون مجزا در مسیر تحصیل مواجه هستند. یک قانون همان آیین‌­نامه­‌های آموزشی وزارت علوم است که شامل تمام دانشجویان کشور و از جمله دانشجومعلمان هم می‌­شود. براساس این بخشنامه با توجه به شرایط ویژه‌­ای که پیش آمده در صورت موافقت با حذف کامل نیم­سال، این نیم­سال در سنوات تحصیلی مجاز احتساب نمی­‌شود و به عبارت دیگر یک نیم­سال به سقف مجاز سنوات کل دانشجویان شاغل به تحصیل به خاطر شرایط خاص فراگیر در کشور اضافه شده است. خاطرنشان می‌کنم که در شرایط عادی هر دانشجو کارشناسی ۱۱ ترم می‌تواند تحصیل کند.»

پورکمالی افزود: «اما برای دانشجومعلمان در حیطه استخدامی قوانین و مقررات خاص متعهدین خدمت جاری می­‌باشد. طبق این قانون، سقف بهره‌­مندی از مزایای در نظر گرفته شده ۸ نیم­سال می‌­باشد که قابل تمدید نیست و طبق قانون اگر دانشجویی حذف ترم کند در بازه زمانی آن ترم تا قبل از شروع نیم­سال بعدی از لحاظ قانون استخدامی، در شرایط مرخصی بدون حقوق قرار می‌­گیرد و چون این نیم سال دانشجو‌یان ما از مزایای حقوق و غیره بهره‌مند بوده‌اند این ترم جزو ۸ نیمسال ایشان محسوب خواهد شد. هرچند تحصیل ایشان ۱۱ یا با اضافه شدن این نیمسال ۱۲ ترم زمان ببرد. ما موارد متعددی داریم که دانشجویان‌مان تحصیل‌شان به هر دلیلی (دلایل موجه) از ۸ نیمسال عبور می‌کند اما قانون متعهدین خدمت فقط ۸ نیمسال از ایشان پشتیبانی و پرداخت حقوق دارد.»

معاون آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در توصیه‌هایی به دانشجومعلمان گفت: «همانطور که در اطلاعیه‌­های صادر شده از سوی معاونت آموزشی به دفعات عرض کردم اساتید محترم و دانشجویان گرامی در مواجهه با این شرایط ویژه خوشبختانه با عزم و اراده راسخ خود به خوبی نشان دادند که توانایی تبدیل هر تهدید به فرصت را دارند و از این بابت مراتب قدردانی خود را مجددا به همه بزرگوارانی که در این را تلاش کرده‌­اند تقدیم می­ن‌مایم. دانشگاه در سال­‌های گذشته امکانات سخت­‌افزاری و نرم‌­افزاری بسیارخوبی در زمینه آموزش­‌های الکترونیکی فراهم کرده است از جمله آن ساخت و تجهیز مرکز داده‌های دانشگاه (data center) است که انصافاً جزو اقدامات ماندگار دانشگاه محسوب می‌شود و در دانشگاه‌های کشور این نوع مرکز کم‌نظیر است و این امکان را پدید آورده که دانشگاه ما هم همانند دانشگاه‌های طراز اول کشور در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت و خدمات خوبی ارائه کنند.»

او ادامه داد: «برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای معلمین خارج از کشور، برگزاری دوره‌های ارتقأ مدیریت برای مدیران استان‌ها در کل کشور، برگزاری دوره ­های شایستگی­‌ها و صلاحیت­‌های معلمی برای پذیرفته­‌شدگان آزمون استخدامی در هرسال برای ۱۸۰۰ تا ۳۲۰۰ مهارت­‌آموز، همزمان در کل کشور ۱۰ درس، از جمله این خدماتی است که با ایجاد این مرکز ارائه شده است. در جلسه معاونین آموزشی دانشگاه‌­های بزرگ تهران نیز که در وزارت علوم به منظور بررسی وضعیت امکانات دانشگاه‌ها برگزار شد در قیاس با دانشگاه‌­های صاحب نام، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی وضعیت بسیار مطلوبی داشته است و سامانه LMS دانشگاه مانند بسیاری از دانشگاه­‌ها و با پشتیبانی همان شرکت در حال ارائه خدمات آموزش الکترونیکی است. هرچند آموزش از راه دور نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد ولی در شرایط ویژه و خاص کشور به جهت شیوع این بیماری ناخواسته به نظر می‌رسد این تنها راه‌حل است برای جا نماندن از زمان و باید از امکانات این روش استفاده کرد. لذا به دانشجویان گرامی توصیه می‌کنم هم مانند چند هفته گذشته و حتی بیش از پیش با اعتماد به روش آموزش الکترونیکی با انگیزه، جدیت و پیگیری منابع، محتواها و کلاس‌­های مجازی را دنبال کنند. هرچند که تا الان مشارکت دانشجومعلمان هم بسیار خوب بوده است.»

پورکمالی همچنین درباره امکان دانلود فیلم‌­های آموزشی برای دانشجویان گفت: «دانشجویان برای دانلود منابع آموزشی (انواع فایلهای PDF ، Powerpoint ، صوتی و تصویری) همیشه دسترسی داشته‌­اند و محدودیتی وجود ندارد اما در مورد دانلود فایل کلاس‌­های مجازی اشکالی وجود دارد که همه دانشگاه‌­ها همواره با آن روبور بوده‌­اند. مشکل از نرم­افزار Adobe Connect است که اساساً فایل یک­پارچه قابل دانلود درست نمی­کند و ساختن فایل قابل دانلود مراحلی نسبتاً طولانی دارد که با این حجم کلاس اجرایی نیست. اینجانب به اتفاق چند معاون آموزشی دانشگاه­‌ها از شرکت پشتیبان نرم افزارمان خواسته‌­ایم که نرم­افزار الحاقی تهیه کنند تا این کار قابل اجرا شود. انشاالله به زودی در این زمینه تسهیلاتی ایجاد خواهد شد.»

معاون دانشگاه شهیدرجایی در ادامه گفت: «همان طور که همه مشاهده می‌کنیم واقعاً امکان شروع فعالیت‌های حضوری دانشگاه‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و نمی‌توان به قطع و یقین بگوییم که سه هفته بعد دانشگاه‌ها کلاس‌های حضوری خود را آغاز خواهند کرد. از طرفی توصیه اکید وزارت علوم هم بر ادامه فعالیت آموزشی دانشگاه‌های از بستر آموزش الکترونیکی است. لذا منطقاً ما باید ادامه فعالیت‌های مان را بدون در نظر گرفتن احتمالات آینده ادامه دهیم. چرا که در هفته‌های قبل هم دیدیم که خاتمه شیوع این بیماری خیلی قابل پیش‌بینی نیست، بدیهی است در صورت از سرگیری فعالیت‌های حضوری کلاس‌های درس و بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها به صورت حضوری ما نه تنها ضرری نکرده‌ایم بلکه می‌توانیم از فرصت آینده در پر کردن خلأ آموزش‌های الکترونیکی و رفع اشکالات احتمالی بهره ببریم و در غیر این صورت ان‌شاالله از زمان عقب نخواهیم بود.»

او درباره ارائه دروس کارگاهی و عملی که به صورت آنلاین امکان ارائه ندراند، گفت: «این موضوع از دغدغه‌های اصلی دانشگاه و دانشکده‌ها بوده است. البته دروس غیرتئوری (کارگاه و آزمایشگاه) در رشته‌های مختلف شرایط متفاوتی دارند، در برخی از رشته‌ای دانشجو می‌بایست حضوراً از ابزار یک کارگاه و آزمایشگاه استفاده کند اما در برخی رشته‌های مانند معماری که درصد زیادی از دروس این رشته غیرتئوری است شرایط بگونه‌ای است که دانشجو می‌تواند با تهیه نقشه‌ها در بستر آموزش از راه دور هم با انجام کار‌های خود ایرادات احتمالی را از استاد جویا شود. در برخی دروس کارگاهی و آزمایشگاهی نیز اساتید بخش تئوری کلاس‌شان را در بستر آموزش الکترونیکی ارائه کرده‌اند. لذا در اینگونه دروس اختیار و تشخیص با استاد درس می‌باشد. در کل نظر دانشگاه بر این مبناست که ان شاالله پس از اتمام دوره غیرحضوری و خاتمه شیوع بیماری کرونا دروس عملی در یک برنامه متراکم پس از برگزاری امتحانات در تابستان یا انتهای تابستان و قبل از شروع سال تحصیلی جدید به حد کفایت به صورت حضوری برگزار شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار